Unified Paddestoelen

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Re: Unified Paddestoelen

Bericht door Rene_N »

Ik zie dat mijn piezo volledig op de printplaat geplakt ook bij mij wat aflopend laag geeft :oops: .Het is weer iets om uit te zoeken. Kijk maar naar het volgende..

Volgend experiment, 2x 12mm piezo volledig op elkaar geplakt. Zoals al gezegd, de resonantie stijgt dan naar 17kHz, nu die droog is zelfs naar 18kHz, een enkele 12mm piezo geeft rond de 6kHz. Ik heb hier een 2,5mm messing paaltje gebruikt.
MFB piezo opnemers 007.JPG
MFB piezo opnemers 011.JPG
MFB piezo opnemers 013.JPG
MFB piezo opnemers 016.JPG
Voordeel van de dubbele piezo is dat je probleemloos op de onderste kunt solderen, wordt elektrisch toch niet gebruikt, je zou eigenlijk een piezo willen hebben zonder keramisch laagje, plakt nog mooier.

En het resultaat:
8067 in 12 liter kast, paddestoel met 2,5mm paaltje, dubbele 12mm piezo (blauw) vs zelfde paalje maar 15mm piezo op 15mm printplaat (zwart).png
8067 in 12 liter kast
Blauw = Paddenstoel met 2,5mm paaltje, dubbele 12mm piezo
Zwart = zelfde paalje maar 15mm piezo op 15mm printplaat

Dubbele piezo geeft wat oplopend laag, piezo op printplaat geeft wat aflopend laag :shock:

Wel super tevreden dat de resonantie piek er veel beter uitziet :-D

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op zo 28 mei, 2017 19:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

Vreemd dat als je aan de piëzo zelf gaat rommelen dat je oplopend of aflopend laag krijgt. Ik vraag me af wat de mechanica daarachter is. Een ongemodificeerde piëzo op een paaltje vertoont ten slotte geen op of aflopend laag, of hij nou op een M2 of een M3 schroef zit. Raar...

De resonantiepiek mag dan wel flink gedrukt worden, maar met deze hoeveelheid oplopend/aflopend laag werkt het net zo goed als een geventileerde badkuip. Da's een beetje jammer...
Rene_N schreef:je zou eigenlijk een piezo willen hebben zonder keramisch laagje, plakt nog mooier
Als je de piezo heet genoeg stookt laat de lijm los waarmee het keramische schijfje op het messing zit geplakt en kun je het er zo afschuiven.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Tja, tja, apart. Ik heb wel veel vertrouwen in een paddenstooel omdat het bijna niet gevoelig is voor stress. Afwijkingen kun je ook electronisch corrigeren!

Ter vergelijk heb ik nog 2 originele MFB AD8067/MF4 gemeten in een 12 liter kast:
Hier nummer 1:
AD8067MF4 in 12 liter kast -originele MFB woofer-.png
en nummer 2 en nummer 1 samen:
AD8067MFB4 in 12 liter kast -originele MFB woofer- woofer 1 vs woofer 2.png
Ondanks hetzelfde 544 paartje zit er verschil tussen de Q factor van de luidsprekers, blijkbaar ging het magnetiseren met het handje lijkt het wel :? .
Je ziet bij beide wat aflopend laag.

In de veel MFB boxen wordt het laag ook gecorrigeerd (beetje extra versterkt). Ik dacht dat C541 en R690 daar voor dienden, maar misschien was er een andere reden voor...(hopelijk weet Hans het)
MFB 544 piezo versterker.png
Ik zat te denken aan een dubbele piezo, beide aangesloten in een zaagbeugel als volgend experiment, wellicht helpt symmetrie :) .

Groet,

Rene
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Rene_N schreef:Ik heb wel veel vertrouwen in een paddenstoel omdat het bijna niet gevoelig is voor stress.
Mee eens... Aan de andere kant, de afwijking in het laag duiden toch ergens op stress, tenzij het nu door een heel ander mechanisme wordt veroorzaakt.

