Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Plaats reactie
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door ds23man »

Ach, hij kan wel lekker commercieel denken, maar voordat een product een commercieel succes geworden is moet je er wel heel veel tijd en GELD insteken. Als het al lukt......
De Sapman
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door motoindo »

Hans schreef:Waarvoor iedereen die daaraan, op welke manier dan ook, heeft meegewerkt geen cent zal krijgen maar wel heel veel waardering verdient, (vooral) ook van commerciële gebruikers.
Ik draai quitte met de verkoop van starbass opnemers maar maak er bij lange na nog geen winst op, daarvoor zitten er veels te veel uren in en mislukte proto's tussen.
Hans schreef:Echt uitontwikkeld is er voor zover ik kan zien nog niets.
Ziedaar de reden waarom ik niet bang ben dat er iemand met onze ontwerpen vandoor gaat, een productie traject starten duurt maanden zoniet jaren en als ik kijk hoever we gekomen zijn sinds de eerste piepertjes van amper een jaar terug...
Hans schreef:Daarbij komt dat de opnemer een belangrijk maar klein onderdeel is van een product.
Een heel belangrijk onderdeel, de rest is volgens mij redelijk goed off the shelf verkrijgbaar.
David schreef:Wat ook jammer is, is dat Cay nooit heeft gezegd dat er iets niet goed werkte.
Kan ik niet over oordelen, dat speelde voordat ik hier actief werd.
ds23man schreef:moet je er wel heel veel tijd en GELD insteken.
Dus als hypex straks het licht ziet en het postzegeltje van Rob, David en jou een headertje geeft op een van haar fusion plates kunnen wij die tegen oem inkoop tegemoet zien :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door motoindo »

Ik krijg tegenwoordig ongeveer maandelijks een mail als onderstaande binnen, er wordt dus al behoorlijk meegelezen door commerciële partijen. Vooral de open baffle adepten lijken zeer geïnteresseerd in hetgeen hier besproken wordt, zowel nationaal als internationaal. Ik houd overigens in de meeste gevallen de boot af om redenen die Hans ook al aangaf, we zijn goed op weg maar zeker nog niet uitontwikkeld. Verder krijg ik hoofdpijn van mailtjes waar in de eerste regel al het woord investment staat.

Hi My name is <zip>, I am the owner of <zip>, we are an investment company dedicated to invest in new audio technologies.

We are interested in developing or partnering with a company that have developed a servo control mechanism for woofers that can be adapted to High end drivers like Acoustic Elegance.

While researching we found your company

We are very interested in the possibility of creating a Servo system that can be implemented to open baffle woofer towers
Few questions:

Can we buy the 3 way crossover module with dual MFB channel and what is the price?
When can we buy the Murata based Little/One and StarBass accelerometers?

Would you be interested in helping us design an advanced Servo system that can be used on our Open baffle woofer towers? What is your hourly rate for a contract like this? Attached is a picture of one of our woofer towers using 4 Acoustic Elegance Dipole 16 woofers per channel.
amplification is done with 2 800W in 8 ohms Pascal based Class D Monoblocks

I hope we can work together and do business soon!
Fell free to email me text me or Call me anytime

Best, <zip>
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door ds23man »

Ach, mensen moeten eens ophouden te denken dat ze rijk kunnen worden in de hifi handel. Vroeger kon dat nog, tegenwoordig gaat het nog alleen maar over ramsjproducten in grote aantallen.....

Ik loop nu allang genoeg mee in de hifi en pro audio scene om te weten dat een karig belegd boterhammetje toch wel de max is met maximale inspanning.....
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Sandrowski »

motoindo schreef:Een heel belangrijk onderdeel, de rest is volgens mij redelijk goed off the shelf verkrijgbaar.
Sensors natuurlijk ook wel.. de ACH-01 wordt door meerde fabrikanten gebruikt. Een beetje fabrikant heeft ons niet echt nodig denk ik om een sensortje te ontwikkelen. Philips deed het in z'n eentje en Infinity en Velodyne is het ook prima gelukt. Ook een regellus maken zou een fabrikant niet al te veel moeite hoeven kosten lijkt me.

Waar de echte uitdaging in zit is in het het (laten) ontwikkelen van een geschikte driver en vooral het betaalbaar krijgen van de handel. Zolang dat niet lukt blijft MFB in een niche zitten.

Als je snel geld wilt verdienen aan audio koop je ergens een paar groene netsnoeren in, zet er een zo dik mogelijke (liefst totaal onhandelbare) stekker er op en claim dat ze speciaal voor groene stroom zijn. Voor dat extra natuurlijke geluid. Als je er meteen 5 besteld krijg je een stukje mos er bij om op de CD speler te leggen: weg resonanties. :mrgreen:

Ik kan me trouwens voorstellen dat Cay niet actief is hier. Ik denk dat hij drukker is op Duitstalige fora dan op een forum waar alles in het Nederlands is en waar hij ook een keer een stuk of wat posts heeft gedaan. Ik geef 'm geen ongelijk.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Salvador »

David schreef:Wat ook jammer is, is dat Cay nooit heeft gezegd dat er iets niet goed werkte.
Ik vind het met name vooral jammer dat hij geen feedback en uitleg heeft gegeven over de MFB sensor die hij toendertijd heeft gebouwd en zijn bevindingen hierover met ons heeft gedeeld, vooral fouten en leerzame leerpunten. Ik denk dat wij zeker iets aan zijn feedback hier zouden hebben.

Chris, die bevinding heb ik ook. We zijn met onze ambities en experimenten allemaal heel erg aantrekkelijk, al kan ik uit ervaring spreken dat het delen van kennis alleen maar nuttig kan zijn, het ontwerpen van speakers kan je echter beter gewoon helemaal zelf in de hand hebben, dat maakt het des te meer unieker en zorgt straks voor een bond programma aan MFB luidsprekers op de markt. Iedereen maakt iets anders.
Ik ben in 2016 erin getrapt door met een partij in zee te gaan, daar drie weken gewerkt, op dag 1 allemaal geheimhoudingsverklaringen moeten tekenen, als designer behoorlijk wat in die tijd gedaan (gratis, en dat is voor mij geen enkel probleem, het is mijn passie), maar een arbeidsovereenkomst waarin stond wat ik daar deed zou ''morgen'' komen, wat ruim drie weken mij iedere dag werd verteld, uiteindelijk nadat afspraken totaal niet werden nagekomen hartelijk afscheid genomen. Tja en als je iedere ''concurrent'' zwart gaat zitten te maken, want je eigen zaak is o zo goed, dan heb ik het snel gehad, zeker toen een eigen compagnon van mij voor gek werd verklaard :roll: Het was voor mij in ieder geval een goed leerpunt. Het woord ''concurrent'' bestaat naar mijn inziens in de audiowereld ook helemaal niet, daar ben je min of meer met iedereen op een bepaalde manier verbonden en kiest elke liefhebber/purist/audio liefhebber/audiofiel gewoon wat hij of zij zelf naar smaak mooi vind. ;)

Ik ben nu iets langer dan één jaar bezig met een heel groot project, twee luidsprekers met als extra o.a. MFB, dat gedeelte MFB is zoals ik eerder ergens schreef een heel klein deel van het gehele systeem, ergens tussen de 3 en 6 procent. De inmiddels al ruim 2400 uur die in dat systeem zit, zie ik financieel niets voor terug, ik heb echter wel veel geleerd en vele uren tijd (liefde) en mijn passie hierin gestoken. Het systeem zal in de toekomst best gedupliceerd kunnen worden, echter wil ik niet verder gaan dan één tot twee paar per jaar, aangezien het voor mij gewoon een hobby blijft waarin ik een tijd geleden de eerste professionele stap heb gezet en alles binnen eigen handbereik wil houden (printjes zelf solderen, etc). En als je echt geld wilt verdienen moet je inderdaad niet in de HiFi High-End sector zitten, ik blijf liever mijn passie in gezonde portie uitoefenen, dan dat ik een bedrijf met massaproductie zou runnen (plastic china speakers en rommel, zoals al die Sonos en Mediamarkt spullen en wegwerpsetjes, heb daar echt helemaal niets mee).

Ik denk dat we met sensoren goed bruikbaar tot 30 á 40Hz -3dB echt al een heel eind zijn. Constructies moeten alleen nog worden vereenvoudigd en mijn inziens is het voor velen ook nog steeds wenselijk sensoren te maken die zo hoog mogelijk ingezet kunnen worden. Ik denk zelf dat we voor echt hufterproof opnemers om tot 16Hz -3dB richting de 100dB SPL een behoorlijk MFB systeem te kunnen maken nog wel een weg te gaan hebben. Mijn doel ligt voor komende herst en winter om hier te gaan werken aan een systeem die echt wat meer fundament in het écht lage laag kan neerzetten, alles onder de 30Hz en zo ver als mogelijk daar beneden, meerdere woofers daar ontkom ik niet aan. Ik had een tijd geleden met een vriend/compagnon van mij een interessant gesprek hierover, het is met zulke extreem lage frequenties natuurlijk de vraag of je een concertzaal of bioscoop met MFB laag wilt kunnen vullen of gewoon een normale luisterruimte/woonkamer. Bij dergelijke systemen zit je al gauw aan meerdere 18 inch woofers per kant en dat zou zwaar tegen mijn principe van zo min mogelijk voort te bewegen massa ingaan, natuurlijk is stijfheid van de conus bij dat soort lage frequenties wenselijk, de massa mag van de conus ook weer niet te hoog zijn.
Voor mij valt er nog meer dan genoeg te leren, ik begin langzamerhand bepaalde principes en theorieën stap voor stap beter te begrijpen, maar kan en heb zeker wat betreft alles helemaal begrijpen m.b.t. het dimensioneren en ontleden van een MFB systeem nog veel te leren ;) Daarnaast ben ik iemand die behoorlijk perfectionistisch is, eigenlijk geen grenzen kent met blijven verbeteren in ontwerpen en zodra ik weet dat er iets te verbeteren valt vaak denkt ''zo is het wel goed'', maar dan tóch verder gaat totdat ik met de dan eigen huidige kennis niet verder kan.

En MFB is voor een relatief klein gedeelte massatechnisch gezien echt nuttig in mijn ogen. In deze tijden is vooral massa en detaillering iets wat een rol speelt. Een 8 of 10'' woofer heeft eigenlijk vanaf 60-80Hz niets meer in een geluidssysteem te zoeken, als we naar extreme voorbeelden gaan. Echter blijft er altijd een compromis, heel veel details in het laag (zonder MFB!) kun je met bijvoorbeeld hele grote foliepanelen, et cetera nog wel weergeven, echter wordt de afstraling vaak een probleem en gaan units bundelen (iets wat volgens sommigen weer voordelen biedt, ik ben daar nog feitelijk nog niet uit wat ik daarvan vind). Onder een bepaalde frequentie zijn foliepanelen ook niet meer bruikbaar en behalve woofers zijn er al merken die hedendaags al andere laag weergevers hebben ontworpen. Ik kan mij op de X-Fi een bedrijf uit België herinneren die een soort van omgekeerde conus zwevend zonder spreekspoel met een gepatenteerd systeem aandreef.
Ik denk dat de grootste factoren van een goede natuurgetrouwe weergever alles te maken heeft met de juiste (niet te zwaar, maar ook niet te slap) massa, géén of zéér goede crossovers, goede afstraling en vooral de juiste aansturing + goede (evt. geoptimaliseerde) akoestiek van de ruimte. En dé perfecte luidspreker bestaat niet voor iedereen ;) Ik probeer de laatste tijd steeds meer te leren over ruimte akoestiek.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef: Als je snel geld wilt verdienen aan audio koop je ergens een paar groene netsnoeren in, zet er een zo dik mogelijke (liefst totaal onhandelbare) stekker er op en claim dat ze speciaal voor groene stroom zijn. Voor dat extra natuurlijke geluid. Als je er meteen 5 besteld krijg je een stukje mos er bij om op de CD speler te leggen: weg resonanties. :mrgreen:
Ik heb op de X-Fi 2016 een kraampje gezien waarop letterlijk netsnoeren van de gamma te zien waren, maar dan met een gevlochten metalen mantel eromheen, zover ik mij kan herinneren lag de prijs over de 100 euro voor 1,5 meter, de stekkers waren zo te zien niet verguld en van Messing (nep verguld).

Tja, deze zakjes, ik kan mij er procentueel gezien iets bij voorstellen, de samenstelling van die korrels die erin zitten echter niet, zit volgens mij gewoon dezelfde inhoud in als stressballetjes. Om je ultieme WT* moment van deze avond te bezorgen is volgende link ook nog het bekijken waard: klik zogenaamd ''wonder wood'' :roll: :lol:.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Rene_N »

Hans schreef:Het lijkt me echter een illusie om te denken dat we nu de MFB versnellingsopnemers volledig onder de knie hebben, echt uitontwikkeld is er voor zover ik kan zien nog niets.
Hoe zou een echt uitontwikkelde opnemer eruit zien dan?
Groet Rene
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:Hoe zou een echt uitontwikkelde opnemer eruit zien dan?
Goede vraag... aan de andere kant, Chris en Rob zijn nog altijd niet uitontwikkeld zo te zien. De vraag is eerder wanneer het 'goed genoeg' is.
Salvador schreef:Tja, deze zakjes, ik kan mij er procentueel gezien iets bij voorstellen, de samenstelling van die korrels die erin zitten echter niet, zit volgens mij gewoon dezelfde inhoud in als stressballetjes. Om je ultieme WT* moment van deze avond te bezorgen is volgende link ook nog het bekijken waard: klik zogenaamd ''wonder wood'' .
:lol:
die site is echt hilarisch! Zakje die EMI 'weghalen'... Statische EMI - da's nieuw voor mij. n dan dat wonder wood. Hij weet niet hoe het werkt, maar dat het verschil maakt, dat is zeker! In de portemonnee ja... Zo zie je maar, 't is makkelijk verdienen aan audiofielen.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef: :lol:
die site is echt hilarisch! Zakje die EMI 'weghalen'... Statische EMI - da's nieuw voor mij. n dan dat wonder wood. Hij weet niet hoe het werkt, maar dat het verschil maakt, dat is zeker! In de portemonnee ja... Zo zie je maar, 't is makkelijk verdienen aan audiofielen.
Mooi hé :lol: De enige kern van waarheid van die zakjes is dat als je ze onder je kabels legt, deze wat meer vrij zijn van vibraties, that's it. Maar de prijs voor die zakjes en vele andere artikelen is gewoon onzin, reken jezelf maar rijk met een vuren lat, verstekzaag, potje beits en handboortje van de Gamma :lol: . Deze vind ik nog het ergst.

Om bij de opnemers terug te komen, on topic, ik denk dat een opnemer uitontwikkeld is als deze zo min mogelijk ruis en zéér weinig tot géén oplopend laag heeft en redelijk universeel in iedere woofer is toe te passen, daarnaast mechanisch sterk, vooral denkend aan de lijmverbindingen met dan een minimale levensduur van 30 á 40 jaar.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie