Unified Paddestoelen
- RMSAcoustics
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Re: Unified Paddestoelen
Vergeten te zeggen dat het oplopend laag door het knijpeffect pas echt zichtbaar wordt als de driver in ene gesloten kast zit.
Dus dat zou de afwezigheid van het oplopend laag kunnen verklaren.
Dus dat zou de afwezigheid van het oplopend laag kunnen verklaren.
- motoindo
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
De verminderde gevoeligheid van de StarBass tov de andere badkuip varianten zoals de drummer wordt denk ik veroorzaakt door het feit dat die laatste base strain oppikt, iets wat de StarBass niet doet - daar is het signaal schoner en puur axiaal. Het is denk ik ook een verklaring waarom de StarBass gevoeliger lijkt voor luchtwervelingen, door het ontbreken van base strain is de verhouding tussen de axiale en wervel output kleiner geworden en gaat de noodzaak tot afscherming een grotere rol spelen.
Het vergroten van de output middels een dikker druppeltje soldeer op de pieper zou daar soelaas kunnen bieden al denk ik dat de overlap tussen het pxe element en haar drager ook aandacht verdiend getuige de goede resultaten bij eerdere experimenten met piepers in busjes. Ik denk dat deze variant:
http://piratelogic.nl/data/images/produ ... inimal.png
een hogere output zal hebben dan deze:
http://piratelogic.nl/data/images/produ ... verlap.png
Het vergroten van de output middels een dikker druppeltje soldeer op de pieper zou daar soelaas kunnen bieden al denk ik dat de overlap tussen het pxe element en haar drager ook aandacht verdiend getuige de goede resultaten bij eerdere experimenten met piepers in busjes. Ik denk dat deze variant:
http://piratelogic.nl/data/images/produ ... inimal.png
een hogere output zal hebben dan deze:
http://piratelogic.nl/data/images/produ ... verlap.png
Yup, dat plus Q kast, hoe hoger die is hoe meer eisen er gesteld worden aan de stijfheid van een en ander.RMSAcoustics schreef:Dus dat zou de afwezigheid van het oplopend laag kunnen verklaren.
- RMSAcoustics
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Een smaller randje kan inderdaad wat schelen al blijft de verbinding bij solderen altijd relatief stijf.
Om het echt goed te krijgen moet de rand niet gesoldeerd worden maar elastisch gelijmd dat scheelt factoren.
Op bijv een rubber o-ringetje. Je komt dan heel dicht bij het Philips ontwerp.
De minpool moet dan ook met een draadje maar dat lijkt me geen probleem.
Je hebt dan ook gelijk een groter kamertje die je dan wel moet beluchten om er geen microfoon van te maken.
Om het echt goed te krijgen moet de rand niet gesoldeerd worden maar elastisch gelijmd dat scheelt factoren.
De minpool moet dan ook met een draadje maar dat lijkt me geen probleem.
Je hebt dan ook gelijk een groter kamertje die je dan wel moet beluchten om er geen microfoon van te maken.
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Of je boort een gat van 12 mm en drukt de piezo daarin. Daarna wat 10 sec lijm.
Zie hier
http://mfblabs.nl/forum/download/file.p ... &mode=view
Zie hier
http://mfblabs.nl/forum/download/file.p ... &mode=view
-
- MfbLabs Gebruiker
Liefst wel zonder dat er mechanische spanning op het messing plaatje komt!Rene_N schreef:Of je boort een gat van 12 mm en drukt de piezo daarin. Daarna wat 10 sec lijm.
Groeten,
Hans
Hans
- Sandrowski
- MfbLabs Gebruiker
Een rubber ring moet erg zacht zijn om een positieve invloed te hebben. Het enige wat tot nog toe echt werkte was een ringetje van dubbelzijdig schuimplakband. Het probleem daarmee is dat de levensduur op lange termijn bedenkelijk is.RMSAcoustics schreef:Om het echt goed te krijgen moet de rand niet gesoldeerd worden maar elastisch gelijmd dat scheelt factoren.
Voor een paddenstoeltje is de constructie van René denk ik het beste, mits je een klein gaatje boort voor de beluchting. Ik wil eenzelfde soort constructie in elkaar draaien, maar dan met de piëzo gelijmd op een M2.5 schroef met verzinkbare kop in plaats van gesoldeerd.
Klinkt plausibel. Als ik een printje met een badkuipje op een aluminium plaatje lijm neemt de output af (en het oplopend laag toe) dus de buiging van de print helpt zeker mee. Eigenlijk wil je dat niet denk ik, want de lineairiteit van FR-4 zal niet zo best zijn.motoindo schreef:De verminderde gevoeligheid van de StarBass tov de andere badkuip varianten zoals de drummer wordt denk ik veroorzaakt door het feit dat die laatste base strain oppikt, iets wat de StarBass niet doet - daar is het signaal schoner en puur axiaal.
Groet,
Sander
Groet,
Sander
Sander
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Is er nog hoop voor de paddenstoel nu de SMD piezo's zijn ontdekt? Waarschijnlijk niet maar dit werkt ook goed. Ik heb een zelfde alu U balk constructie nu ook toegepast met een 10mm piezo op een 3mm alu schroef.
Het resultaat vergeleken met de 3x SMD's piezo's die zijn gelijmd (zie hier), blauw = 3 SMD piezo gelijmd en geaard vs zwart 3mm paddenstoel op 3mm alu schroef: Opvallend gelijk!
De vervorming is wat grilliger: Ter vergelijk de 3x SMD piezo: Al met al wel een bruikbare oplossing
.
Groet,
Rene
Je kunt het niet goed zien maar de schroef is 1mm vrij boven de onderkant.Het resultaat vergeleken met de 3x SMD's piezo's die zijn gelijmd (zie hier), blauw = 3 SMD piezo gelijmd en geaard vs zwart 3mm paddenstoel op 3mm alu schroef: Opvallend gelijk!
De vervorming is wat grilliger: Ter vergelijk de 3x SMD piezo: Al met al wel een bruikbare oplossing

Groet,
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- MfbLabs Gebruiker
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Balkje is geaard (draadje in het aluminium geklonken), plakband tussen balkje en spreekspoel. Iemand over dat laatste nog tips?
Voordelen tov de SMD is de hogere output en meer capaciteit. Je kunt het dus aansluiten met een twisted pair en de electronica buiten de luidspreker houden. Het is wat goedkoper.
Nadelen, niet volledig geluid afgeschermd, lastiger te maken, betrouwbaarheid? Edit: lagere resonantie piek, polariteit wisselt exemplarisch.
Gr René
Voordelen tov de SMD is de hogere output en meer capaciteit. Je kunt het dus aansluiten met een twisted pair en de electronica buiten de luidspreker houden. Het is wat goedkoper.
Nadelen, niet volledig geluid afgeschermd, lastiger te maken, betrouwbaarheid? Edit: lagere resonantie piek, polariteit wisselt exemplarisch.
Gr René
- Sandrowski
- MfbLabs Gebruiker
Daar ben ik nog niet zo heel zeker van... de SMD's hebben grote voordelen, maar zeker ook nadelen. Daarnaast heb ik bij de ronde paddestoel-piepers een keurige 12db/okt lijn gezien in de response, maar dat heb ik de Murata's nog niet zien doen. Dat gezegd hebbende, de responses van de pieper en de Murata's zijn wel zo goed als gelijk, wat de invloed van externe factoren doet vermoeden.Rene_N schreef:Is er nog hoop voor de paddenstoel nu de SMD piezo's zijn ontdekt? Waarschijnlijk niet...
Het grootste voordeel van de Murata's is naar mijn mening het vrijwel ontbreken van de resonantiepiek, maar als de laagresponse niet nauwkeurig te krijgen is... Ik ben nog niet 100% overtuigd in elk geval.
Groet,
Sander
Groet,
Sander
Sander