Opnemer electronica met FET ingang

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Hans »

Rene_N schreef:En gaat de ruis ook naar beneden bij een grotere condensator waarde? Bv 4nF voor de geknipte piëzo. En omhoog bij kleinere capaciteit, bv 780 pf bij de kleine murata's.
Zeker. Boven het laag-kantelpunt gaat de ruis omlaag als het RC product groter wordt en omhoog als het RC product kleiner wordt.
Is het zelfde verhaal als de weerstand, een factor 2 grotere C geeft 3dB minder ruis in het frequentiegebied tussen het kantelpunt en het gebied waar de ruis van de gebruikte buffer dominant wordt.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Rene_N »

Bij de ACH gebruiken ze 180k en meer spanning, heeft dat nog invloed?

http://mfblabs.nl/forum/download/file.p ... &mode=view

En 2 draads met Fet transistor combi?

Groet René
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door David »

Hi Hans, René,

Interessante simulaties! Ik heb bij René gehoord dat een BF545 gebaseerde versterker toch hoorbaar meer ruist dan eentje met een 4416. Als ik het goed heb. En dat strookt niet met de simulaties.

René, Hans, enig commentaar?

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Hans »

Hier gaat het heel specifiek over een source volger achter een piezo met een hoogohmige belasting. Was wat je versterker noemt dat ook? Anders probeer je varkens met kippen te vergelijken. :-D
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Hans »

Rene_N schreef:Bij de ACH gebruiken ze 180k en meer spanning, heeft dat nog invloed
Welke voedingsspanningen horen daar bij? Dan kan ik daar een simulatie mee laten zien.
De source weerstand (eigenlijk de stroom door de FET) heeft een behoorlijke invloed op de ruis, vooral bij hogere frequenties.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door David »

Hans schreef:Hier gaat het heel specifiek over een source volger achter een piezo met een hoogohmige belasting. Was wat je versterker noemt dat ook? Anders probeer je varkens met kippen te vergelijken. :-D
Dat kan hoor, dat de vergelijking niet klopt. Vandaar ook de vraag om commentaar.

Maar volgens mij ook een soure volger ja, met 500M over de bron. En waarom zou dat geen versterker genoemd mogen worden?
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Rene_N »

Hans schreef: Welke voedingsspanningen horen daar bij? Dan kan ik daar een simulatie mee laten zien.
+ en - 15 volt (symmetrisch dus).

Dat die BF545 meer ruist is inderdaad gezegd maar kijkend in de metingen hier zie ik zo snel niet het verschil:
http://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?f ... 5437#p5437

Bieden de datasheets nog uitkomst? Was de uitspraak daar op gebaseerd?

Die 180k gaf wel wat vervorming bij hoge frequenties, ik heb de 180k verlaagd naar 68k en toen was het beter.
http://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?f ... t=60#p5063

Groet,

René
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Hans »

David schreef:Maar volgens mij ook een soure volger ja, met 500M over de bron. En waarom zou dat geen versterker genoemd mogen worden?
Alles mag natuurlijk, maar een source volger versterkt niet maar verzwakt. ;)
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door David »

Ik vind het gezien wat er met de impedanties gebeurt een versterker, maargoed, denk dat dit meer een definitiekwestie is en de discussie hier niet echt thuis hoort.
Yeah party on with MFB DSP!
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Opnemer electronica met FET ingang

Bericht door Hans »

Rene_N schreef:
Hans schreef: Welke voedingsspanningen horen daar bij? Dan kan ik daar een simulatie mee laten zien.
+ en - 15 volt (symmetrisch dus).
...
Bieden de datasheets nog uitkomst? Was de uitspraak daar op gebaseerd?
Datasheets heb je weinig aan voor ruis. De ruis spec. is meestal erg summier, wordt voor de 2N4416 alleen bij 100Mhz gegeven, voor de 2N4117 en de BF545 helemaal niets, voor de BF861 staan er een karakteristiek met typical waarden vanaf 10Hz in de spec.

Het is natuurlijk altijd maar de vraag hoe goed een spice model is. Ook is het meestal niet zeker of de resultaten overeenkomen met typical of worse case waarden, zou worse case horen te zijn...
Het model wat ik heb voor de 2N4117 is onbruikbaar, het geeft resultaten die niet kunnen voor een N-channel JFET.

Op jouw schemaatje staat voor de FET "equivalent to 2N4117", weet je wat er echt in zit? Misschien is dat iets waar wel een bruikbaar model van is.
Groeten,
Hans
Plaats reactie