Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Bericht door Hans »

Iedereen goede feestdagen!
RMSAcoustics schreef:...Misschien ook een van de redenen dat buizenversterkers zonder globale tegenkoppeling zo goed kunnen klinken.
Omdat het kerst is doe ik toch een keer een duit in het buizenversterker zakje.

Het volgende ter overdenking:
Buizenversterkers, en vooral die zonder globale tegenkoppeling, hebben vaak/meestal een uitgangsimpedantie die niet verwaarloosbaar klein is ten opzichte van de impedantie van de gebruikte LS box. Daarbij hebben de meeste passieve LS boxen een impedantie karakteristiek die verre van vlak is. De consequentie is dat de frequentiekarakteristiek van een halfgeleiderversterker + passieve box anders is als de frequentiekarakteristiek van een buizenversterker + dezelfde passieve box.
Waarmee aannemelijk is gemaakt dat, met de zelfde box, in veel gevallen een halfgeleiderversterker anders klinkt als een buizenversterker. Meettechnisch zal de versterker met een kleine uitgangsimpedantie het winnen ten opzichte van een versterker met een te hoge uitgangsimpedantie. Wat iemand het mooiste vind klinken kan iets heel anders zijn, is soms vaak een kwestie van smaak, gewenning en/of napraten.

De vergelijking tussen een buizen- en een halfgeleider-versterker wordt een stuk eerlijker als de frequentiekarakteristiek van de twee types versterker plus de gebruikte box gelijk gemaakt zou worden. Dat kan met extra filters of vaak ook met alleen een weerstand tussen versterker en box. :D

De stelling dat het hoorbare verschil tussen een buizen- en een halfgeleider-versterker in veel gevallen het gevolg is van één ontbrekende weerstand wordt hiermee verdedigbaar. :shh:
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Bericht door RMSAcoustics »

Helemaal waar maar misschien moet ik dit topic ergens opnieuw starten..... :lol: :lol:
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Bericht door motoindo »

Hans schreef:Iedereen goede feestdagen!
U allen ook 8-)
Hans schreef:De stelling dat het hoorbare verschil tussen een buizen- en een halfgeleider-versterker in veel gevallen het gevolg is van één ontbrekende weerstand wordt hiermee verdedigbaar. :shh:
Dus bij een Hypex : weg met die zilverkabels en gewoon een paar meter dun lampensnoer (>0,25ohm/meter) ertussen om de vintage drivers wat extra bewegingsvrijheid te bieden 8-)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Bericht door Rene_N »

Hier staan ook een aantal artikelen die (objectief) ingaan op het klank verschil:
http://sound.whsites.net/valves/index.html

Groet René

Rob heeft zijn ervaringen hier gedeeld:
http://rmsacoustics.nl/tubeamp/tuba_intro.html
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Bericht door RMSAcoustics »

Die buizenversterker van mij is geen toonbeeld van goed ontwerp helaas.. :cry:
Bij Tentlabs en Grimm heb ik inmiddels geleerd hoe superbelangrijk een voeding is.
Ik had gewoon een diodegelijkrichter met elco’s als voeding.
Ik ben hem gaan gebruiken zonder globale tegenkoppeling (staat niet op mijn website). Ik dacht dat dat beter klonk.....
Toen ik mijn APx analyser binnen kreeg was het eerste wat ik ging meten de vervorming van die buizenversterker,
Het bleek bij 1 kHz dat er allemaal pieken naast stonden in het spectrum op 100 Hz afstand.
Ik moet nog een keer de tijd nemen om die E-chokes die ik van Guido heb gekregen er in te zetten.
En dan weer eens echt serieus luisteren.
Goed voornemen voor het komend jaar. Buizen blijven gewoon gaaf want warm en aaibaar en geven licht ;)
Rob
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Bericht door Rene_N »

Ik heb uit jouw beschrijving een nieuw woord geleerd: knoerpen! :thumbup:

Groet

Rene
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waarom klinken buizenversterkers beter.....

Bericht door motoindo »

stackexchange schreef:Amplifier genius Bob Carver was challenged once to make a solid state amp sound like a tube amp to prove that the tube vs transistor sound was not necessarily due to the active devices themselves but was due to the overall transfer function of the amplifying circuit. I believe he just added some output resistance (resistors) to the solid state amp and a panel of "golded ear" audiophiles could not reliably tell the difference between the two amps. Hope this helps !
8-)
Bob Carver: schreef:Here's one of the magic. If we listen to a vacuum tube amplifier, when a vacuum tube amplifier produces a signal it makes the loudspeaker move. The loudspeaker sends sound waves into the room. Sound waves bounce off the wall and they come back to the loudspeaker. Like a microphone they make the loudspeaker move. The loudspeaker makes a little voltage just like the microphone would. That voltage is fed back around the amplifier's feedback loop back to its input. All amplifiers have two inputs. One is the audio signal that comes from the outside world and there is a audio signal which is the feedback signal. Both of these signals are the same. They are the same amplitude, same frequency response, everything. What happens on a vacuum tube amplifier, the amplifier makes another sound that's related to the sound that it heard. In other words, the amplifier is able to listen to the room because it's hearing reverberations, echoes, time delays, all the components associated with the venue. So the loudspeaker speaks and the room speaks back to the loudspeaker. The amplifier hears it by the signal going back to the feedback loop and out it comes again.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie