Unified Paddestoelen
- RMSAcoustics
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Re: Unified Paddestoelen
En vergeet niet dat de Murata's bedoeld zijn als accelerometers. Dwz daar wordt het productieproces op getuned.
Die piepers moeten piepen en zijn als sensor in elk geval minder lineair omdat een ronde schijf stijver wordt naarmate hij meer uitbuigt.
Rob
Die piepers moeten piepen en zijn als sensor in elk geval minder lineair omdat een ronde schijf stijver wordt naarmate hij meer uitbuigt.
Rob
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Je kunt de piepers makkelijk rechthoekig knippen...
Ik kan het verschil in vervorming niet meten tussen een ronde pieper en murata maar ik heb niet zo mooie testopstelling en ga niet verder dan 30G....
Groet,
Rene
Ik kan het verschil in vervorming niet meten tussen een ronde pieper en murata maar ik heb niet zo mooie testopstelling en ga niet verder dan 30G....
Groet,
Rene
- RMSAcoustics
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Met lineair bedoelde ik dat hij over één as cq in één richting buigt.Rene_N schreef:Je kunt de piepers makkelijk rechthoekig knippen...
Een ronde of vierkante schijf die in het midden wordt aangedreven gaat als een koepeltje vervormen. En zoals we van domes weten zijn die veel stijver dan een vlakke plaat van de zelfde dikte.
De vervorming is vanaf nul bij een vlakke plaat eerst gemakkelijk maar naarmate de doorbuiging groter wordt gaat extra kracht minder extra doorbuiging opleveren.
Bij een tweezijdig opgelegde balk zoals de Philips sensor is dat geheel lineair.
Bij de Murata met tweezijdig ingeklemde balk is er het snaareffect dat gelukkig nog heel beperkt blijkt te zijn, gezien de vervorming en ook de maximale versnelling van 2000g wat al aangaf dat er niet snel vreemde dingen gaan gebeuren.
Bij een dunne piezoschijf met koperen rand schat ik echter dat de doorbuiging al snel zo groot is dat je in de verstijvingszone komt.
Het is een beetje moeilijk uitrekenen vanwege die niet lineariteit maar als ik een keer tijd heb zal ik de starbass proto met pieper van cris eens op vervorming meten....
Ik ben momenteel allerlei Murata configuraties aan het uitproberen. Daar worden de micro Murata's die ik van je heb ook in meegenomen.
Rob
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Dat is een goede, vierkant schroefje dus.
Dit werkt ook:
http://mfblabs.nl/forum/download/file.p ... &mode=view
Het resultaat (blauw) vergeleken met een een piezo op een 3mm alu schroef (zwart):
Mocht je zin hebben in wat knutsel.
Het is in elk geval goedkoop
Erg benieuwd naar de vervormingsmetingen.
Groet,
Rene
Dit werkt ook:
Het resultaat (blauw) vergeleken met een een piezo op een 3mm alu schroef (zwart):
Mocht je zin hebben in wat knutsel.
Het is in elk geval goedkoop

Erg benieuwd naar de vervormingsmetingen.
Groet,
Rene
- RMSAcoustics
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Klopt, zo wordt het een lineaire buigbalk,
Vraagje,
Die lijnen liggen qua output zo mooi op elkaar. Stel je dat af met een potmeter?
Want ik zou verwachten dat ze verschillend zijn. De geplakte piezo's op het stukje PCb vervormen nlk geheel anders dan de piezo op een schroef.
De geplakte piezo gaat zowel buigen als integraal rekken. Alleen de buiging geeft signaal en ik schat dat die buiging door het dikke pcb niet veel zal zijn. Vandaar de vraag.
En, nee. Ik ga dit niet naknutselen. Is al leuk genoeg wanneer jij deze bevindingen deelt
Rob
Vraagje,
Die lijnen liggen qua output zo mooi op elkaar. Stel je dat af met een potmeter?
Want ik zou verwachten dat ze verschillend zijn. De geplakte piezo's op het stukje PCb vervormen nlk geheel anders dan de piezo op een schroef.
De geplakte piezo gaat zowel buigen als integraal rekken. Alleen de buiging geeft signaal en ik schat dat die buiging door het dikke pcb niet veel zal zijn. Vandaar de vraag.
En, nee. Ik ga dit niet naknutselen. Is al leuk genoeg wanneer jij deze bevindingen deelt

Rob
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
De output is inderdaad met een potmeter gelijk gemaakt. Het verschil was minder groot dan je zou denken, ik heb het niet opgeschreven. Volledige gesoldeerde piezo zoals initieel toegepast gaven best veel output, meer dan de MuRata.
Kan dat wel eens uitzoeken, maar ik vermoed dat niemand er nog iets mee gaat doen. Misschien geven de metingen van Hans of Sander uitkomst...
Er is lang gedacht dat dat rondom gesoldeerde piezo's met open gat in het midden zouden werken op basis van uitrekken en daardoor erg lineair zouden zijn. Ze zijn in ieder geval zeer gevoelig voor basestrain.
Groeten René
Kan dat wel eens uitzoeken, maar ik vermoed dat niemand er nog iets mee gaat doen. Misschien geven de metingen van Hans of Sander uitkomst...
Er is lang gedacht dat dat rondom gesoldeerde piezo's met open gat in het midden zouden werken op basis van uitrekken en daardoor erg lineair zouden zijn. Ze zijn in ieder geval zeer gevoelig voor basestrain.
Groeten René
-
- MfbLabs Gebruiker
Er zou in deze hoek een een vrij goedkope oplossing kunnen zitten. B.v. met een 0.6mm dik, langer en 12mm breed printje. Of het nog goed gaat met ook wat elektronica op dat printje is voor mij de vraag, ik kan niet overzien wat de consequenties zullen zijn van asymmetrisch doorbuigen ten gevolge van aanwezige componenten.Rene_N schreef:Kan dat wel eens uitzoeken, maar ik vermoed dat niemand er nog iets mee gaat doen.
Groeten,
Hans
Hans
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Ik zou dan toch liever een paddenstoel willen. Andere constructies blijven gevoelig voor basestrain.
Je zou bv zo iets kunnen maken: Electronica kan op de paddenstoel.
Voordeel van het kleiner knippen en deze manier van monteren is dat de eigen resonantie flink omhoog gaat.
Groeten,
René
Je zou bv zo iets kunnen maken: Electronica kan op de paddenstoel.
Voordeel van het kleiner knippen en deze manier van monteren is dat de eigen resonantie flink omhoog gaat.
Groeten,
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RMSAcoustics
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Mij ontgaat hier iets
Waarom zou je zoveel moeite doen om een pieper die er niet voor bedoeld is netjes te monteren, terwijl je met Murata's voor minder dan een Euro per stuk een perfecte transducer in handen hebt die heel nauwkeurig gemaakt is en gewoon altijd doet wat hij belooft te doen.
Mijn laatste design is niet meer dan twee Murata's op elkaar, geen PCB, single afgeschermd draadje eraan, een gewone ladingsversterker op het frame
en de Murata's met Kapton tape op de "hot"kant en dan aluminiumfolie (of koperfolie) om het geheel in contact met de aardkant. Strak er tegenaan met secondelijm alles tot een pakketje. Dan heb je draadje met knibbeltje en dat lijm je met hotmelt op de plek waar je hem wilt hebben.
Ik zie nauwelijks laag op. Kortom "problem solved - next problem"
Of is nou iedereen een hobby kwijt?
Lijkt me stug aangezien de controller en alles wat er omheen hangt nog genoeg huisvlijt mogelijk maakt.
Rob
Waarom zou je zoveel moeite doen om een pieper die er niet voor bedoeld is netjes te monteren, terwijl je met Murata's voor minder dan een Euro per stuk een perfecte transducer in handen hebt die heel nauwkeurig gemaakt is en gewoon altijd doet wat hij belooft te doen.
Mijn laatste design is niet meer dan twee Murata's op elkaar, geen PCB, single afgeschermd draadje eraan, een gewone ladingsversterker op het frame
en de Murata's met Kapton tape op de "hot"kant en dan aluminiumfolie (of koperfolie) om het geheel in contact met de aardkant. Strak er tegenaan met secondelijm alles tot een pakketje. Dan heb je draadje met knibbeltje en dat lijm je met hotmelt op de plek waar je hem wilt hebben.
Ik zie nauwelijks laag op. Kortom "problem solved - next problem"
Of is nou iedereen een hobby kwijt?
Lijkt me stug aangezien de controller en alles wat er omheen hangt nog genoeg huisvlijt mogelijk maakt.
Rob
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Ik had geen intenties om het echt te gaan toepassen
.
Draadje met knibbeltje en ladingsversterker op frame, dat biedt zelfs mogelijkheden om onder de conus te monteren, zonder de dome te verwijderen, super
.
Next problem is lekker gaan bouwen
Groet,
Rene

Draadje met knibbeltje en ladingsversterker op frame, dat biedt zelfs mogelijkheden om onder de conus te monteren, zonder de dome te verwijderen, super

Next problem is lekker gaan bouwen

Groet,
Rene