Microfoon sensor feedback

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door RMSAcoustics »

Wat lukt ze?
Een differentiële druksensor geeft weinig meer info dan een absolute. De buitendruk is nagenoeg constant in vergelijking met de binnendruk.
Ik kan me eventueel voorstellen dat ze een lekkende differentiele sensor hebben met een gaatje en een restrictie naar de sensor toe. Dat geeft een soort differentiërend effect omdat je dan de drukverandering meet en dus de snelheid. En daarmee kan je dan de demping weer bijregelen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat geen ruis geeft.
Zijn die dingen op de markt?

Gaaf artikel van Magchielse. Klopt dat dat gewoon hetzelfde is als wat ik gedaan heb. Er is in principe weinig nieuws onder de zon. Alleen is het nu wat gemakkelijker te realiseren. Verder is het telkens weer leuk om zo’n oud tijdschrift te lezen. Ook de advertenties. Buizen waren toen ook niet goedkoop. Met zo’n 2-3 gulden voor een ECC 83 zit je denk ik met alle inflatie sinds die tijd op het zelfde niveau als nu.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Het is niet van 18sound maar Powersoft zie ik nu.

https://www.powersoft.com/en/product/am ... s/ipalmod/

Usermanual geeft iets meer info

Verder ook current feedback:
M-Force has an extremely low impedance. This means that they manifest a violent, extremely high Q resonant peak which can result in an unnatural sound reproduction. By adding a virtual series resistor Re, the entire system’s resonant peak will be slightly flattened and widened in a way that mimic’s a traditional speaker’s lower Q resonance.


Screenshot_20211202-085825_Drive.jpg
Screenshot_20211202-091148_Drive.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Zal het zo werken?
diff sensor.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door RMSAcoustics »

Ik kan aan die tekening weinig afleiden.
Ook hun (erg) commerciële louter kwalitatieve info helpt niet mee dit geloofwaardig te vinden.
Er staan veel superlatieven in maar nergens getallen om dat te onderbouwen, ook niet op de datasheets. Wij van WC-Eend en zo.
In elk geval niet het niveau van communicatie dat we op dit forum gebruiken met echte metingen en zo.
Alleen noemen dat je nu feedback toepast zegt natuurlijk niets. Dat kan namelijk net zo goed een verslechtering opleveren als de sensor niet goed is.

Voorlopig lijkt het er op dat ze iets aan de demping doen, misschien in combinatie met stroomsturing.
Dat zou dan inderdaad, zowel minder dreunbas als ook reductie van de vervorming opleveren.
Maar blijft dat ze dat niet specificeren.

Ik zie trouwens nu pas dat hun voorbeeld een basreflex systeem is.
Dan kan het in elk geval niets onder de resonantiefrequenties doen. Hoogstens weer demping toevoegen….
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Differential sensor gemaakt, althans wat ik denk dat de Powersoft doet.
Good old piezo plaatje, bisonkit en een knelfitting. Daar had ik nog wat van liggen.
20211216_211800.jpg
20211216_211835.jpg
20211216_212034.jpg
Reflex port nearfield.png
Reflex poort output nearfield


Output diff sensor.png
Diff sensor output (met in blauw de nearfield reflex)


Woofer nearfield.png
Woofer nearfield output, de zwarte lijn (inverted phase)

In deze opzet meet de diff sensor heel precies de reflexpoort output. Had ik niet verwacht. Reflexpoort zit aan de achterkant trouwens.
De vraag is wat kun je ermee? Is dit inderdaad wat Powersoft doet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op vr 17 dec, 2021 07:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Zo ziet de diff sensor output eruit met de reflex afgesloten (met de hand)
diff sensor reflex port closed.png
(in blauw weer de reflex poort uit de vorige meting)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door RMSAcoustics »

Je sensor is een “gewone” statische differential druksensor en meet alleen het verschil tussen de druk binnen in de kast (die gelijk is aan de lucht buiten de kast plus de extra druk door de verplaatsing van de conus) en de druk buiten de kast. Hij meet dus alleen de verplaatsing en dat zie je ook keurig.
Ik denkt toch echt dat die Powersoft jongens een lek over de sensor toepassen waardoor ze de drukverandering over de tijd meten, snelheid dus.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Wat trage reactie..

Nog wat geëxperimenteerd met lekkende sensor maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom een lekkende sensor anders zou meten dan de statische differential druksensor welke je weer elektronisch differentieert.

Hoe dan ook, met de statische differential druksensor meet je de rode lijn uit de whitepaperbassreflex.pdf:
Bassreflex output.png
Je meet hetzelfde als de output van de bassreflex poort.

Zou je de rode lijn differentiëren dan is het alleen bruikbaar tot de res freq lijkt mij. Daarboven valt het af en bij hogere frequenties pik je allemaal prut op welke dan ook nog wordt versterkt door het differentiëren..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door RMSAcoustics »

Klopt. Bij differentiëren gaat de rode lijn boven de resonantiefrequentie vlakker lopen (van -1 =20dB per decade naar -2 =40dB/dec helling en daaronder stijler naar beneden van +1 naar +2.
En inderdaad loop je alle ruis en storingen op de hogere frequenties te versterken. Dus het is wellicht alleen een truc om demping te genereren op de resonantiefrequentie. Je kan dan wel stroomsturing toepassen waardoor de vervorming wat afneemt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Microfoon sensor feedback

Bericht door Rene_N »

Laatste poging mbt microfoon feedback? Het probleem met de reactie op druk verschillen in het huis zijn opgelost, geen last meer met dichtvallende deuren -> leakage microfoon.

De leakage experimenten gaven het volgende idee:
20220123_125919.jpg
Het zilverkleurige buisje is de lekkage, het buisje afsluiten met wat dempingsmateriaal anders krijg je resonantie.

Je krijgt dan een paar dB minder laag door de lekkage maar grappig genoeg bijna geen fase verlies. Kunt er dus nog steeds heel makkelijk een loop mee maken. Het werkt prima :thumbup: Door de lekkage niet meer gevoelig voor de subsonic drukverschillen.

Wat blijft is de enorme gevoeligheid voor wind en blazen op de microfoon.
Daarnaast is er ook nog het handeffect, wat gezellig fluiten kan veroorzaken als je daar in de loop geen rekening mee houdt.
Ik denk niet dat je er echt iets mee kunt in de praktijk. Misschien basstrap?

Wat blijft is een uitstekende nearfield microfoon die zover ik kan beoordelen zeer weinig eigen vervorming heeft. Niet geschikt voor de hoogste frequenties maar wel zeer geschikt om woofers mee te meten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie