Woofer discussies.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Woofer discussies.

Bericht door Rene_N »

Bij deze de metingen van zowel de Transfer AR20 als de Wavecor (zie volgende posting).

Als eerste de AR20, ik heb voor de test een kleine MFBpuist gemaakt met schuine plaatsing van de sensor:
20181125_165011.jpg
20181125_164817.jpg

Daarnaast heb ik bovenop de conus een geknipte piezo geplakt:
20181125_164534.jpg

Het resultaat van de StarBass:
AR20 StarBass.png
Van de MFBpuist met schuine kant eronder (blauw = StarBass):
AR20 zwart MFBpuist schuin, blauw = StarBass.png
En de geknipte piezo bovenop (blauw = StarBass):
AR20 zwart = Geknipte piezo bovenop, blauw = StarBass.png
Nu is de fase rond de 7Hz iets anders bij de StarBass, dat heeft denk ik met de stroomspiegel voorversterker te maken, dus dat kun je negeren.

Lijkt mij allemaal prima.

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op zo 25 nov, 2018 17:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Woofer discussies.

Bericht door Rene_N »

En dan de Wavecor.

De ClingOn:
Wavecor, zwart ClingOn.png
De MFBpuist (blauw = ClingOn):
Wavecor, zwart = MFBpuist schuin. Blauw = ClingOn.png
20181125_174313.jpg
De geknipte piezo bovenop (blauw = ClingOn):
Wavecor, zwart = geknipte piezo bovenop, blauw = ClingOn.png
20181125_165822.jpg
Je ziet dat de MFBpuist veel later afkoppelt, dat komt omdat die op een klein stukje zeer goed contact maakt met de spreekspoel, rechtstreeks zonder dubbelzijdig plakband. Lastig te zien op de foto. Ik heb het ook een stukje verder weg van de spreekspoel geprobeerd en dan is ie gelijk aan de ClingOn.

Voor de rest lijkt het mij allemaal prima. Valt mij erg mee hoe goed het er bovenop plakken nog werkt. Bij de Wavecor zit de sensor bovenop erg schuin, lijkt niet veel uit te maken met geknipte piezo.

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op zo 25 nov, 2018 18:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Woofer discussies.

Bericht door Sandrowski »

Grappig om te zien dat de totaal verschillende sensorconstructies eigenlijk niet zoveel van elkaar verschillen in resonanties en reponse.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Woofer discussies.

Bericht door Rene_N »

Wat opvallend is het afkoppel moment, deze ligt altijd rond de 3kHz. kijk je nu naar de meting met de Dayton dan is die 6kHz:
FRF Dayton Murata current amplifier zonder behuizing.png
.

En kijk je nu naar de meting met de MFBpuist dan is het 11kHz. En de reden daarvoor is het contact met de lijm van de spider hier:
MFBpuist Wavecor.png
De sensor heeft een veel kortere afstand naar de spreekspoel wikkelingen.

Nu denk ik dat het "snelle" afkoppelen komt door het type materiaal van de spreekspoel.
Bij de Transfer is dat Kapton. Bij de Wavecor een Heavy-duty black fiber glass voice coil. En bij de Dayton: Voice Coil Former Aluminum.

Aluminium lijkt gunstiger/beter te werken.

Mee eens?

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Woofer discussies.

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef:Als eerste de AR20, ik heb voor de test een kleine MFBpuist gemaakt met schuine plaatsing van de sensor:
Dankje voor de metingen René, ik ben blij om te zien dat mijn praktijk ervaringen met de StarBass V aansluiten op jouw metingen :ugeek:
Rene_N schreef:Je ziet dat de MFBpuist veel later afkoppelt, dat komt omdat die op een klein stukje zeer goed contact maakt met de spreekspoel, rechtstreeks zonder dubbelzijdig plakband. Lastig te zien op de foto. Ik heb het ook een stukje verder weg van de spreekspoel geprobeerd en dan is ie gelijk aan de ClingOn.
Jouw foto toont perfect hoe het moet, zo snuggy mogelijk tegen de plek waar de coil de cone pakt 8-) Bij dit eerste ClingOn proto zit er flexibele krimpkous en een stuk dubbelzijdig kleeftape tussen en als je hem van dichtbij bekijkt zie je ook dat de onderzijde niet geheel vlak is en daardoor niet geheel plat tegen de konus aanligt. Dat hij desondanks toch pas rond de 1500hz afkoppelt is prima, genoeg voor een 12-20 db D3 reductie bij gebruik als subwoofer.
Sandrowski schreef:Grappig om te zien dat de totaal verschillende sensorconstructies eigenlijk niet zoveel van elkaar verschillen in resonanties en reponse.
Dat is denk ik de verdienste van de Murata elementjes.
Rene_N schreef:Wat opvallend is het afkoppel moment .... Aluminium lijkt gunstiger/beter te werken.
Mee eens?
Denk het wel, al vraag ik mij wel af of je het gaat horen - de meeste lange slag drivers worden dusdanig vroeg gecrossed dat die winst buiten zicht blijft ? Maar voor mids en woofers in een 2 weg systeem is dat inderdaad wel een punt van aandacht denk ik, en natuurlijk als je richting de 40dB loopgain wilt.

Nogmaals geweldige resultaten René 8-)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Woofer discussies.

Bericht door Rene_N »

Bedankt Chris.

Toch nog even gekeken naar andere woofers met aluminium spreekspoel. De ReckHorn en de SEAS EXCEL W22EX001. Ook deze koppelen veel hoger af dan Kapton en fiber glass voicecoils (edit klopt niet, zie volgende posting). Dit dan weer in samenhang met het gewicht van de conus.

Dit is de Reckhorn D-165:
Rechhorn, blauw is geknipte piezo, zwart = schuin mfbpuist eronder.png
Blauw is geknipte piezo bovenop, zwart = schuine mfbpuist eronder.

Dit is de Seas:
SEAS EXCEL W22EX001 MFBpuist onder de conus.png
MFBpuist onder de conus
SEAS EXCEL W22EX001, zwart = geknipte piezo bovenop, blauw = MFBpuist eronder.png
Zwart = geknipte piezo bovenop, blauw = MFBpuist eronder

Het eronder plakken lijkt probleemloos te werken. Dit zijn wel testjes met de luidsprekers los op tafel en dubbelzijdig plakband.

Groet,

Rene

En de plaatjes van de opnemers:
20181126_193929.jpg
20181126_193505.jpg
20181126_193239.jpg
20181126_193330.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Woofer discussies.

Bericht door Rene_N »

En de conclusie van eerder afkoppelen en Kapton spreekspoel type kan ik al weer doorstrepen, want ik had nog wat liggen op zolder, Alcone AC 10 HE:
20181126_213835.jpg
Kapton voice coil met MFBpuist.png
MFBpuist
Kapton voice coil met geknipte piezo.png
Geknipte piezo.

Hier koppelt het wel hoog af.

Toch nog even kijken bij de Transfer en Wavecor of het iets anders is..

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op di 27 nov, 2018 08:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Woofer discussies.

Bericht door motoindo »

Zowel de transfer als de wavecor hebben een relatief dikke conus en zijn daarom denk ik te zwaar om de spreekspoel bij te kunnen houden. De AL200 van Cay-Uwe is stukken dunner - en fragieler :? - en koppelt ook veel later af, heb er volgens mij nog wel ergens een plaatje van, zal eens kijken of ik die terug kan vinden.

Is de hoek tussen cone en spreekspoel van alle drivers hetzelfde ? Als je er niet loodrecht opzit krijg je ook afwijkingen denk ik. Het onder een hoek zetten van de murata's doe ik nu nog uit de hand, zou handig zijn om daar een soort malletje voor te fabrieken....
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Woofer discussies.

Bericht door ds23man »

Het niet helemaal loodrecht staan heeft volgens mij geen invloed op de curve, wel op de totale output.
De Sapman
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Woofer discussies.

Bericht door motoindo »

Even los van alles verder, ik vind MFBspot beter klinken dan MFBpuist ;)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie