Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Tis een lading versterker, zie ook schema uit de datasheet. Kwam het chippie tegen op een harddisk pcb, naast een Murata... Afijn zit momenteel aan een Grieks strand maar zal wanneer ik weer terug ben eens kijken wat het doet.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

Leuk gevonden, Chris. Het is inderdaad een ladingsversterker voor een Murata piezo sensor. Gezien het ingebouwde notch filter op 31 kHz is dit ding voor de kleine Murata sensor gemaakt. De grote sensor die we nu op ruime voorraad hebben heeft zijn resonantie lager liggen. De hoogohmige weerstanden zitten er al in (60 Mohm), maar de 150 pF condensatortjes die er nog aan parallel moeten, komen aan de buitenkant. Die zijn immers moeilijk te integreren.
Wat me verbaast is dat Rohm nu met dit IC komt, nieuw geïntroduceerd in 2020, terwijl Murata de piezo sensor activiteit al aan het afbouwen was nu PC’s steeds meer solid state disks gebruiken.
Geen idee hoe laag de ruis is, maar ik denk dat die tegen valt want een HDD shock sensor moet vooral grote versnellingen detecteren, dus de eisen zijn relatief laag op ruisgebied.
Het chippie is niet simpel door een doe het zelver te plaatsen, met hele kleine padjes onder de behuizing.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Steven schreef: zo 05 jun, 2022 09:12 am Wat me verbaast is dat Rohm nu met dit IC komt, nieuw geïntroduceerd in 2020, terwijl Murata de piezo sensor activiteit al aan het afbouwen was nu PC’s steeds meer solid state disks gebruiken.

Steven
Dat is wel apart ja, tenzij ze onderdeel zijn van een functie elders apparaat, automotive ofzo...
Steven schreef: zo 05 jun, 2022 09:12 am Geen idee hoe laag de ruis is, maar ik denk dat die tegen valt want een HDD shock sensor moet vooral grote versnellingen detecteren, dus de eisen zijn relatief laag op ruisgebied.
Het chippie is niet simpel door een doe het zelver te plaatsen, met hele kleine padjes onder de behuizing.

Steven
Ik heb een stapeltje afgeschreven HD pcb's waar ze op zitten dus kan redelijk makkelijk eens kijken wat het doet. Mochten ze onbruikbaar blijken dan gaan ze richting kliko, anders vormen ze een mooie basis voor een baby clingon.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

ping
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

pong
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Ah, leven ! Hans ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Hans »

Pang :o
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Mooi, Sander ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Hans »

Het is inderdaad al een poosje oorverdovend stil op het mfb forum.

Bij mij liggen de mfb activiteiten al een poosje stil. Zou zomaar weer op gang kunnen komen, dat is vaker voorgekomen.
Wel heb ik dit voorjaar een koptelefoon / mfb voorversterkertje gemaakt, 1 RCA stereo ingang, koptelefoon uit, mfb uit, volume regelaar, mono schakelaar, geen toonregeling, geen bron omschakelaar. Voor bedrade, analoge koptelefoons vanaf ongeveer 30 Ohm, en uiteraard mfb boxen.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Salvador »

Ni Hao :shock:
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie