SensorBox

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Re: SensorBox

Bericht door Rene_N »

David schreef:-Soldeervlakjes groter wil zeggen dat het hele ding groter moet worden.
Als ik zo kijk zie ik hier en daar wel ruimte naast de SMD's voor iets meer soldeervlak, of dat ook is te realiseren in Eagle? Niet makkelijk idd.
David schreef:-Meer ruimte kan, wordt het ding weer groter. Voor mij hoeft dat niet zo nodig.
Nexus 6P 367.jpg
De aard-kopervlakken kun je toch makkelijk ruimer maken? Hebben toch geen nut in geheel afgeschermde behuizing. Of meer ruimte nut heeft tegen lekweerstanden, geen idee? Dus misschien zo laten.
David schreef:-Printje met Murata's smaller? Dan past het niet meer op de print met de versterker. Of bedoel je minder hoog?
Nexus 6P 390.jpg
Dit printje waar de murata's opzitten kan 1mm smaller zo te zien.

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Oh, zo, ja, mwa, kan wel in Eagle hoor. Maar ik vind het redelijk soldeerbaar. Met 0402's is het helemaal prima.

De aard kopervlakken waar jij op wijst zijn handig voor het in elkaar zetten.... printjes haaks op elkaar houden en dan:

Als eerste een buitenste vlakje aantippen met soldeer, vingers koelen. andere buitenste (je kunt dan nog wat 'buigen', en 'richten') dan aantippen. Weer vingers koelen.

Middelste solderen. Buitenste nog een keer om de mechanische spanning van het richten er uit te halen. Daar zijn die 3 kleine vlakjes voor. En dat werkt goed, en snel.

Bedoel je de kortste kant kan korter? Daar ben ik t wel mee eens.

Qua randjes aarde, om plated slots te maken, MOET je de sleuf in koper maken, dat randje wat jij weg gevijld hebt onder de aansluitpunten,is een verplicht randje met een bepaalde minimum breedte. En je kunt er geen gegarandeerd soldeermasker op kwijt. Dus het kan een blank randje worden.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Zoals beloofd wat metingen.

Dit is de test opstelling, boven en dan met de klok mee, 2x kleine murata en FET, geknipte piezo en FET en als laatste de sensorbox:
IMG_20180708_164521.jpg
De geknipte piezo staat hier

Achter de FET zit een OPA134 versterking, deze versterking is gelijk gemaakt aan de output van de sensor box.

De vervorming (de distortion schaal staat rechts), metingen zijn gedaan op een laag niveau, conus gaat ongeveer 2mm op (en ook 2mm neer), dus indicatief:
Distortion Sensorbox.png
Geknipte piezo en FET
Distortion dubbele kleine murata met FET.png
2x kleine murata en FET
Distortion geknipte piezo.png
Sensorbox

Wat je ziet is dat de vervorming vrijwel gelijk is van de drie constructies, en zo ook de freq resonse.

Dan de ruis, meting is gedaan met extra OPA134 ingesteld op 100x versterking:
zwart = Ruis sensorbox 100x versterkt, blauw = ingang 100x versterker afgesloten met 100 ohm.png
zwart = Ruis sensorbox 100x versterkt, blauw = ingang 100x versterker afgesloten met 100 ohm
blauw = Ruis sensorbox 100x versterkt, zwart = 2x kleine murata met FET.png
blauw = Ruis sensorbox 100x versterkt, zwart = 2x kleine murata met FET 100x versterkt.
blauw = Ruis sensorbox 100x versterkt, zwart = geknipte piezo met FET.png
blauw = Ruis sensorbox 100x versterkt, zwart = geknipte piezo met FET 100x versterkt

Het piekje bij 1500Hz is de ventilator van de PC denk ik.
De kleine murata met FET is minder dan de Sensorbox met grote Muarata's
De geknipte piezo is weer beter dan de sensorbox, iets meer outut en ook meer pf, dit zorgt voor een betere signaal ruisverhouding.

Uiteraard is het signaal niveau precies gelijk gemaakt van de 3 constructies.

Zou je de FET met de grote murata combineren dan is mijn verwachting dat de ruis gelijk wordt aan de sensorbox..

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op di 10 jul, 2018 06:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Wow, dat gaat snel zeg, erg mooi ontwerp David !

Zitten de murata's op hun kant met een reden of kunnen ze ook gewoon plat gemonteerd worden ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Hans »

Zitten de twee Murata's aan elkaar gesoldeerd?
In de Murata documentatie kwam ik het volgende tegen:
16-2. Soldering Iron
Use iron (3mm diameter or less, 45W max.) and iron temp should be 300C max.
within 3 sec. at only one point. Please take care to avoid soldering iron from touching the
product directly.
Groeten,
Hans
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Hi Hans,

Ja die zitten 'aan elkaar' gesoldeerd. Bij mij in ieder geval wel. Er is voldoende plek om ze iets uit elkaar te zetten (blaadje papier er tussen tijdens de montage). Maar of dat beter is?

Ik soldeer dat vrij snel, denk niet dat ik het sloop met het solderen. Wel een goeie om op te letten!

@Chris; je zou ze ook op elkaar kunnen leggen, boxje kwart slag draaien en klaar. Maar, waarom zou je?

David
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Als je het te heet stookt raakt het piëzo zijn polariteit kwijt,
Zie http://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?f ... 3299#p3299

Het idee is om het zo te monteren dat de Murata's op de kop hangen, dit voorkomt dat ze base strain oppikken.

Evt kun je het doosje ook nog met polymax of hotmelt monteren.

Groet René
Hans
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Hans »

David schreef:@Chris; je zou ze ook op elkaar kunnen leggen, boxje kwart slag draaien en klaar. Maar, waarom zou je?
Chris z'n redenering ken ik niet, maar de Murata's zijn ontworpen zijn om "plat op de rug" met een geautomatiseerd soldeerproces gesoldeerd te worden. Waarschijnlijk wordt de rechtop methode niet geaccepteerd voor industrieel reflow solderen.

Edit: Twee op elkaar solderen kan met de hand, maar lijkt me lastig in een oventje
Groeten,
Hans
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Twee op elkaar in een SMD straat doen ze ook niet, dus dat maakt weinig uit, de ene onmogelijke manier, of de andere.

In een oven is het (met de hand) te doen, kwestie van soldeerpasta smeren en er een tweede op leggen.... of twee naast elkaar rechtop in de pasta zetten.
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Hans schreef:Chris z'n redenering ken ik niet, maar de Murata's zijn ontworpen zijn om "plat op de rug" met een geautomatiseerd soldeerproces gesoldeerd te worden. Waarschijnlijk wordt de rechtop methode niet geaccepteerd voor industrieel reflow solderen.
Dat was mijn redenering, tevens een belangrijk stapje tussen de StarBass V en VI waarbij bij die laatste de murata ook plat conform spec gemonteerd wordt.

David, ben wel benieuwd hoe jij in Eagle die plated slots hebt opgegeven, heb je een wire in de milling layer gezet ? alles wat ik tot nog toe in die richting geprobeerd heb kwam onbruikbaar terug ...
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie