Woofer discussies.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Woofer discussies.

Bericht door motoindo »

Vandaag tussen de badkamerverherbouwings geluiden bij de buren (110 toiletpijp diamantboor, heet/koud gleuvenfrees en pneumatisch gejekker voor het verwijderen van vintage tegelwerk :twisted: ) door eerst een 2S2P StarBass VI in elkaar gezet, precisie werkje waarbij het vooral zaak is alles goed om te solderen 8-)

https://piratelogic.nl/data/images/prod ... .NAKED.jpg

Eenmaal in elkaar en afgeschermd met koperfolie gaat hij er zo in, nog niet zichtbaar zijn de uitsparingen rondom zodat hij over de ril van de spreekspoel zakt zonder de tweede dop te raken:

https://piratelogic.nl/data/images/prod ... .PHOTO.jpg

En vervolgens toen de werklui hiernaast met pauze gingen even deze FR gedraaid, -3dB punten liggen op 30 en 300hz en geen rare fratsen tot 700hz. Dit is wederom open air, de -3 dB op 30hz zal straks flink opschuiven wanneer het kastje er omheen zit en het is even afwachten wat de tweede dop doet onder invloed van compressie door de driver maar als ik dit zo bekijk moet een bereik tussen 30 en 500hz te doen zijn bij een tegenkoppeling van pakweg 12dB. Wat de lekkerste afstelling wordt moet straks de praktijk uitwijzen als HenkJan ermee aan de slag gaat maar wat ik hier meet is in ieder geval een fijne uitgangspositie.

https://piratelogic.nl/data/images/prod ... ASS.VI.png
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: Woofer discussies.

Bericht door govie »

David schreef:Beitel er aan en je Hilti kan de deur uit... allemaggies wat een apparaat....
CSS12Hilti.png
Werk je nog aan de Reckhorn of is dat project al afgesloten? Ik vind het een mooi ding en las je bevindingen met interesse, misschien is het namelijk wel iets voor mij want ik heb besloten om mijn doelstellingen wat aan te passen, waardoor 1 reckhorn per speaker eventueel al voldoende zou kunnen leveren. Dus als je nieuwtjes heb, dan mag je ze best posten. ;)
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Woofer discussies.

Bericht door David »

Zeker. Testkastje gemaakt:
TestKastjeReckhorn.jpg
Daar komen ook de metingen vandaan (bij Rene gedaan, samen). In de tussentijd zijn Rene (vooral) en ik (een beetje) bezig geweest met de gyrator schakeling, simulatie, print en gyrator tool. Rene heeft daar recent nog over gepost mbt de bevindingen, ivm vervorming bij weinig gain en 90..135 graden fasedraaiing. Zodra dit werk allemaal klaar is zal er een beschrijving van komen, en komt alles beschikbaar.

Daarna ga ik pas met mijn in aanbouw zijnde MFB's verder. Dat zijn: de 3-weg met Vifa woofer, de (M)FB830 met Dayton woofer en dit kastje met Reckhorn.

Ben ook nog met een aantal andere hobbyprojecten bezig (oa een pasta dispenser, een antenneparkrevisie, de boot en nog wat kleinere dingen). Dit naast een drukke baan......

Wordt dus zeer zeker vervolgd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Woofer discussies.

Bericht door motoindo »

David schreef:Zeker. Testkastje gemaakt
:geek: bijzonder fijn drivertje hé die CX30, hoe crossen jullie hem met de reckhorn ?

https://piratelogic.nl/data/images/prod ... rnex.3.jpg
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Woofer discussies.

Bericht door David »

motoindo schreef: :geek: bijzonder fijn drivertje hé die CX30, hoe crossen jullie hem met de reckhorn ?
Nog helemaal niet, maar in de nabije toekomst met een DSP incl fase correctie.

En dan mag die in "the loud one" zijn best doen :mrgreen:
Yeah party on with MFB DSP!
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: Woofer discussies.

Bericht door govie »

Ziet er goed en had ook al aan die coaxial die Uwe in zijn speaker heeft zitten gedacht. Als ik die coaxial had geprefeerd dan zou ik qua omkasting zijn uitgegaan van een Matroesjka of barbapappa-vorm in de behuizing, hopelijk oogt de behuizing met elementen van deze figuurtjes erin verwerkt wat slanker en geraffineerd was mijn gedachtegang (het lijkt een beetje op de kef eitjes).

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 534f65.jpg

http://www.barbapapa.com/wp-content/the ... bapapa.gif

Maar ik wil toch proberen om echt 3-wegspeakertje te ontwerpen in ook een kleine omkasting, dat wordt geen barbapappa! ;)
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Woofer discussies.

Bericht door Rene_N »

Mijn plan met de Omnes is ala Linkwitz LXmini (triest dat hij er niet meer is).
Nexus 6P 307.jpg
Nexus 6P 309.jpg
Met de Reckhorn ben ik niet verder gekomen dan dit:
Nexus 6P 162.jpg
Maar eerst mijn andere project afmaken.

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Woofer discussies.

Bericht door David »

Wat wel de moeite is om nog te noemen, is dat Rene en ik ontdekten dat de rubber rand van de Reckhorn wat aan de zachte kant is om als MFB luid en laag te spelen. De rand flubbert dan alle kanten op. Dit wel in een het getoonde kastje, misschien dat er toch meer dan 5 liter nodig is. Just so you know.

Dat is overigens wel op de pijngrens qua xmax, dus ik denk dat het in de regel geen problemen zal geven. De woofer gaat op de momenten dat de rubber rand de vogeltjesdans doet, ook niet aanlopen ofzo, dus het effect is beperkt.

Ik zie er in ieder geval geen reden in om op zoek te gaan naar iets anders.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Woofer discussies.

Bericht door motoindo »

David schreef:En dan mag die in "the loud one" zijn best doen :mrgreen:
Loud/One dan :mrgreen:
govie schreef:Barbapappa-vorm in de behuizing
Een soort Genelec 8040 vorm, mooi momentje om mijn CNC in te wijden :geek:

https://thumbs.static-thomann.de/thumb/ ... 311111.jpg
Rene_N schreef:triest dat hij er niet meer is
Zeker :(
Rene_N schreef:Met de Reckhorn ben ik niet verder gekomen dan dit:
Blijf het een interessant idee vinden om die dop gewoon te laten voor wat het is en zoals jij hier reeds voorstelde de cube er gewoon van onder tegenaan te plakken - als dat stabiel te krijgen is scheelt het heel veel werk.
David schreef:De woofer gaat op de momenten dat de rubber rand de vogeltjesdans doet, ook niet aanlopen ofzo, dus het effect is beperkt.
Dat blijft toch echt een voordeel van de Skytronics, die hebben allemaal een prettig stug randje. Alleen is hij met 86dB en 8 ohm een beetje lui.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: Woofer discussies.

Bericht door govie »

motoindo schreef:
David schreef:En dan mag die in "the loud one" zijn best doen :mrgreen:
Loud/One dan :mrgreen:
govie schreef:Barbapappa-vorm in de behuizing
Een soort Genelec 8040 vorm, mooi momentje om mijn CNC in te wijden :geek:

https://thumbs.static-thomann.de/thumb/ ... 311111.jpg
Kan ook maar ik vind sowieso de serienaam "matroesjka" van pirate logic wel sexy en robust klinken. Het nadeel van die vorm is dat je 3D cnc nodig heb maar bij een matroesjka vorm kan je het gewoon draaien op een draaibank (1as ipv 3 assen qua productie), maar ook een leuke vorm opzich, i.i.g. beter dan een recht toe recht aan case. Daar kan wel een campagne omheen bedenken. Die duitse merken hebben vaak van die smutzige serienamen :lol: die vind ik echt helemaal niks (net als die van Uwe, het zal wel een taalding zijn ofzo, het is wel een mooie speaker met een mooie achterplaat). Daarnaast kan je ook verschillende groottes aanbieden die overeenkomen met die poppetjes van klein naar groot, maar wel intern verschillen. Dat komt een beetje overeen met het matroesjka concept. Die term matroesjka heeft ook wel veel historische waarde want de invloedrijke Russische industrieel Savva Mamontov heeft hier een aandeel in gehad en ze worden vervaardigd sinds 1890 (wiki). Wie weet kan je dan via een russische importeur er een aantal duizend slijten in die regio (zal wel niet). :ugeek: :D
Plaats reactie