Tweeter discussies

Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Tweeter discussies

Bericht door David »

Als we naar prijs prestatie kijken dan moet ik naar de set 587's blijven luisteren die ik voor nop kreeg.

En toch ga ik dat niet doen :)
Yeah party on with MFB DSP!
RobbinM
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 127
Lid geworden op: za 26 jul, 2014 15:24 pm

Re: Tweeter discussies

Bericht door RobbinM »

Heb ook lang zitten twijfelen over de tweeters in mijn projectje.
Een DXT tweeter heeft zo'n mooi afstraalgedrag, maar geen koper in de motor..(hogere vervorming)
Anderen hebben dan weer koper in de motor, maar geen bijzonder afstraalgedrag.
Of ze hebben het allemaal wel, maar dan kunnen ze weer niet laag genoeg spelen...
Deze BlieSMa zou het allemaal combineren...
Laag inzetbaar, lage vervorming, goed afstraalgedrag... Wat ze niet hebben is een goede prijs (580 eu per paar heb ik ergens gelezen)
http://www.troelsgravesen.dk/BliSMa/T34 ... 0_1200.png
0,10,20,30,40,50 graden
Dit ding heeft daarnaast gewoon 3mm Xmax. Een SB29 heeft 0.5 en daarvan word al gezegd dat het een tank is..

Meer leesvoer over de BlieSMa: http://hificompass.com/en/content/blies ... me-tweeter

Denk dat ik voorlopig maar tevreden moet zijn met de TW29RN-B.
Experimenteren met een DXT waveguide en een andere dome er achter kan ook nog interessant zijn (27tbfcg er achter)
Zou dan ongeveer 100 euro per stuk moeten kosten voor de combinatie. Ook geen kattenpis voor een experimentje.
Huidige setup:
Sub: 12x Peerless XXLS P835037 (0-80Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (80-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-1780Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (1780Hz-20kHz)
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Tweeter discussies

Bericht door Sandrowski »

3mm xmax voor een tweeter is wellicht wat overkill, maar je zult 'm dus blijkbaar niet snel stuk krijgen. Het doet niet zo veel voor het overnamepunt, want misschien kun je 'm wel wat lager inzetten als een 'normale' tweeter, maar het gebrek aan afstralend oppervlak bij lage frequenties ga je wel horen denk ik.

€580 voor een paartje is best veel, maar zit zo rond wat Scan-Speak en Seas vragen voor hun topmodellen, dus in dat opzicht valt het nog wel mee. Nog steeds veel te duur als je het mij vraagt...
Groet,
Sander
RobbinM
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 127
Lid geworden op: za 26 jul, 2014 15:24 pm

Re: Tweeter discussies

Bericht door RobbinM »

De BlieSMa is het niet geworden vooralsnog. De helling aan de onderkant heeft niet de juiste vorm denken we.

Ondertussen zijn we aan het experimenteren met de 41 euro kostende SB26ADC tweeter, die vooralsnog op zijn minst een zeer goed alternatief is voor de duurdere TW29 tweeters. De derde harmonische vervorming is vergelijkbaar, maar de tweede harmonischen liggen gemiddeld maar liefst 20dB!! lager als de Satori tweeters. Vreemd?
De kleinere diameter maakt hem in ieder geval veel bruikbaarder in combinatie met een waveguide.
Dat SB een waveguide voor de SB26 tweeters aan het ontwikkelen is lijkt geen toeval.

Op het moment dat ze besluiten om de Satori optielijst op de SB26ADC te gaan toepassen (extra koper, aluminium achterkamer en dikkere aluminium faceplate) dan gaat het helemaal goed.
Als er dan ook nog eens een waveguide voor komt dan hebben we goud in handen: lage vervorming, laag inzetbaar, powerresponse die aansluit bij de MW16 midwoofer.
Huidige setup:
Sub: 12x Peerless XXLS P835037 (0-80Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (80-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-1780Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (1780Hz-20kHz)
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Tweeter discussies

Bericht door Rene_N »

Ik weet niet of dit de goede plek is om te posten maar leuke site met oa tweeter en waveguide metingen (en nog veel meer).

http://heissmann-acoustics.de/en/treibertests/
http://heissmann-acoustics.de/en/hochto ... waveguide/

Mooie metingen :thumbup:

Groet,

Rene
Plaats reactie