Unified Paddestoelen

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Unified Paddestoelen

Bericht door Rene_N »

Ik heb ondertussen nog wat geëxperimenteerd en het volgende werkt goed.

Variant op de paddenstoel, maar nu zit ie in de printplaat geklemd en gelijmd.
piezo opnemers 001.JPG
piezo opnemers 003.JPG
piezo opnemers 005.JPG
piezo opnemers 009.JPG
piezo opnemers 012.JPG
Ik hoop dat het idee duidelijk is.

Het geeft het volgende resultaat met de AD8066 in 12 liter kast:
8066 in 12 liter kast, open spreekspoel, paddestoel in brievenbus met (blauw) en zonder (zwart) alu afscherming van lege elco.png
Paddenstoel in brievenbus met (blauw) en zonder (zwart) alu afscherming van lege elco.
Je ziet dat de afscherming van de elco vooral tot 10Hz veel rust geeft.
Onder de 8 Hz is er een klein beetje afval, ik zie dat ook met de originele Philips opnemer dus neem aan dat dat bij de woofer hoort.
Het weegt bij elkaar 1.5 gram Edit: 1.66 gram

Je kunt het ook toepassen op een gesloten spreekspoel:
piezo opnemers 014.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op ma 16 jan, 2017 13:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Re: MFB Piëzo opnemer problemen?

Bericht door Rene_N »

En ik heb ook dit geprobeerd, piepschuim:
Piepschuim piezo 021.JPG
Piepschuim piezo 023.JPG
Piepschuim piezo 029.JPG
Piepschuim piezo 030.JPG
Dit werkt ook goed!

Door een oude piezo te verwarmen tot 280 graden zakt ie langzaam in het piepschuim, met een ringetje op dezelfde manier een kuiltje maken. Dan plakken met speciale piepschuimlijm.

Hier het resultaat (AD8067 in 12 liter kast) waar ik de dikte van het piepschuim heb gehalveerd (zwart)(zelfde resultaat)
8067 in 12 liter kast, 12mm piezo zonder gewichtje in kleine piepschuimschijf voor alu plaat (blauw) vs extra dunne kleine piepschuimschijf (zwart).png
PS Dit werkte niet, je moet dus wel een alu schijf gebruiken om de spreekspoel af te sluiten cq het piepschuim te ondersteunen:
Dit zit dus rechtstreeks in de spreekspoel...
Piepschuim piezo 012.JPG
Piepschuim piezo 013.JPG
Piepschuim piezo 014.JPG
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Ter vergelijk, de paddenstoel in de elco behuizing (blauw) versus de originele Philips opnemer. (zwart)

Beide in dezelfde AD8066.
8066 in 12 liter kast, open spreekspoel, paddestoel in brievenbus met alu elco afscherming (blauw) vs originele Philips opnemer (blauw).png
Je ziet dat door het extra gewicht de resonantie freq naar beneden gaat bij de originele opnemer (en de Q neemt iets toe).

Ziet er naar mijn inziens zeer goed uit :D

Groet,

Rene
Laatst gewijzigd door Rene_N op ma 16 jan, 2017 15:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef:Je ziet dat de afscherming van de elco vooral tot 10Hz veel rust geeft.
Erg mooie resultaten Rene, top. En wederom heel toevallig dat ook hier gekeken wordt naar manieren om de lf microfonie te beperken. Omdat uit het mems verhaal duidelijk werd dat er nogal wat G's actief zijn heb ik gezocht naar de allerlichtste variant met de kleinst mogelijke traagheid, bij deze mijn BassBall V0.1 :lol:

http://piratelogic.nl/data/images/produ ... Ball.1.jpg

Balletje is 3cm doorsnee en dus echt alleen toepasbaar in grote VC maten ...

http://piratelogic.nl/data/images/produ ... Ball.0.jpg
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Kun je het ook testen?

In plaats van piepschuim kun je natuurlijk ook een kapje van aluminium toepassen zoals hier:
MFB piezo opnemers 005.JPG
MFB piezo opnemers 006.JPG
Even de juiste elco slachten ;)

Wat zijn eigenlijk de voor en nadelen van een open spreekspoel constructie/wanneer toe te passen?

Ik dacht dat een spreekspoel met koelgaten beter afgesloten kan worden zodat er meer lucht door de gaten wordt geperst en zo gekoeld wordt. Het voorkomt ook bijgeluiden. Omgekeerd, een spreekspoel zonder gaten kan beter open blijven.

Luidsprekers met een poolkern gat kunnen beter een dichte spreekspoel krijgen voor de koeling en tegen lekken/bijgeluiden.

Open constructies zijn vaak lichter.

Open constructies geven minder kleuring aan het geluid? Belangrijk bij 2 weg oplossingen.

Dichte constructies schermen de piezo beter af tegen geluid uit de box, lucht wervelingen. Bij open constructies moet je dit op een andere manier oplossen.

Dichte constructies zijn eenvoudiger steviger te monteren, meer lijm oppervlak met de spreekspoel.

Nog meer?
Laatst gewijzigd door Rene_N op di 17 jan, 2017 12:51 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:met dezelfde resultaten als bij Sander. Oplopend laag
Jammer dat het niet goed lijkt te werken, maar mooi dat je op hetzelfde resultaat uitkomt als ik. Dat geeft me wat meer vertrouwen in mijn eigen meetresultaten. :shifty:

Gezien dat het werkt met de paddestoel ben ik er nu redelijk van overtuigt dat dat een altijd werkende constructie is. Door deze montagemethode kunnen er eenvoudigweg geen rek-en-strek krachten op de piëzo komen en voorkom je een hoop problemen. Zou de hoogte van de paddestoel nog uitmaken? Misschien is het al voldoende als je op een print een enkel soldeereilandje hebt als paddestoel... :think:

Wel een mooi idee om een oude condensator als afscherming te gebruiken. Lekker licht, maar wel stevig.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Sandrowski schreef: Zou de hoogte van de paddestoel nog uitmaken? Misschien is het al voldoende als je op een print een enkel soldeereilandje hebt als paddestoel
Hoe hoger, hoe meer storing in het 0-10Hz gebied lijkt het. Zou je het op een hoog steeltje monteren dan neemt de resonantiepiek ook toe, de constructie is gammeler. De res freq is afhankelijk van het type piezo en woofer, maar wat ik zie is dat als je de ingeklemde paddenstoel oplossing gebruikt de piek minder wordt. Hoe lager hoe beter denk ik.

Zo laag als een soldeereiland, tja hoe ga je dat monteren?

Ik ben wel benieuwd of Hans een goed werkende oplossing heeft gevonden met de rondom gesoldeerde piezo.

Groet,

Rene
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Ten eerste dank mannen dat jullie de starbass aan de tand hebben gevoeld en vast is komen te staan dat we er nog niet zijn. Als Hans zijn bevindingen identiek zijn hebben we scheepsrecht :geek:
Rene_N schreef:Zo laag als een soldeereiland, tja hoe ga je dat monteren?
.... een beetje een omgekeerde badkuip waarbij de paddestoel 35uM hoog is en het toetertje middels een doorgemetaliseerd gaatje via de onderzijde vast gesoldeerd wordt. Eventueel kan er voor gekozen worden om de kristal zijde tegen de print te solderen voor een verhoogde output al heb ik twijfels over de hechtkracht van het opgedampte tin laagje :? Tis wel spannend om te zien of de hoed mooi evenwijdig aan het FR4 te krijgen valt.

http://piratelogic.nl/data/images/produ ... shroom.png
Rene_N schreef:Wat het beste werkte maar wel akoestisch zou moeten worden afgeschermd is de ingeklemde paddenstoel
Yup, dat is ongeveer wat ik voor de starbass in gedachten heb, ik wil de hierboven geschetste pxe drager bevestigen op de plek waar nu het pxe rondje zit en dan eerder getoonde bassball gebruiken als afscherming. Styropor balletjes zijn er in allerlei maten, licht, goedkoop en gemakkelijk te bevestigen.

http://piratelogic.nl/data/images/produ ... Ball.1.jpg
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

35u FR4 is wel heel dun hoor!

:)

De meeste printboeren kunnen ook frezen, dus een optie is om 0,1mm weg te laten frezen, daar waar de opnemer boven de print moet 'zweven'.

Het goed leggen van de opnemer, en deze vervolgens goed zolderen, is een kwestie van het draaien van een mal waar de opnemer en de print in geklemd kunnen..... solderen maar!
Yeah party on with MFB DSP!
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

motoindo schreef:een beetje een omgekeerde badkuip waarbij de paddestoel 35uM hoog is en het toetertje middels een doorgemetaliseerd gaatje via de onderzijde vast gesoldeerd wordt.
Dat is inderdaad ook mijn idee. Als je de piëzo aan de onderkant een klein beetje opschuurt en met wat extra opgekwaste flux zou het goed soldeerbaar moeten zijn. Met een SMD-oventje is het makkelijk: druppeltje soldeerpasta er op, piëzo er op en bakken maar. Moet je wel iets verzinnen om te voorkomen dat de piëzo wegdrijft.
David schreef:35u FR4 is wel heel dun hoor!
Valt wel mee denk ik. De piëzo buigt nauwelijks door dus 35um zou voldoende moeten zijn. Daarnaast zit er ook nog een laagje soldeertin tussen die de dikte minimaal verdubbeld. Desnoods kun je 70um printjes laten maken.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Plaats reactie