Je kunt je afvragen of dat afvallende laag onder de 15 Hz nou wel zo'n probleem is. Zeker als je een box maakt die toch niet veel dieper gaat dan zo'n 30Hz. Maar ik maak me wel zorgen om mogelijk niet lineair gedrag van de gemodificeerde piëzo's. Als er straks (ooit) enkele kandidaat-opnemers zijn is het misschien een goed idee om de vervorming van de verschillende opnemers te meten. Mijn idee om dat te doen is om er gewoon ééntje met STEPS te meten en dan met dezelfde driver en hetzelfde geluidsniveau een soort van relatieve meting te doen met de verschillende opnemers.
Rene_N schreef:Ondanks hetzelfde 544 paartje zit er verschil tussen de Q factor van de luidsprekers
En bij deze situatie heb je gelijk voordeel van een actief systeem: Na het afregelen van het niveau en de MFB hoor je er niks meer van. :thumbup:

Ik heb bij deze site eens een trits M1.6 schroeven met een verzonken kop, wat M1.6 ringen (3mm buiten diameter) en moertjes besteld. Het idee is om eens een badkuip-printje op een paddestoel te bekijken. Zoals de nieuwe starbass dus, maar dan met een schroef:
screwed_bathtub.png
De piëzo-resonantie zou bij deze constructie op zijn normale waarde van 9 á 10 KHz moeten liggen (= ver buiten het bruikbare bereik) en ik ben benieuwd naar de hoogte van de piek(en) bij deze mechanisch wat stevigere constructie.

Edit: nog een voordeel, als ik de moer vastlijm onder op de opnemer-print kan ik een stuk sneller allerlei dragers proberen. Gewoon een kwestie van losdraaien en de nieuwe drager er in draaien. :thumbup:

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Ik ben benieuwd.
Hij lijkt op deze:http://mfblabs.nl/forum/download/file.p ... &mode=viewmet de Ikea spijker :)

Zie hier voor het resultaat. Gaf bij mij wat oplopend laag.

In Arta kun je ook vervorming meten, in de Imp mode, onder Analysis. Gaat veel sneller en zeer goed :!:

Ik denk dat het afvallende laag of oplopende laag wel een probleem voor de stabiliteit is, maar ik denk ook dat een stress gevoelige constructie nog erger is voor de stabiliteit.

Groet,

Rene
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Rene_N schreef:Ik denk dat het afvallende laag of oplopende laag wel een probleem voor de stabiliteit is, maar ik denk ook dat een stress gevoelige constructie nog erger is voor de stabiliteit.
Ja en nee denk ik. Dat de opnemer stressgevoelig is als je er aan trekt of ergens op de conus duwt is denk ik niet zo belangrijk, als je er bij normaal gebruik van de woofer geen last van hebt, dus als je het niet terugziet in de respons van de opnemer. Daarvoor moet je dan wel meten tussen nul en Xmax.

Als het beter kan is het natuurlijk mooi, maar als de paaltjesmethode geen voordeel biedt t.o.v. de badkuip, dan heeft voor mij de badkuip toch de voorkeur, vanwege de lage resonantiepieken. 'Voordeel' vind ik hier een goede LF response én werkbare resonantiepieken. Vooralsnog is een soort 'onzekerheidsrelatie van Heisenberg': Als je lage resonanties hebt heb je op- of aflopend laag en andersom. De onzekerheidsrelatie van MFBLabs? ;)

Voor wat betreft aflopend laag (wellicht ook voor oplopend?), Hans zegt hier:
Hans schreef:
Sandrowski schreef:...In plaats van oplopend laag is er nu aflopend laag. :?
Beneden 10Hz, daar zou ik me maar niet al te veel zorgen over maken.
Hans is de expert, dus wellicht maken we ons veel te druk over dat kleine beetje afwijking onder de 10Hz.

In elk geval, ik ben benieuwd hoe mijn opschroef-paaltjes het gaan doen. In het weekend meer...

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Hans »

Rene_N schreef:Tja, tja, apart. Ik heb wel veel vertrouwen in een paddenstooel omdat het bijna niet gevoelig is voor stress. Afwijkingen kun je ook electronisch corrigeren!
Voor mij valt de echte paddestoel een beetje af vanwege de hoge piek.
Rene_N schreef:Ter vergelijk heb ik nog 2 originele MFB AD8067/MF4 gemeten in een 12 liter kast .... Ondanks hetzelfde 544 paartje zit er verschil tussen de Q factor van de luidsprekers, blijkbaar ging het magnetiseren met het handje lijkt het wel :? .
Er zitten toleranties op de rubber rand, op de spider, op de massa van de conus, op de dikte van het koper draad, op de veldsterkte in de luchtspleet, .... Allemaal dingen die er voor zorgen dat geen twee woofers identiek zijn. Als je kleine toleranties tussen woofers wilt zul je moeten selecteren. Tegenwoordig kunnen een aantal toleranties misschien wat kleiner zijn, maar ik verwacht dat je dan bij de dure tot zeer dure woofers terecht komt.
Rene_N schreef:In de veel MFB boxen wordt het laag ook gecorrigeerd (beetje extra versterkt). Ik dacht dat C541 en R690 daar voor dienden, maar misschien was er een andere reden voor...(hopelijk weet Hans het)
Met R687, R688, C545 plus C541, R689, R690 wordt de uiteindelijke frequentiekarakteristiek van de woofer gekneed, waarbij C541, R689, R690 ook behoorlijk meedoen bij de stabiliteitskriteria in het laag. Het kleine beetje aflopend laag speelt hierbij geen grote rol.
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:...Als er straks (ooit) enkele kandidaat-opnemers zijn is het misschien een goed idee om de vervorming van de verschillende opnemers te meten. Mijn idee om dat te doen is om er gewoon ééntje met STEPS te meten en dan met dezelfde driver en hetzelfde geluidsniveau een soort van relatieve meting te doen met de verschillende opnemers.
Het zal daarbij waarschijnlijk moeilijk zijn om de LS vervorming en de opnemer vervorming uit elkaar te houden.
Sandrowski schreef:Ik heb bij deze site eens een trits M1.6 schroeven met een verzonken kop, wat M1.6 ringen (3mm buiten diameter) en moertjes besteld. Het idee is om eens een badkuip-printje op een paddestoel te bekijken. Zoals de nieuwe starbass dus, maar dan met een schroef
Interessant :!:
Als ik het goed begrijp, een zo klein mogelijk badkuip printje met een verzinkboor bewerken. Dat geheel met een M1.6 schroefje via een sluitringetje vast zetten op een ronde (print?)plaat die op of boven in de spreekspoel komt te zitten. Klopt dat?
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:...
Voor wat betreft aflopend laag (wellicht ook voor oplopend?), Hans zegt hier:
Hans schreef:
Sandrowski schreef:...In plaats van oplopend laag is er nu aflopend laag. :?
Beneden 10Hz, daar zou ik me maar niet al te veel zorgen over maken.
Hans is de expert, dus wellicht maken we ons veel te druk over dat kleine beetje afwijking onder de 10Hz.
Als je een box wilt maken die tot 16Hz doorloopt moet je ook onder 10Hz nog goed uitkijken, maar anders...

Ook de oude woofers hebben, in een kleine kast, in de buurt van 10 Hz een wat afwijkende opnemer karakteristiek. Je komt met die woofers in een kleine kast in de problemen als je probeert de feedback aan de lage kant extra ver door te laten lopen.
Als je een grotere kast gaat gebruiken worden de afwijkingen van de opnemer karakteristiek kleiner. De lagere Q van de box helpt op twee manieren: minder versterker vermogen nodig en minder snel problemen door een afwijkende opnemer karakteristiek.
Groeten,
Hans
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Hans schreef:Als ik het goed begrijp, een zo klein mogelijk badkuip printje met een verzinkboor bewerken. Dat geheel met een M1.6 schroefje via een sluitringetje vast zetten op een ronde (print?)plaat die op of boven in de spreekspoel komt te zitten. Klopt dat?
Klopt:
screw_front.JPG
screw_back.JPG
screw_side.JPG
Het piëzo-printje is een verminkt badkuipprintje van Chris, voor een 12mm piëzo. Ik heb er twee gemaakt, een gesloten badkuip en een geventileerde.
Het gat voor de schroef is verzinkt door middel van een 5mm spiraalboor en de kop ligt ietsje onder het oppervlak van de print.
Het sluitringetje heeft een diameter die exact gelijk is aan de kop van een M2 schroef, het schroefje zelf is 5mm lang. Wel een beetje gepriegel met die kleine moertjes.

Ik heb het moertje vastgelijmd, dus ik kan nu de piëzo zo van de print afschroeven en vervangen door een andere piëzo. Om dat mogelijk te maken is ook de schroef met secondenlijm vastgelijmd. Zou het werken dan hoeft dat natuurlijk niet en kun je de handel voor het solderen van de pieper in elkaar schroeven en het moertje borgen met wat lijm. De constructie voelt erg stevig aan moet ik zeggen.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Plaats reactie