Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Salvador schreef: ma 26 dec, 2022 14:48 pm Waar ga je tussen midden en laag filteren, en met welke slope? Heb zelf destijds het beste resultaat geboekt met een LR4 op 200Hz. Je kan ook wat hoger filteren, bij bijv. 300 Hz, dan klinken de attacks van drums bijvoorbeeld wat voller en zijn de middenpanelen wat veiliger. Rest heb ik LR2 gedaan, omdat ik destijds nog niet de moed had om met LR4 filters de boel analoog verder recht te trekken en de wil om me daar verder in te verdiepen (nu wel).
Heb ze tijdens de laatste ZBA meetup in Hengelo aan een standaard Grown/Up deurtje gehangen (xlow=12dB 400hz, xmid=12dB 400hz, 24dB 4Khz en xhigh 24dB 4Khz) en met arta zo goed en zo kwaad als het ging in mijn 4x4 hok recht gezet. Klonk goed volgens de aanwezige geoefende oren. Heb inmiddels een tweetal protoype kastjes gemaakt met twee 5.25 sky woofertjes in een impuls gecompenseerde opstelling, staan nu te drogen en wil er volgende week mee verder - druk met grown/up's bouwen.
IMG_20230407_104109.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Leuke prototypes. Hoe vind je het zelf klinken?
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

De gemodde grownup planars klonken in mijn oren niet verkeerd, vooral toeters, strings en vocals komen beter uit de verf in vergelijking tot de coaxial. De impuls versie hoop ik volgende week te testen, moeten nog in elkaar gezet worden 8-)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Ben benieuwd.

Grappig die growup met doek op de achtergrond. Best nog wel gedoe om het netjes gelijmd te krijgen toch?
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: vr 07 apr, 2023 20:55 pm Best nog wel gedoe om het netjes gelijmd te krijgen toch?
Valt heel erg mee als je het juiste doek gebruikt, de jute die Philips gebruikt is wat dat betreft een nachtmerrie. Ik gebruik deze elastische variant die zich bijzonder mooi om de afgeronde kantjes van het frontje heen laat spannen waarna ik het aan de achterzijde met een plamuur mes in een gleufje van 3mm druk. Vervolgens afwerken met een rupsje houtlijm. Ik gebruik kleine magneetjes van ali om e.e.a. op haar plek te houden, werkt perfect en ziet er pro uit.

20230408_103522.jpg
20230408_103727.jpg


En jij, nog iets aan het bouwen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Tja, genoeg ideeën :-). Luidsprekers zijn ook aanwezig om het uit te voeren :thumbup: .

Ik was begonnen aan een impuls-gecompenseerd, stroom gestuurd, 2x 10 inch sub. De jou wel bekende AR25. Dat is voorlopig onhold vanwege akoustiek problemen in mijn geheel betonnen luisterruimte.

De akoustiek problemen zijn nu zo goed als onder controle. Ik ben maar liefst 5 pakken Rockwool verder. Ik had nog mijn best gedaan om de muren netjes te stucadoren, was achteraf niet nodig geweest want voor 3 muren een valse wand gemaakt met daarachter dus Rockwool. Tja, room akoustiek problemen oplossen is weer een nieuwe wereld. Een goede luisterpositie en luidspreker locatie is essentieel maar je ontkomt niet aan een hoop Rockwool is mijn ervaring. Daarnaast is er toch ook wat EQ nodig.

Wat ik nog wil proberen is multi sub, nog niet aan begonnen echter . Zoals gezegd wilde ik in eerste instantie 2 subs maken met beide die 2x 10 inch AR25. Een soort modulair systeem, bovenop zou dan de luidsprekers komen met maximale ruimte voor experiment. Het is denk ik beter dat idee los te laten en meerdere (4-6?) subjes te maken met een kleinere woofer en die dan optimaal te plaatsen. Voorlopig weet ik nog niet welke kant ik wil opgaan. In een kleinere luisterruimte is het gewoon heel veel lastiger geworden om het goed te krijgen..

Oh ja, ook nog Audiostatic ES200 ESL panelen aangeschaft als referentie. Ze zijn uiteraard defect, coating werkt niet meer. Helaas heb ik nog geen goed adresje gevonden voor nieuwe coating.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: zo 09 apr, 2023 14:54 pm Tja, genoeg ideeën :-). Luidsprekers zijn ook aanwezig om het uit te voeren :thumbup: .

Ik was begonnen aan een impuls-gecompenseerd, stroom gestuurd, 2x 10 inch sub. De jou wel bekende AR25. Dat is voorlopig onhold vanwege akoustiek problemen in mijn geheel betonnen luisterruimte.
Ah, mooie drivers, wel voor de zekerheid even een extra lijmrups rond de magneet aanhechtingen leggen, heb er hier reeds 2 waarvan de magneet losgekomen is :roll:
Rene_N schreef: zo 09 apr, 2023 14:54 pm De akoestiek problemen zijn nu zo goed als onder controle. Ik ben maar liefst 5 pakken Rockwool verder. Ik had nog mijn best gedaan om de muren netjes te stucadoren, was achteraf niet nodig geweest want voor 3 muren een valse wand gemaakt met daarachter dus Rockwool. Tja, room akoestiek problemen oplossen is weer een nieuwe wereld. Een goede luisterpositie en luidspreker locatie is essentieel maar je ontkomt niet aan een hoop Rockwool is mijn ervaring. Daarnaast is er toch ook wat EQ nodig.
Fijn he die fundamentele natuurkunde 8-) moet altijd lachen om die lui die op FB foto's posten van audiofiele snoertjes, zekeringen en overige hocus pocus in een snoeiharde kamer zonder fijn vloerkleed.

Rene_N schreef: zo 09 apr, 2023 14:54 pm Wat ik nog wil proberen is multi sub, nog niet aan begonnen echter . Zoals gezegd wilde ik in eerste instantie 2 subs maken met beide die 2x 10 inch AR25. Een soort modulair systeem, bovenop zou dan de luidsprekers komen met maximale ruimte voor experiment. Het is denk ik beter dat idee los te laten en meerdere (4-6?) subjes te maken met een kleinere woofer en die dan optimaal te plaatsen. Voorlopig weet ik nog niet welke kant ik wil opgaan. In een kleinere luisterruimte is het gewoon heel veel lastiger geworden om het goed te krijgen..
Mijn servostaatjes spelen sinds gisteren en de twee little/one woofertjes per kant doen het onverwacht fijn met de magneetjes tegen elkaar, het laag wat die dingen produceren lijkt in mijn standaard "naast de tv" opstelling veel minder roommodes te produceren dan Grown/Up's in dezelfde opstelling. Multisub heeft HenkJan@ZBA in Hengelo tijdens de laatste luisterdag uitgeprobeerd met twee MFBsubs in een klaslokaal van pakweg 7x7M. Was nog een toer om de DSP's in de juiste vertraging te krijgen maar de 1/2 test liet al duidelijke buik/knoop verbeteringen horen al kreeg ik wel het idee dat de ruimte te groot was voor slechts 2 stuks, vermoed dat de effecten met 4 stuks duidelijker waarneembaar zijn.

Rene_N schreef: zo 09 apr, 2023 14:54 pmOh ja, ook nog Audiostatic ES200 ESL panelen aangeschaft als referentie. Ze zijn uiteraard defect, coating werkt niet meer. Helaas heb ik nog geen goed adresje gevonden voor nieuwe coating.
Misschien eens gaan praten met Joppe ? mijn magenetostaten komen bij hem vandaan en ik heb hem wel eens gehoord over esl63 revisies ...
Laatst gewijzigd door motoindo op ma 17 apr, 2023 16:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Nog even wat plaatjes van het apparaat inclusief het engelstalige facebook commentaar :ugeek:
servostaat.photo.2.jpg
Little/One woofers on the sides in an impuls compensated setup to minimize enclosure vibrations from modulating the planar output.
servostaat.photo.3.jpg
It's a prototype so no attention was payed to using audiophile cabling :lol:
servostaat.photo.4.jpg
The same 3 way module was used as found in my Grown/Up series.
servostaat.photo.5.jpg
The left woofer, shares it's Vbox with the right woofer.
servostaat.photo.6.jpg
Rounded edges to minimize baffle diffraction, one of the planned measurements is to determine the influence of the rounded planar supports but initial listening doesn't reveal any irregularities yet.
servostaat.photo.7.jpg
The d'Apolito unit from Joppe seems to integrate nicely with it's side firing woofers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Nice! mooi compact formaat ook. :thumbup:
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: ma 17 apr, 2023 09:58 am Nice! mooi compact formaat ook. :thumbup:
Dank :thumbup: is mij er vooral om te doen aan te tonen dat planars wanneer je ze een mfb ondersteuning geeft flink kleiner kunnen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie