Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: do 24 dec, 2020 09:11 amDat is niet verstandig ivm microfonie van de kabel, is al eens geprobeerd zonder succes . Zie: viewtopic.php?p=7260#p7260

Had je het draad van Pollin ook nog geprobeerd?
Ah, de capaciteit van het kabeltje was ik even vergeten, dank voor de herinnering :thumbup: Pollin kabeltje nog niet geprobeerd, komt in beeld zodra ik mijn ladingsversterkervariant (dubbele woordwaarde) klaar heb. Ga de coax in eerste instantie inzetten als litze vervanging bij fet opnemers.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

Is dat toen geprobeerd in combinatie met een charge amplifier? Bij een charge amplifier heeft de kabelcapaciteit geen invloed op de overdracht. En de spanning tussen beide aders onderling en naar shield is 0 volt (als je een dubbele voeding gebruikt voor de opamp). Dus de lading in de kabel is ook 0. Misschien lukt het in zo'n toepassing wel.
Overigens is van zo'n extreem dun kabeltje de capaciteit naar shield net zo groot als bij dikkere kabels. Nog steeds zo'n 100 pF per meter. Met speciale isolatie soms 30 pF per meter.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

RMSAcoustics schreef: zo 17 dec, 2017 13:08 pm Ik heb net even een 1.2nF condensator op de ladingsamp aangesloten en het snoertje wat heen en weer gebogen.
En het resultaat is duidelijk. Vele millivolts op de uitgang van de ladingsversterker.
Was dat snoertje ook tweeaderig aangesloten met afscherming op massa ? en die 1n2 was een folie ?
Steven schreef: do 24 dec, 2020 13:07 pm Is dat toen geprobeerd in combinatie met een charge amplifier? Bij een charge amplifier heeft de kabelcapaciteit geen invloed op de overdracht. En de spanning tussen beide aders onderling en naar shield is 0 volt (als je een dubbele voeding gebruikt voor de opamp). Dus de lading in de kabel is ook 0. Misschien lukt het in zo'n toepassing wel.
RobRMS had het over een ladingsamp... ik zal eens meten hoeveel pf het kabeltje doet en ga het wel gewoon eens uitproberen. Nog 1 ding, waar haal jij jouw 470M en opamp vandaan ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

motoindo schreef: do 24 dec, 2020 13:32 pm RobRMS had het over een ladingsamp... ik zal eens meten hoeveel pf het kabeltje doet en ga het wel gewoon eens uitproberen.
Als je helemaal geen murata aansluit zul je zien dat je al een output krijgt, ook met een ladingsversterker. Best wel grappig om te zien.
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

De 470M (0603) en MCP6286T-E/OT heb ik bij Mouser gekocht. Voor respectievelijk 10 en 38 cent per stuk.
Weerstand is CRCW0603470MJPEAH.
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Freeair testje van een Grown/Up woofer voorzien van de Pollin sensors en coax kabel, erg fijn om die gsm troep kwijt te zijn.

transfer.audio.ar20.freeair.starbass5.pk90.png

Fijne jaarwisseling allen ! mijn zelfgebakken oliebollen zijn er klaar voor :

IMG_20201231_153216.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Even geleend van de jongens, JBL Charge 4
Dismanteld.png

Komt vol geluid uit, best wel verbazingwekkend. Met de mic ervoor zie je dit bij ongeveer 90dB:
JBL Charge 4 90dB.png

En een aantal dB minder:
JBL Charge 4 85dB.png
Schroeft het laag wat terug bij hoger volume. Ziet er verder prima HiFi uit :thumbup:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: wo 06 jan, 2021 18:14 pmSchroeft het laag wat terug bij hoger volume. Ziet er verder prima HiFi uit :thumbup:
Verbaas mij altijd weer over hoe goed zo'n combi met een passieve radiator kan klinken, vooral TangBand deed het daar erg goed mee op de ISE beurs. Hele hordes die helemaal geen Mfb nodig hebben.

Ook ongelofelijk hoelang zo'n setje het volhoud op twee 18650 cellen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door ds23man »

Lenen staat gelijk aan slopen bij jou?
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

D'r zal ongetwijfeld flink ge-DSP't worden in dat ding. JBL heeft in elk geval goed werk afgeleverd er mee. :thumbup:

Toch zijn dit soort apparaatjes waar je aan kunt zien dat er gelukkig nog wel degelijk ontwikkeling zit in zowel drivers als elektronica, met dank aan tablets en smartphones. Een dergelijk apparaat met die geluidskwaliteit was voor een paar jaar terug vrijwel niet te doen.

Nog even en MFB is obsolete... :silent:
Groet,
Sander
Plaats reactie