Microfoon sensor feedback

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

C-sensor, L-sensor, spreekspoel als sensor, veel dingen geprobeerd. Wat nog ontbreekt is een microfoon als sensor. Bij deze dus :) .

Belangrijk is een microfoon die hoge SPL aankan, je moet namelijk nearfield meten. Zo'n microfoon heb ik gemaakt. Impuls gecompenseerd nog wel want eerste experimenten bleek de niet impuls gecompenseerde variant allerlei trillingen van kast en chassis op te pikken.

Het plan was om deze microfoon onder de conus te monteren. uit het zicht dus. Dat werkt helemaal niet, zie beneden. Ik ben benieuwd of iemand weet hoe dat komt. Microfoon moet dus voor de luidspreker conus worden gemonteerd. Het zij zo.

Corpus delicti is deze Reckhorn stroom aangestuurd.
20200716_085020.jpg
Als referentie een opname van de Murata in zwart met bijbehorende fase en de impuls gecompenseerde microfoon sensor boven de conus in blauw:
Reckhorn (current) murata.png
En als referentie mijn meetmicrofoon in blauw en de impuls gecompenseerde microfoon sensor in zwart, van de laatste zie je de fase:
Reckhorn (current) nearfield high pressure mic (zwart).png
Ziet er best goed uit lijkt mij. Ik ben benieuwd hoe het zich gedraagt als je het in een loop zet. Wordt vervolgd.

Als laatste de impuls gecompenseerde microfoon sensor onder de conus en in de kast. Provisorisch vastgemaakt:
20200718_155323.jpg
:
Reckhorn (current) nearfield high pressure mic onder de conus in de kast.png
Blauw is dus de sensor boven de conus.
Zwart eronder in de kast , het gaat helemaal mis, dit is niet bruikbaar helaas. Why?

Tot zo ver.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door David »

Hi René,

Tijd teveel zeker :)

Zit dat provisorisch gemonteerde kapsel niet op de spider (die trilt)? Bij de lage tonen, bij meer conus uitslag...

Staat me bij dat Rob een MFB heeft gemaakt met een elektret voor de woofer, en onze Duitse vriend Cay-Uwe heeft dacht ik een elektret kapseltje in een Visaton AL170 rand geplakt.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Een electret capsule gaat niet werken, te veel eigen vervorming bij deze nearfield condities.

Het ziet er onder de conus zondermeer minder mooi uit dan er boven, minder hoog. Als je de woofer eerst buiten de kast meet en dan in de kast laat zakken zie je het mis gaan. In de kast zijn er heel andere druk condities blijkbaar.

Groet,

René
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door motoindo »

Vergelijkbaar aan jouw microfoon heb ik ooit met het idee gespeeld om in een kast een klein compartimentje te maken met daarin een kleine 2" driver en die dan als opnemer te gebruiken.

Vermoed dat dat kan werken tussen de 10 en 30hz :geek:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

motoindo schreef:Vergelijkbaar aan jouw microfoon heb ik ooit met het idee gespeeld om in een kast een klein compartimentje te maken met daarin een kleine 2" driver en die dan als opnemer te gebruiken.

Vermoed dat dat kan werken tussen de 10 en 30hz :geek:
Ik weet niet, je meet in de kast een enorme bass boost en er zit een diepe dip. Daarnaast moet de afstand klein zijn tot de conus om niet te veel fase verlies te hebben.

Hier nog wat voorbeelden:
https://secure.eld.leidenuniv.nl/~moene ... oudspeaker
box-org.jpg
De aktieve bass trap van Nelson Pass
US4899387.pdf
Made in Germany http://www.benedictus.de/produkte/al4x4sp.pdf

Ik zie eerlijk gezegd nog niet zo veel voordelen met zo'n microfoon sensor voor de conus. Mooi is het niet in elk geval.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Hij hangt er voor:
20200720_213930.jpg
20200720_221059.jpg
10mm ruimte

En dit is de response met spanningsversterking:
Mic sensor response.png
Hier dus een feedback loop mee maken. Onder de 7 Hz krijg je alleen storing, ik neem aan windstroming, dat wordt misschien nog een dingetje alhoewel de mic membramen dwars op de stroming staan.

Ter vergelijking de Murata response in zwart:
Blauw is mic zwart is murata.png
Verder zie je dat de response behoorlijk afwijkt als je je hand erbij houdt (zwart):
Mic response met hand erbij (zwart).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Sandrowski »

Het grote probleem wat je m.i. met deze oplossing hebt is dat de microfoon ook omgevingsgeluiden oppikt (i.e. niet door de driver geproduceerd). Dat zie je aan de afwijkende respons als je je hand er voor houdt: reflectie van het geluid tegen de conus, naar de microfoon.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Microfoon functie voor omgevings-geluiden is veel groter idd. Ook de Murata op de luidspreker gemonteerd wordt een microfoon maar als je hierna luistert met een koptelefoon dan is het verschil erg groot met mic sensor.

Misschien is het resultaat wel een super goede bass-trap van Nelson Pass.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken.

Ik zal hoogspanning op de conus zetten om te voorkomen dat iemand met zijn hand te dicht in de buurt komt en mogelijk instabiliteit veroorzaakt ;) .
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:Ook de Murata op de luidspreker gemonteerd wordt een microfoon...
Het grote verschil is dat de Murata de bewegingen oppikt die de conus ook echt maakt. De loop probeert dat dan te corrigeren. Bij de microfoon zal de feedback een afwijking proberen te corrigeren die niet door de driver veroorzaakt wordt. Of dat een issue is, da's dan weer vraag 2 natuurlijk.
Rene_N schreef:Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken.
Ik ook! :thumbup:
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je - als de loop gesloten is en bij geen signaal - je in je handen klapt of muziek speelt via een andere speaker.

Hoe heb je de mic gemaakt eigenlijk? ik zie een knelfitting, maar wat zit daar in?
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Accelleratie is een afgeleide van de conus spl tot een bepaalde frequentie. Ik zou juist zeggen dat een microfoon de beste bron is omdat die meer dingen meeneemt . Aan de andere kant is een nearfield meting ook niet hetzelfde wat je farfield waarneemt. Gaan het zien.
Sandrowski schreef: Hoe heb je de mic gemaakt eigenlijk? ik zie een knelfitting, maar wat zit daar in?
1 keer raden, ik had er nog een grote voorraad van, ik denk jij ook ;) . Werkt verbluffend goed lijkt het maar heb niet een dure ref microfoon die met hoge spl nog lage vervorming heeft waarmee ik kan vergelijken . Nog wel iets bedenken dat er een leakage in komt voor luchtdruk/temp wisselingen maar dat is latere zorg.

Ps Linkwitz transform is een interessante manier om de loop te modelleren, misschien ook wat voor jou.
Plaats reactie