Microfoon sensor feedback

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Yes, still alive :D

Vandaag windafscherming toegevoegd. Ik heb dekseltjes met 5 gaten van 1,5mm gedaan, daarna 4 gaatjes afgeplakt. Zie bijna geen verschil in response, blijkbaar is dat niet kritisch voor een microfoon. Daarna verschillende dingen van stof en schuim aan de buitenkant, zelfs stukjes van een mondkapje. Schuim werkt uiteindelijk het beste. Hoe dan ook blijft het gevoelig voor blazen.

Nog even geprobeerd om de resonantie weg te halen uit de ophanging en dat is ook gelukt, wordt het allemaal nog iets strakker:
Met afscherming trillingsvrij distortion.png
Ziet er prima uit mijns inziens, zeker omdat ik nog maar weinig feedback heb toegepast. Zou een mooie combi zijn met stroomsturing.

Samenvattend. ik zie meer nadelen dan voordelen tov de murata, Desondanks zeer leuk experiment al zeg ik het zelf. Grappig wat je met een paar onderdelen allemaal kunt onderzoeken.

Misschien nog proberen met een breedbandige PA woofer en stroomsturing :think:

Even een nieuwe bestellen denk ik:
20200729_162540.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op do 30 jul, 2020 07:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Bedacht mij tijdens het eten dat de response van de mic sensor geijk was aan de Murata, kan dus in dezelfde opstelling ook de Murata testen.
De openloop:
Rechhorn met Murata.png
Distortion:
Rechhorn met Murata distortion.png
Kon de feedback ook nog opvoeren naar 20dB:
Rechhorn met Murata max loop distortion.png
Opvallend is dat de Murata extra 3e harm vervorming toevoegd boven de 500Hz, komt omdat de Murata bij de 1500Hz geen conus informatie heeft denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op do 30 jul, 2020 06:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Bovenstaande metingen zijn gedaan met de sensor zelf.

Nog eerlijker is het via de meetmicrofoon te doen, beide met 12dB feedback:

Murata accelleratie sensor:
Murata feedback nearfield opname 12dB feedback distortion.png
Mic sensor:
Reckhorn mic sendor feedback 12dB nearfield distortion.png
Mic sensor doet het wat beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Nog wat filmpjes voor de liefhebber. Dit is met een electret, hier zit geen hoogdoorlaat filter op, onderstaande wordt met toevoegen hiervan veel beter. Met een microfoon die wat kan meebewegen als de conus er tegen aankomt gebeuren er geen heftige dingen gelukkig.


Deur open en dicht, laatste deur is een deur verderop in het huis: https://www.youtube.com/watch?v=sRfrWP0zXVo

Feedback afstand vergroten: https://www.youtube.com/watch?v=TPI3peWae9k

Blazen: https://www.youtube.com/watch?v=X1lAcps2w88

Het is verder onvoorwaardelijk stabiel.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door motoindo »

Ik vind die dichtslaande deur wel schrikbarend. Vraag mij af of die B&M Kasten daar ook last van hebben.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door ds23man »

Nee, daar is gaatje van de microfoon afgeplakt.
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Als je het gaatje dichtplakt is het geen microfoon meer, wordt het gelijk een accelleratie sensor.

Bij welke B&M kasten is dit ook toegepast?

Met high pass kun je het 20dB onderdrukken zonder problemen met de stabiliteit van de feedback loop, wordt drukgevoeligheid heel veel minder van.
Laatst gewijzigd door Rene_N op ma 03 aug, 2020 21:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door ds23man »

In het verleden heeft B&M wel eens een electret microfoontje op de conus geplakt ( gaatje dicht).
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door RMSAcoustics »

Lang weggeweest maar inmiddels weer zin om weer eens op MFBlabs rond te kijken en zag dit onderwerp.

De echte reden dat een microfoon in de kast niet geschikt is voor MFB feedback is dat deze niet geluidsafstraling meet maar druk. Dit klinkt even vreemd maar is het niet als je in staat zou zijn je kop door een hermetisch gat in de kast te steken……..
Bij lage frequenties onder de resonantiefrequentie is de druk in de kast namelijk puur een functie van de positie van de conus, terwijl de geluidsafstraling buiten de kast een functie is van de versnelling die de tweede afgeleide van de positie is. Er is bij die lage frequenties in de kast namelijk nog geen sprake van een geluidsgolf waar druk en snelheid samen het geluidsvermogen verspreiden maar het is dan nog een statisch verschijnsel van ene zuiger (de conus) die lucht samenperst of uitzet. Dit in tegenstelling tot buiten de kast waar de lucht niet opgesloten is en de druk zich dus meteen verspreid over de ruimte, waarbij ook voor de laagste frequenties een echte geluidsgolf wordt gevormd.
Dit gaat in de kast pas veranderen als de afmeting van de kast groot wordt tov de golflengte.

Verplaatsingsmeting geeft bij feedback een verhoging van de stijfheid van de conusophanging, wat een verhoging van de resonantiefrequentie oplevert.
En dat is niet wat wij zoeken in MFB.

Maar wel erg jammer want het zou zoveel gemakkelijker zijn…..
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Welkom terug ;-)

Het IPAL systeem van 18sound lukt het met een differential pressure sensor:
18sound IPAL.png


Ik kwam dit artikel nog tegen van Tom Magchielse uit 1968, over negatieve uitgangsimpedantie, ik moest toen gelijk weer denken aan jouw Sensorless Velocity Feedback White paper. Voor het slapen gaan: http://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift ... 12-OCR.pdf
Tom noemde op ZBA dit artikel zijn jeugdzonde :D .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie