Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

David schreef: ma 19 jul, 2021 07:55 am...want ik ga me niet meer suf slepen.
David schreef: ma 19 jul, 2021 07:55 amtwee flipperkasten aan het reviseren geweest
...want die zijn zo lekker licht... :mrgreen:

In ander nieuws:

TDA895x_eol.png

Ook de TDA8950 trouwens. Figures... heb ik er net een mooi printje voor. :cry:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door David »

De MFB830 speelde en is al weer gedemonteerd. Wat een woofer! Die kast is echt te slap, dus daar moet een keer een zelfbouw iets voor komen. Kastresonanties, anyone? Pak vooral een FB830.

De Reckhorn kastjes, met die Omni's, jaaaaa dat ik daar niet aan dacht. Ze staan... ehh... ergens. LOL. Ga ik die maar eens af maken! Thanks, precies wat ik zocht. Echt ooit ergens weg gepuzzeld en NOOIT meer aan gedacht. Erg he. Volgens mij heb ik er nog niet eens opnemers in geprutst. Ok, heel erg.

Die flipperkasten stonden gelukkig al een jaar of 10 waar ze staan, dus dat scheelt slepen. Ze waren op zich prima, maar ik heb van 1 kast alle verlichting omgebouwd naar LED verlichting, en van de andere kast heb ik een ouderwetse PC met CRT scherm vervangen door een Linux gebakkie en een 20"TFT scherm. Veel moderner en de kinderen lopen niet gillend weg van de 19kHz piep (nee geen pal, maar iets EGA achtigs op bijna 19kHz).

Van beide heb ik ALLES van het speelveld gehaald om ze weer eens goed schoon te maken, en meteen alle rubbers op het speelveld vervangen, en de flippers gereviseerd (dat flippert dan weer ZO veel lekkerder!).

En afgelopen weekend ben ik begonnen aan de bouw van mijn 5e RC elektro vliegtuig. Ja, ik vlieg weer, iets dat ik 30 jaar terug ook deed. Is erg leuk, lekker buiten ook. Corona proof zelfs.

Maar eens een stripie van die 8950/54's kopen dan. Ik vind ze super.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Interessant concept: SDA Stereo Dimensional Array. Inter-aural Crosstalk cancellation

Polk L800
Polk-legend-800-r.jpg
Screenshot_20210906-191556_Drive.jpg
US20180317034A1.pdf
Luidsprekers moeten dichterbij elkaar voor max effect.
Tegenfase luidspreker heeft een shelve filter.
Makkelijk zelf na te bouwen, ben benieuwd hoe dit klinkt.

Het lijkt een beetje (?) op het spatial schuifje van Philips maar dan uitgevoerd met de luidsprekers.
https://sound-au.com/project21.htm

Dit komt er waarschijnlijk meer mee overeen mocht je het elektronisch willen proberen:
https://www.maximintegrated.com/en/desi ... /4632.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op ma 06 sep, 2021 17:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Liep hier tegenaan op de facebook diyaudio groep. Duur fetje maar wel leuk om uit te proberen. Post linkt door naar www.planetanalog.com waar ik dit las:

Amplifying the small signals produced by sensors in a low-noise circuit is a very common but difficult problem. Designers will often use an operational amplifier (op amp) with bipolar inputs to achieve this amplification, given their inherently low flicker (1/f) and broadband noise. Bipolar op amps present another challenge when the small signal of interest is generated by a sensor with high source impedance that cannot deliver sufficient current to the amplifier’s input. Bipolar op amps have high input bias currents in the nanoampere range or greater, and lower input impedance relative to their CMOS- and junction field-effect transistor (JFET)-input counterparts.

The bipolar input will load a sensor such as a high-source-impedance microphone that produces signals on the order of a few thousandths of a volt. This loading will reduce audio sonic quality and dynamic range and distort the signal. You could choose an op amp with a JFET front-end such as the OPA145 from Texas Instruments; however, you will not be able to bias the circuit as flexibly as you could with discrete components, and you may sacrifice extra current for unwanted bandwidth relative to the bandwidth of audio signals of up to 20 kHz.

While CMOS and JFET input stages have comparable bias currents, JFET devices have much better noise performance. Moreover, JFETs have higher gain (transconductance) than CMOS devices. A discrete JFET such as TI’s JFE150, when followed by a bipolar op amp such as the OPA202, does offer a way to achieve high input impedance and low noise with flexible biasing (Figure 1).


Figure-1-1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Interessante schakeling :thumbup: .

Zoveel gain heb je niet nodig, Rs2 en Cs kun je weglaten. Dan nog altijd 30dB. Akelig hoge waarde voor Cs anders ook nodig.

In de bijlage van TI staat ook een hoop uitleg en 10 Ohm weerstandje in serie met gate.
slps732.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: di 07 sep, 2021 19:56 pmInteressante schakeling :thumbup:
Vond ik ook, welke variant is denk jij beter, de charge amp of deze ? zijn allebei ongeveer even groot.
Rene_N schreef: di 07 sep, 2021 19:56 pm Zoveel gain heb je niet nodig, Rs2 en Cs kun je weglaten. Dan nog altijd 30dB. Akelig hoge waarde voor Cs anders ook nodig.
Spanningsval over 280 zal hooguit 2 volt zijn zodat iets als dit wel past, 1000x is veel maar ook wel fijn om achter de hand te hebben bij wat grotere drivers met een relatief kleine uitslag ?
Rene_N schreef: di 07 sep, 2021 19:56 pm In de bijlage van TI staat ook een hoop uitleg en 10 Ohm weerstandje in serie met gate.
slps732.pdf
En 1 meg als gate weerstand :?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

De kleine Murata heeft 0,9mV/G, de grote 1,1mV/G.
Met bv Excel sheet van Rob kun je de G berekenen. Hoe dan ook heb je genoeg output.

De vraag is of deze schakeling winst gaat opleveren tov de OPA140.

Je zou het kunnen proberen met bv BF861.

Het zou mooi zijn als je met 1 murata uit de voeten kan.

Die 10ohm weerstand is tegen hf (edit klopt niet, is bescherming zie pdf).

Zijn er nog nieuwe mens op de markt?
Laatst gewijzigd door Rene_N op ma 04 apr, 2022 09:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: do 09 sep, 2021 07:06 am Zijn er nog nieuwe mens op de markt?
Je bedoeld mems denk ik 8-) nee, nog niets spannends voorbij zien komen, wel allerlei leuke ontwikkelingen bij de purify mannen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

Ik had de indruk dat de ruis voornamelijk door de Murata’s zelf werd bepaald, en dat daarom meerdere shock sensors in serie of parallel nodig waren omdat bij elke verdubbeling 3 dB S/N te winnen valt, totdat de ruis van de versterker daar een grens aan stelt.
Zou één sensor echt voldoende zijn als de preamp ruisvrij is (theoretisch)?

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

De murata's ruisen niet maar je hebt kort door de bocht te weinig pf of nf om de ruis te onderdrukken. Meer output van de bron helpt natuurlijk ook.

Leuke ontwikkelingen bij Purify, mij te duur. Kwam nog leuk jijbuis filmpje tegen van B&C, daar concentreren ze juist op hoge en vlakke BI. Hoe meer en vlakker hoe beter. Dat de response niet vlak is moet je met DSP corrigeren. Hoge en vlakke BI zie je ook bij Purify terug.

MEMS en mens, het blijft een strijd met de autocorrectie ;)
Plaats reactie