Kicad discussies

Diverse niet-mfb onderwerpen
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Kicad discussies

Bericht door Hans »

Salvador schreef:Is er een manier om in KiCad beide GND planes d.m.v. via's te verbinden? D.w.z. zelf losse via's plaatsen... Ik krijg dit maar zelden voor elkaar, zodra ik de GND vlakken vul, pakt deze de los ingezette via's (d.m.v. de printspoortool) niet mee en kan ik weer opnieuw beginnen met via's inzetten. Moet ik soms in het schema twee vlaggetjes ''GND'' naar ''GND'' plaatsen?
Je kunt een footprint maken voor een via en die gebruiken, zo deed ik dat totdat KiCad 5.0 uit kwam. De nieuwe KiCad 5.0 heeft een knopje om handmatig een via te plaatsen, erg handig. Nadeel is dat KiCad 5 weer een eigen learning-curve(tje) heeft.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Bedankt Hans ;) Ik houd het voorlopig nog even bij mijn ''oude'' stabiele versie van KiCad, later als hier een aantal belangrijke projecten zijn afgerond wil ik de overstap wel gaan maken en zullen eventuele bugs in de nieuwe versie al zijn opgelost.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Kicad discussies

Bericht door Hans »

KiCad website:

Stable Release
Current Version: 5.0.0
Windows 64-bit (x86_64) [mirror]
Windows 32-bit (i686) [mirror]
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Hans schreef:KiCad website:

Stable Release
Current Version: 5.0.0....
Ok, ga ik t.z.t. als hier e.e.a. is afgerond dan uitproberen! Vooral de functie voor GND via's lijkt mij aantrekkelijk, daarnaast zag ik ook dat er e.e.a. is veranderd in de 3D viewer, hopelijk eindelijk ook de mogelijk tot exporteren van een PCB tot step file (ik maak de PCB's nu nog handmatig in 3D);)
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Kicad discussies

Bericht door ds23man »

Ik ben inmiddels zonder problemen overgestapt naar versie 5 en mijn oude projecten laden probleemloos.

Nog een tip voor missende componenten en footprints: zoek desbetreffende component bij Mouser op, daar kan je een EPW bestand downloaden en rechtstreeks installeren met de Library loader:

https://mouser.componentsearchengine.co ... raries.php

Maar let op, het Cad model kan fictief zijn ( nog niet aangemaakt) en je krijgt dan een foutmelding. Je wordt dan doorverwezen naar een webpagina waar een je symbol/footprint kan laten maken.

Dit gedaan voor een simpele haakse schakelaar, gister om 16:00 besteld vandaag om 12:00 beschikbaar:

https://componentsearchengine.com/part. ... tID=814830

Dan ga je dus echt niet zelf meer lopen kutten. :lol:
De Sapman
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Kicad discussies

Bericht door Hans »

ds23man schreef:Dan ga je dus echt niet zelf meer lopen kutten. :lol:
Ach, je kunt inderdaad alles gewoon kopen. Of dat ook leuk is kan voor iedereen een beetje anders zijn. :D
Groeten,
Hans
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Kicad discussies

Bericht door ds23man »

Ach, het is gratis. Maar wat veel belangrijker is, het bestand aan componenten breidt gewoon niet uit als we alles alleen voor onszelf gaan zitten maken.......
De Sapman
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Kicad discussies

Bericht door Salvador »

:lol: Ach, ik vind het zelf tekenen van de KiCad footprints inmiddels wel fijner. Kant en klare footprints zijn meestal niet erg precies getekend, met dus de nodige afwijkingen. Ik vind het niet erg om het te tekenen, tekenen is tenslotte ook een deel van mijn vak ;)
Voor bepaalde THT en SMD footprints gebruik ik de kant en klare uit de KiCad library, soms pas ik deze ook iets aan.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Kicad discussies

Bericht door ds23man »

Iets raars.

Ik heb een footprint voor een smd meetweerstand en wil daar extra koper aanplakken voor koeling. Met de copperfill functie gaat het probleemloos op pad 1, zelfs extra koper aan de andere kant met via's. Doe ik exact hetzelfde met pad 2, dan wil het vlak gewoon niet vullen wat ik ook probeer. Uiteraard heb ik wel de juiste net gekozen, zonder net vult ie wel ( maar sluit niet aan).

:?: :?: :?: :?: :?: :?:
raar.JPG
raar2.JPG
Help!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Kicad discussies

Bericht door ds23man »

Lek boven, eerst even een spoortje maken:
hoera2.JPG
Dan vult het dus wel:
hoera.JPG
Dat het aan de anderkant goed ging kwam door het spoortje wat al naar de smd weerstand liep.

Eigenwijs programma.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
Plaats reactie