RMSAcoustics schreef:Hi
Het probleem met commercialisering van audioproducten is dat de markt, eigenlijk sinds de introductie van de transistorversterker (niet perse daardoor maar wel qua volgtijdelijkheid) vergiftigd is door marketing in combinatie met goedgelovigheid van de onbenullen die zichzelf audiofielen noemen, hetgeen eerder een psychiatrische ziekte is dan iets anders.
Daar is sinds enige jaren een ander verschijnsel bij gekomen en dat is dat de moderne mens muziek consumeert als het dagelijks broodbeleg. En dus moet het zo eenvoudig mogelijk toegedient worden.
Toen ik nog als puber/student met audio bezig was was muziek een deel van je levensstijl, waar aandacht aan besteed moest worden met zo goed mogelijke apparatuur, niet zelden zelf gemaakt van zorgvuldig geselecteerde componenten.
De meesten op dit forum zijn vertegenwoordigers van dit nog niet volledig uitgestorven deel van de mensheid maar we zijn zonder meer aan het uitsterven.
Binnen die contekst is het opnieuw introduceren van mfb in de audiowereld een kwestie van liefdewerk en oud papier.
Zoals Chris al aangeeft verdient hij er niet veel aan en ook mijn ontwikkelwerk voor Grimm Audio levert misschien wel iets op maar als ik alle uren reken plus de gebruikte onderdelen en afschrijven van apparatuur etc. dan is het ook vrijwel niets.
Uiteraard zijn er partijen die wel geld verdienen in deze markt. Ik noem graag Bose als goed voorbeeld. Anand Bose was een zeer kundig man en hij leed niet aan onze kwaal, namelijk dat we zo natuurlijk mogelijk muziek willen weergeven. Nee, als je geld wilt verdienen moet je de mensen geven wat ze zoeken en dat is gemakkelijk geluid dat als het moet indrukwekkend klinkt op een feestje en weggemoffeld kan worden achter de gordijnen. Daarmee heeft hij echt geld verdient en als je hun "noise cancellation" hoofdtelefoon vergelijkt met die van Sony weet je ook dat meneer Bose wist wat hij deed.
Ons probleem is dus dat we een stel idealisten zijn en dat onze concurrenten geen enkele vorm van scrupules hebben om wat ze kunnen jatten ook te jatten en als ze goedgelovigen zand in de ogen kunnen strooien, dat naar hartelust doen.
Ik heb met Chris inderdaad wel eens overlegd of het zo verstandig is mijn kennis hier zo te etaleren, incl nieuwe ontwikkelingen en ik ben het met hem eens dat ik bepaalde zaken, zoals de Murata sensor, niet zonder dit forum gevonden zou hebben.
En ik worstel daar nog steeds mee zodat ik mijn laatste ontwerpstappen nog niet op dit forum zet.
Aan de andere kant kan je zeggen dat het idealiter perfect is als een grite partij MFB gaat maken met onze kennis, want dan is het weer terug. Maar ik ben helaas toch ook weer niet zo idealistisch opgevoed. Misschien komt dat moment nog eens als ik echt helemaal met pensioen ben.
Rob
Heel herkenbaar verhaal Rob. Ben zelf van mening dat de hifimarkt pas verziekt werd toen Bose op de markt kwam, dat was eigenlijk de eerste succesvolle marketingstrategie in audioland en was voorbeeld voor andere fabrikanten. En eigenlijk had Philips daar ook een handje van met de MFB kasten, de verbeterde geluidskwaliteit was maar bijzaak in de reclame.
Wat betreft het jatten van andermans ideeën: Dat loopt allemaal wel los, uiteindelijk moet je product toch in de winkel staat en kan iedereen aan reverse enginering doen en er mee aan de haal gaan en eigenlijk zie ik dat heel weinig gebeuren. Van zelfs de zeer succesvolle UCD/Ncore versterkers zie je geen kopieën. Dat komt doordat Hypex door de grote aantallen deze modules zeer goedkoop in de markt kan zetten waardoor namaak niet meer interessant is.
MFB zal voorlopig een niche markt blijven zolang actieve luidsprekers nog niet de markt domineren, dan wordt het pas interessant voor fabrikanten om een mfb schakeling op een goedkope manier te integreren. En ik denk dat actieve systemen een groot probleem hebben om de consumer markt te penetreren: de stroomkabel, dat is voor veel mensen een struikelblok in de huiskamer. Zeker gezien het feit dat we zo gewend raken aan draadloos.
Laten we hier lekker als een stel idealisten lekker door knutselen en commerciele aspiraties achter ons laten, dat is toch een fata morgana.