Opnemer electronica met FET ingang

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door motoindo »

David schreef: vr 01 jan, 2021 13:11 pm Ze hebben wel goede opa's...
klopt 8-)

clingon.charge.amp.2021.0.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Steven »

Mooi klein. Is dit printje bestemd om losse sensors via microcoax aan te sluiten (maar dan hoeft het niet zo klein te zijn), of zit de sensor aan de andere kant?
Welke opamp gebruik je?

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door motoindo »

Steven schreef: za 02 jan, 2021 14:51 pm Mooi klein. Is dit printje bestemd om losse sensors via microcoax aan te sluiten (maar dan hoeft het niet zo klein te zijn), of zit de sensor aan de andere kant? Welke opamp gebruik je?
Tis nog in ontwerp, in eerste instantie komen de murata's tegen de onderzijde aan, wil ook testen met de murata's op afstand via coax, hoop eigenlijk dat die laatste variant werkt want dan kan de sensor zelf flink kleiner maar begrijp van RobRMS en Rene dat de kans daarop klein is ivm microfonie. Als op afstand werkt dan komt de ladingsversterker op het connectie bordje, zoniet worden de murata's tegen de onderkant geplakt. Nog niet besloten welke opamp ik ga gebruiken.

De aansluiting van de StarBass V via de coax in mijn Grown/Up werkt vooralsnog voorbeeldig, tis wel een behoorlijk gepiel om de boel te strippen:

IMG_20201223_145938.jpg
Gelukkig had ik nog een glasvezel strippertje liggen:

IMG_20201223_222253.jpg
Afgemonteerd op een standaard connection board:

IMG_20201223_174202.jpg
0.6mm gaatje in de spreekspoel geprikt:

IMG_20201223_174157.jpg
En klaar voor aansluiting op de StarBass:

IMG_20201223_174511.jpg
Eerste tests zijn zeer bemoedigend, waar voorheen een GSM op 2 meter al hoorbaar was blijft de boel nu keurig stil met een telefoon op de box. Nu nog even de boel een middagje op Xmax laten spelen om te zien of het kabeltje heel blijft. Heb daar opzich wel vertrouwen in want de aders zelf zijn lekker flexibel, en de mantel voldoende stijf om niet alle kanten op te zwabberen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Sandrowski »

Voor de FET-opnemer aficionado's, Texas Instruments heeft kennelijk vrij recent een lekker ruisarme JFET op de markt gebracht: de JFE150 (audio grade! :mrgreen: ). Daarnaast is de 2SK209 is misschien ook wel een interessant alternatief voor de MMBF4416
Hoe bruikbaar ze zijn weet ik niet, maar ik dacht, ik gooi 't maar even hier neer...
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Rene_N »

En die bijbehorende "speciale" versterker trap
Low Noise, High Input Impedance Composite Amplifier.png
Zie ook de posting van Chris.

Wellicht biedt die versterker trap ook soelaas voor andere fetjes...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Rene_N »

Nog meer JFet versterker trapjes:
Moving-coil-head-amps-rev-2.pdf
En dan met met name deze:
Screenshot_20220418-155848_Drive.jpg
Lijkt op de JFE150 schakeling van hierboven maar zonder het lange DC instel probleem.

Aangepaste schakeling met LM4562 getest met enkele BF861 danwel MMFB4416 en vergeleken met de Fet source follower en OPA140. Ziet er veelbelovend belovend uit. Kom er nog uitgebreid op terug.

Fet bij murata en driedaads naar de schakeling moet nog steeds kunnen denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door motoindo »

Zeer interessant leesvoer, dank !
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Rene_N »

Zoals beloofd wat testjes mbt ruis. Het doel is om met een enkele grote Murata uit de voeten te kunnen.

Als eerste heb ik een 1000x 60db versterkertje gemaakt met 2x NE5534 parallel als eerste trap en een NE5534 als tweede trap.
Dit aangesloten op een Focusrite. Dit geeft voldoende ruis signaal verhouding om de volgende schakelingen te testen.

Ruis test setup.jpg
Gekozen is voor een versterkingsfactor van 4x. Uitgangspunt van 4x keer is gebaseerd op de OPA140 met een enkele Murata.

Met de FET source follower (schakeling 2) heb ik verder nog gekeken naar verschillen tussen Murata en een 680pf polystreen condensator. Verder ook gekeken naar 100M versus 500M ohm weerstand, dit weer in combi met 680pf/Murata of geknipte piezo/10nf Wima.

Daarnaast ook nog gekeken naar verschillen BF861 en MMBF4416.

Schakeling 1 versus schakeling 2, OPA140 (zwart) versus Fet source follower (blauw). Beide met 680pf polystreen:
black = OPA140 2x330pF-500M with 680pf load, blue = FET source 4x 500M 680pF.png
Verschil is erg klein.

Schakeling 2 werkt met de MMBF4416 heel iets beter dan met de BF861

Zelfde als hierboven maar dan ipv 680pf plystreen een enkele grote Murata (kleuren gewisseld!). OPA140 (blauw) versus Fet source follower (zwart):
blue= OPA140 Murata 770pf 4x, black = MMFB4416 murata 770pf 4x.png
De Murata geeft zelf ook wat ruis onderin en is uiteraard zeer gevoelig voor omgevingslawaai.
Verschil wordt wat groter omdat OPA140 iets meer gaat versterken door hogere capaciteit.

Schakeling 2 (blauw) versus schakeling 3 (zwart).
blue= BF861 680pf source follower 4x, black = BF861 680pF drain setup 4x.png
Schakeling 3 geeft betere resultaten. Wat ik nog wil testen is de vervorming die de schakeling geeft en of het voldoende kan uitsturen

Schakeling 3 werkt met de BF861 beter dan met de MMBF4416, dit komt waarschijnlijk omdat in deze opzet de MMBF4416 meer stroom trekt (valt denk ik nog te optimaliseren).

Wat verder interessant te melden is dat bij schakeling 2 (en ik neem aan ook schak 3) het verlagen van de 500M weerstand naar 100M bij gelijk blijvende 680pf condensator het volgende geeft. Blauw = 500M, Zwart = 100M:
blue= BF861 680pf source follower 4x, black = BF861 680pf and 100M ohm smd source follower 4x.png


Sluit je de 100M af met een 10nF Wima (10nf is de cap van een geknipte piezo) dan krijg je het volgende. Zwart = 100M en 10nf, blauw = 500M en 680pf:
blue= BF861 680pf source follower 4x, black = BF861 10nF wima and 100M ohm smd source follower 4x.png

Met schakeling 3 wordt het dan zo. Blauw = Fet source met 500M en 680pf, zwart = Fet drain amp met 100M en 10nF:
blue= BF861 680pf source follower 4x, black = BF861 drain amp 100M and 10nF Wima.png
Nog suggesties?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: za 30 apr, 2022 12:48 pm Zoals beloofd wat testjes mbt ruis. Het doel is om met een enkele grote Murata uit de voeten te kunnen.
Nog suggesties?
Bruikbare metingen :thumbup: alleen nu nog fetjes vinden die nog wel verkrijgbaar zijn, ga bijna weer naar to92 kijken. Is deze bruikbaar als alternatief ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Rene_N »

Ik zal deze eens bestellen

Vervorming nog gemeten met 200mV in (=800mV uit), dat is meer dan de Murata of geknipte piezo gaat leveren...

Schakeling 2
BF861 10nF 100M source follower 4x distortion.png
Schakeling 3
BF861 drain amp 100M and 10nF Wima distortion.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie