Unified Paddestoelen

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Re: Unified Paddestoelen

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef:Ik wil het graag voor je testen :). Ophalen of opsturen is beide mogelijk.

Groetjes
René
Ik pb je even
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

De eerste zit inmiddels in elkaar, nam ongeveer een half uurtje in beslag zonder gebruikmaking van malletjes of speciale tools. Blaas test was ok en zoals verwacht is ie nog stiller op de poten als zijn voorganger. Er gaat er eentje naar René voor een FR test.

http://piratelogic.nl/data/images/produ ... foto.5.png
Chris Camphuisen
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

De StarBass IV werkt inmiddels naar behoren, er zijn nog wel wat uitdagingen qua afscherming om pickup van wervelingen boven de opnemer te voorkomen maar daar heb ik denk ik wel een leuke oplossing voor, de BassBall :-)

filmpje
Chris Camphuisen
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

motoindo schreef:er zijn nog wel wat uitdagingen qua afscherming om pickup van wervelingen boven de opnemer te voorkomen maar daar heb ik denk ik wel een leuke oplossing voor
Is de hitte die de spreekspoel (kan) genereren niet teveel voor dat piepschuim? Je zou ook een carbon schijf in de spreekspoel kunnen lijmen om de onderkant af te schermen, de stofkap schermt de bovenkant dan af... In elk geval, 't ziet er goed uit! :thumbup:
Jammer dat ik geen testwoofertjes heb met een geschikt formaat spreekspoel... Ik ben benieuwd naar de resultaten van Rene!

Groet,
Sander
Groet,
Sander
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef:Is de hitte die de spreekspoel (kan) genereren niet teveel voor dat piepschuim?
Daar heb ik mijn hoofd ook al over gebroken, wat te doen wanneer de straalkachel er een zooitje van maakt :o
De huidige experimenten met 15mm bolletjes zijn dan ook vooral bedoeld als proof of concept, als het principe werkt ga ik opzoek naar een meer thermische geschikte materiaal, ik zit te denken aan dat spul wat ze gebruiken in hitteschilden.
Sandrowski schreef:Jammer dat ik geen testwoofertjes heb met een geschikt formaat spreekspoel... Ik ben benieuwd naar de resultaten van Rene!
heb je een pbtje gestuurd.
Chris Camphuisen
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Het heeft even geduurd maar ik heb de Starbas Proto IV getest in een AD8067 woofer.
MFB opnemers 001.JPG
Het resultaat geeft wat oplopend laag helaas:
8067 in 12 liter kast, Starbass combi paddestoel V2 (zwart).png
Opnemer is zeker wel bruikbaar tot 20Hz.

Ter vergelijk de opnemer in rubber:
MFB opnemers 004.JPG
8067 in 12 liter kast, 10mm piezo op pp in rubber (blauw) vs Starbass combi paddestoel V2 (zwart).png
Deze werkt erg goed. Ik had bij vorige metingen met deze opnemer in rubber wat oplopend laag, dit had te maken dat de opnemer niet helemaal recht in de spreekspoel zat. Op zich wel apart dat dat ook invloed heeft :shock: .

De output de de Starbas Proto IV is laag, 6dB minder dan de opnemer in rubber, deze laatste is zo'n 5dB zachter dan de paddenstoel op een dun draadje.

Groet,

Rene

PS Als je goed kijkt naar de opname van de drummer in de 5inch Skytronic woofer dan zie je ook een heel klein beetje oplopend laag:
http://mfblabs.nl/forum/download/file.p ... &mode=view
http://piratelogic.nl/data/images/produ ... e.2014.png
Deze werkt goed zover ik het begreep..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Bedankt voor deze waardevolle tests René :!: dat van die verminderde output had ik hier bij tests in een L8S800 ook al opgemerkt. Kan de reden hiervoor zijn dat de verbuiging van de drager print normaliter voor extra signaal zorgt - iets wat nu ontbreekt ?

Bij tests met de L8S800 bleek e.e.a erg gevoelig voor luchtwervelingen vanuit de poolkernboring, bij laag vermogen werkt de correctie naar behoren maar bij het opdraaien van het volume werd het systeem uiteindelijk instabiel en ging staan toeteren. Dit effect heb ik kunnen ondervangen door rond de pxe drager een styropor balletje te plaatsen, de correctie blijft nu wel netjes werken op hoger volume. Kan het - de blaastest indachtig - zijn dat deze luchtwervelingen de oorzaak zijn achter het oplopende laag ? Non axial / kringspier pickup kan het bijna niet zijn ....

http://piratelogic.nl/data/images/produ ... ssball.jpg
Chris Camphuisen
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

motoindo schreef:Kan het - de blaastest indachtig - zijn dat deze luchtwervelingen de oorzaak zijn achter het oplopende laag ? Non axial / kringspier pickup kan het bijna niet zijn ....
Dat is geen gek idee inderdaad... Bij lage frequenties is de uitslag van de conus het grootst en wellicht dat dan de luchtverplaatsing op zich voor invloed zorgt. Het zou op z'n minst één van de oorzaken kunnen zijn.

Het was mij bij de paaltjesopnemers met kale piëzo al opgevallen dat kleine luchstromen al zorgen voor output: zachtjes met je hand op 10cm afstand zwaaien leverde al een rustig meezwabberende conus op. Plaatsen van de stofdop loste dat helemaal op. Ik ben momenteel de laatste hand aan het leggen aan een ontwikkelprintje voor mijn 3-weg projectje, daarna ga ik eens een gesloten paaltjesopnemer met kale piëzo in elkaar proberen te prutsen. Eens zien hoe dat gaat...

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

motoindo schreef:Bedankt voor deze waardevolle tests René :!:
Bedankt.
motoindo schreef:dat van die verminderde output had ik hier bij tests in een L8S800 ook al opgemerkt. Kan de reden hiervoor zijn dat de verbuiging van de drager print normaliter voor extra signaal zorgt - iets wat nu ontbreekt ?
ja
motoindo schreef: zijn dat deze luchtwervelingen de oorzaak zijn achter het oplopende laag?
Het maakt het onder de 10Hz niet beter, met het testen zie je een zeer sterk golvend effect, terwijl oplopend laag door base strain een mooie gladde verhoging geeft.
motoindo schreef:Non axial / kringspier pickup kan het bijna niet zijn ....
Het lijkt wel of de piezo zijn eigen base strain opwekt afhankelijk van de manier van buiging. Zoals in de test van Sander met het blok messing was er ook daar oplopend laag. Nog niet duidelijk hoe dit komt.

Groet,

Rene
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door RMSAcoustics »

Ik heb de Starbass IV zonder balletje net gemeten op een oude Focal 10 cm woofer zonder kast met stroomsturing en krijg onderstaand plaatje met mijn APx525 analyser.
Zoals te zien is is de demping van de luidspreker miniem (nog steeds aanzienlijk omdat de driver niet in een kast zit en dus veel lucht rondpompt.
Verder is de laagafval helling perfect, onder 5 Hz nog extra door de capacitieve sensor. Dus ik zie het oplopende laag van Rene niet.

Het oplopen onder 2 Hz is gevolg van het ruisniveau.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie