Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Salvador »

Hans schreef: wo 31 aug, 2022 09:41 am Wel heb ik dit voorjaar een koptelefoon / mfb voorversterkertje gemaakt... mfb boxen.
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet Hans, leuk!

Hier de laatste tijd ook niet veel MFB activiteiten gedaan. Wel twee weken geleden begonnen aan een nieuwe print voor de 22RH545 protectie. Daar gebruikte ik tot nu toe een 3D geprinte beugel voor i.c.m. een Velleman K4700 kit. Dat ontwerp en de componenten zijn inprincipe prima, maar er is nog wel wat ruimte voor verbetering. De relais zijn vrij exotisch en er zitten twee kanalen op het printje, waarvan uiteraard bij de 545 maar eentje wordt gebruikt (hoog en mid zijn asymm. gevoed). En de weerstandjes en vooral elcootjes die erbij zitten zijn wat goedkoop (vervang ik altijd door iets beters). Dus e.e.a. overgenomen en aangepast naar mijn wensen. Zekering aan primaire trafozijde toegevoegd. Ik laat binnenkort tien printjes maken.
En ja, die originele 545 DC protectieprint werkt, maar zeker niet altijd. Getuige de soms alsnog door DC verkoolde of hoogohmige woofers. 58* serie werkt de DC protectie ook niet altijd even goed. Vind dit overigens niet interessant genoeg om een apart topic voor te openen. Tussendoorprojectje, niets bijzonders. Enfin...
Philips MFB 22RH545 DC protectionboard - Front.png
Philips MFB 22RH545 DC protectionboard - Back.png
DSC_2259.JPG
DSC_1107.JPG

Dit projectje genomen om wat wegwijs te worden in de nieuwere KiCad versie. Ik meed een tijdje het verder gaan aan de printjes, omdat de pad snap functie niet meer werkte, dat is nu gefixt. Ik kan dus ook binnenkort verder met de P1 voorversterker en verder met de basis voor de 10'' sub.

Verder druk bezig met opknapwerk aan het huis. Veel plamuren, schuren en schilderen. Kozijnen zijn gebouwd met vurenhout... :roll:

Laatst nog een oersetje 22RH541 gereviseerd. Naar mijn mening met de oude elektronica en AD0161/T8 tweeter (lees: niet MKII met AD0163) nog steeds de beste uitvoering. Antiplop RC netwerkje zit op de achterzijde van de print. ;)
DSC_4330.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Goed bezig Salvador :thumbup:

Ik ben ook benieuwd naar dat stuurversterkertje Hans, BD139/140?
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Salvador schreef: wo 31 aug, 2022 17:07 pm En ja, die originele 545 DC protectieprint werkt, maar zeker niet altijd. Getuige de soms alsnog door DC verkoolde of hoogohmige woofers. 58* serie werkt de DC protectie ook niet altijd even goed. Vind dit overigens niet interessant genoeg om een apart topic voor te openen.
Ja die 545 inschakel plop is inderdaad nogal grof, zou het kunnen dat er al schade was voordat de DC protect werd ingebouwd ? Verder mooi hoor die 3D bracket !
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: do 01 sep, 2022 06:16 am Goed bezig Salvador :thumbup:

Ik ben ook benieuwd naar dat stuurversterkertje Hans, BD139/140?
Hans kennende vast geen IC nee 8-) was best ook wel een vooruitziende blik weer met de huidige levertijden in gedachten :roll:

Hier vooral druk met bouwen

grown.up.bmh3d.2022.0.white.jpg
1662018630249.jpeg
1662018630216.jpeg
1662018630177.jpeg
1662018630149.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Hans »

Goed om weer dingen op het forum te zien. :!:

Interessant om te lezen wat wat ik misschien wel en misschien niet gedaan zou hebben. :)
Een van de komende dagen komt eenbeschrijving van wat ik heb gedaan, met fotos, schema en de reden voor sommige keuzes.

Trouwens, leuk fabriekje Chris.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Salvador »

motoindo schreef: do 01 sep, 2022 07:40 am Ja die 545 inschakel plop is inderdaad nogal grof, zou het kunnen dat er al schade was voordat de DC protect werd ingebouwd ? Verder mooi hoor die 3D bracket !
Dankjewel!
Ik denk dat je doelt op de inschakelverschijnselen zonder de DC protectie print. Momenteel heb ik geen 545's ter revisie staan (er komt wel als het goed is binnenkort iemand voor een complete revisie met upgrade), ik heb de print getekend omdat ik niet meer van de K4700 kit afhankelijk wil zijn en iets wilde hebben dat net wat beter is (en oogt.. ;) ) zonder het overbodige tweede kanaal dat niet wordt gebruikt. Het eerste ontwerp van die beugel stamt uit medio 2015, heb destijds een setje beugels aan iemand verkocht die ze zelf heeft ingebouwd.
mfb545-1.jpg
Door de jaren heen heb ik de beugel stukje bij beetje verbeterd. Als ik het goed heb geteld, zitten deze beugels nu in vier paar 545's. Ik vermoed dat de DC protectie van de 545 (en 58* boxen) gewoon niet snel genoeg is en er dan net iets te lang DC over de woofer staat. Tijdje terug nog een 587 set gehad, helemaal mint, prachtige grijze woofers, maar één eindtrap defect. Dat was de laagversterker. Woofer was 430 Ohm geworden :roll: Overigens komt het bij de 545's ook regelmatig voor dat ze in niet goede handen zijn geweest en er véél en veels te luid mee word gespeeld. Daar zijn ze niet voor gemaakt (wel om meerdere 545 paren te stapelen trouwens 8-) ).
Hans schreef: do 01 sep, 2022 08:32 am Trouwens, leuk fabriekje Chris.
+1 :thumbup:
Hans schreef: do 01 sep, 2022 08:32 am Een van de komende dagen komt eenbeschrijving van wat ik heb gedaan, met fotos, schema en de reden voor sommige keuzes.
Ben benieuwd!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Salvador »

motoindo schreef: do 01 sep, 2022 07:43 am ... was best ook wel een vooruitziende blik weer met de huidige levertijden in gedachten :roll:
:shock: WTF. Wat is daar gebeurd zeg. Ik wist niet dat zelfs onze geliefde LM3886T chippies momenteel niet verkrijgbaar zijn.

338,71 USD per stuk!
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Hans »

Hans schreef: do 01 sep, 2022 08:32 amEen van de komende dagen komt eenbeschrijving van wat ik heb gedaan, met fotos, schema en de reden voor sommige keuzes.
Deel 1 staat hier.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Hans schreef: do 01 sep, 2022 16:58 pmDeel 1 staat hier.
:thumbup:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Salvador schreef: do 01 sep, 2022 15:30 pm :shock: WTF
Nog erger, de tpa3116 eindtrap die ik in de Little/One gebruik is ook pas ergens volgend jaar weer tegen normale prijzen leverbaar, gelukkig ergens in 2020 in een helder moment een half wieltje van gekocht.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie