Kicad discussies

Diverse niet-mfb onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Sander, mag ik jou vragen hoe jij in KiCAD een footprint tekent voor een ronde piëzo? Ik wil een ronde cirkel verdeeld in acht stukjes, heb al werkelijk van alles geprobeerd (CAD tekenen met een programma, dan naar DXF converteren en DXF inlezen (ging niet, alles wat rond was, werd hoekig en rechtlijnig...), zo'n vijf uur mee bezig geweest, op een gegeven moment ook nog eens KiCAD verkr... (foutmelding bleef staan, moest het programma opnieuw installeren). Volgens mij doe ik onnodig moeilijk heb ik het idee ;) (zoals wel vaker...). Ik dacht dus ook (en zelfs dat is omslachtig) zoals je de cutout lines van de PCB tekent, in footprint creator/editor een footprint te kunnen tekenen, ging niet...ook nog wat aan lopen frutselen met ''PAD's''.. wou ook niet. Het is waarschijnlijk simpeler als ik denk, maar ik vind de weg niet..
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Kicad discussies

Bericht door Sandrowski »

KiCad kan op de koperlagen niet overweg met ronde vormen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je de boel een beetje zien te flessen. Wat ik doe is in de 'Footprint editor' een cirkel tekenen op een laag die je niet vaak gebruikt, zoals B.Fab. Zet op de cirkel een (aantal) pad(s), want anders kun je later geen sporen er naar toe trekken. Je kunt meerdere pads hetzelfde nummer geven, da's geen probleem.

Als je de rest van de footprint getekend hebt sla je de handel op in een library (die .pretty dingen). Onthoud waar die opgeslagen staan. Sluit KiCad af en ga in de Windows verkenner (of het Mac of Linux equivalent) naar de locatie waar je de library hebt opgeslagen en open de .pretty directory. In die directory staan de footprints die er in zijn opgeslagen (.kicad_mod). Dit zijn gewoon tekstbestanden, dus open de footprint die je net hebt gemaakt in een teksteditor.

Zoek nu in de teksteditor naar de tekst "B.Fab". De regel waar dat staat zou moeten beginnen met iets als fp_circle (bij een gehele cirkel) of fp_arc (bij een deel van een cirkel). Verander nu de "B.Fab" tekst in "F.Cu" (zonder de quotes uiteraard), of in "B.Cu", afhankelijk van of je de cirkel op de bovenste of onderste koperlaag wilt. Sla de handel op en open de footprint weer in KiCad.

KiCad kan hier niet zo om lachen en je kunt de cirkel niet bewerken in de footprint editor. Als je dat toch wilt kun je in het .kicad_mod bestand de laag weer terugzetten in B.Fab of iets dergelijks.

In het algemeen: KiCad slaat alles (footprints, schema's, printonwerpen enz.) op als platte tekst. Dat betekend dat je dingen soms sneller voor elkaar kunt krijgen, of dingen die in de interface niet mogelijk zijn, door de tekstbestanden aan te passen. Wel een backup maken, want je hebt het zo gesloopt...

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef:KiCad kan op de koperlagen niet overweg met ronde vormen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je de boel een beetje zien te flessen. Wat ik doe is in de 'Footprint editor' een cirkel tekenen op een laag die je niet vaak gebruikt, zoals B.Fab. Zet op de cirkel een (aantal) pad(s), want anders kun je later geen sporen er naar toe trekken. Je kunt meerdere pads hetzelfde nummer geven, da's geen probleem.

Als je de rest van de footprint getekend hebt sla je de handel op in een library (die .pretty dingen). Onthoud waar die opgeslagen staan. Sluit KiCad af en ga in de Windows verkenner (of het Mac of Linux equivalent) naar de locatie waar je de library hebt opgeslagen en open de .pretty directory. In die directory staan de footprints die er in zijn opgeslagen (.kicad_mod). Dit zijn gewoon tekstbestanden, dus open de footprint die je net hebt gemaakt in een teksteditor.

Zoek nu in de teksteditor naar de tekst "B.Fab". De regel waar dat staat zou moeten beginnen met iets als fp_circle (bij een gehele cirkel) of fp_arc (bij een deel van een cirkel). Verander nu de "B.Fab" tekst in "F.Cu" (zonder de quotes uiteraard), of in "B.Cu", afhankelijk van of je de cirkel op de bovenste of onderste koperlaag wilt. Sla de handel op en open de footprint weer in KiCad.

KiCad kan hier niet zo om lachen en je kunt de cirkel niet bewerken in de footprint editor. Als je dat toch wilt kun je in het .kicad_mod bestand de laag weer terugzetten in B.Fab of iets dergelijks.

In het algemeen: KiCad slaat alles (footprints, schema's, printonwerpen enz.) op als platte tekst. Dat betekend dat je dingen soms sneller voor elkaar kunt krijgen, of dingen die in de interface niet mogelijk zijn, door de tekstbestanden aan te passen. Wel een backup maken, want je hebt het zo gesloopt...

Groet,
Sander
Dankjewel Sander! Koning! 8-) :) ik ga aan de slag!
Wel een backup maken, want je hebt het zo gesloopt...
jep I know... :oops: :roll: :P
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Kicad discussies

Bericht door Hans »

Salvador schreef:Sander, mag ik jou vragen hoe jij in KiCAD een footprint tekent voor een ronde piëzo? Ik wil een ronde cirkel verdeeld in acht stukjes,
Het gaat neem ik aan over het maken van een koper spoor in de vorm van een cirkelsegment. Wat ik daarvoor doe is in een footprint een cirkelsegment maken op een NIET-koper layer, het cirkelsegment geef ik dan de breedte die het koperspoor moet krijgen. Daarna edit ik dat getekende cirkelsegment en verander de layer in F.Cu of B.Cu. Dan protesteert KiCad een beetje en geeft een waarschuwing, maar het wordt niet geblokkeerd.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Hans schreef:
Salvador schreef:Sander, mag ik jou vragen hoe jij in KiCAD een footprint tekent voor een ronde piëzo? Ik wil een ronde cirkel verdeeld in acht stukjes,
Het gaat neem ik aan over het maken van een koper spoor in de vorm van een cirkelsegment. Wat ik daarvoor doe is in een footprint een cirkelsegment maken op een NIET-koper layer, het cirkelsegment geef ik dan de breedte die het koperspoor moet krijgen. Daarna edit ik dat getekende cirkelsegment en verander de layer in F.Cu of B.Cu. Dan protesteert KiCad een beetje en geeft een waarschuwing, maar het wordt niet geblokkeerd.
Ja precies, Hans hartelijk dank, ik ga het beide even proberen :thumbup:
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Koperlaag... het is mij gelukt om cirkels te tekenen, maar het werden printsporen, in plaats van de ronde PAD's die ik wou maken. Ik wil dus een groundcirkel maken, zoals op deze afbeelding van René. Het enige wat mij tot nu toe gelukt is, is een PAD maken met grote diameter, maar liever heb ik geen PAD met een gat erin en dan zit ik met één geheel vlak, dat wil ik niet. Jammer dat hetgeen wat makkelijk hoort te zijn, juist altijd moeilijk is (daar heb ik althans vaak last van..).

Ik weet overigens totaal niet hoe je SIMPEL... een nieuwe footprint aan de bestaande library van KiCad kunt toevoegen. Heb tot heden nu al twee keer KiCad opnieuw moeten installeren (heb het programma gemold)... ergens ''officieel'' in het programma een nieuwe regel aangemaakt in de library... eenmaal in de library, nergens terug te vinden?!...
radial pressure path.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Kicad discussies

Bericht door Hans »

Salvador schreef:....wat mij tot nu toe gelukt is, is een PAD maken met grote diameter, maar liever heb ik geen PAD met een gat erin en dan zit ik met één geheel vlak, dat wil ik niet.
Wat je waarschijnlijk wilt is een SMD Pad maken. Het type pad kun je kiezen in de footprint editor en daarna ook nog in de layout aanpassen.
Salvador schreef:Ik weet overigens totaal niet hoe je SIMPEL... een nieuwe footprint aan de bestaande library van KiCad kunt toevoegen.
Gewoon een eigen footprint library maken waar je je zelfgemaakte footprints in zet. Footprints aanmaken/wijzigen/opbergen doe je met de footprint-editor, is een onderdeel van PcbNew.

De Kicad documentatie staat op het internet, inclusief een getting-started document.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Hans schreef:
Salvador schreef:....wat mij tot nu toe gelukt is, is een PAD maken met grote diameter, maar liever heb ik geen PAD met een gat erin en dan zit ik met één geheel vlak, dat wil ik niet.
Wat je waarschijnlijk wilt is een SMD Pad maken. Het type pad kun je kiezen in de footprint editor en daarna ook nog in de layout aanpassen.
Salvador schreef:Ik weet overigens totaal niet hoe je SIMPEL... een nieuwe footprint aan de bestaande library van KiCad kunt toevoegen.
Gewoon een eigen footprint library maken waar je je zelfgemaakte footprints in zet. Footprints aanmaken/wijzigen/opbergen doe je met de footprint-editor, is een onderdeel van PcbNew.

De Kicad documentatie staat op het internet, inclusief een getting-started document.
Bedankt Hans, dat maakt het voor mij stuk helderder. Ik had namelijk een totaal andere manual (waar minder in stond...)
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Kicad discussies

Bericht door Salvador »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: weer twee uur voor niets bezig geweest...

Nu schijnt het dat alle KiCad mappen op ''alleen lezen'' staan ingesteld, dus ik dit allemaal uitvinken bij eigenschappen, krijg ik ''toegang geweigerd'' administrator (dat ben ik.., ben enige gebruiker op de laptop) kan het niet uitvoeren. Daarna gaat de laptop iets laden (de hele map), bij het openen van eigenschappen van de desbetreffende map waarin de .pretty mappen staan, staat de zooi nog steeds op alleen lezen. Krijg ook de indruk dat er een hoop veranderd is (niet direct zichtbaar) met de nieuwe versie, de toets M, van move is ook niet meer te vinden in de PCB editor.
Jammer, want de footprint had ik al, maar schrijven naar een bestaande library of een nieuwe library aanmaken, gaat niet.

Heb nooit echt geluk gehad met freeware programma's.

Inmiddels ben ik Eagle aan het installeren, eens kijken of dat wel op mijn pc naar behoren werkt.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Kicad discussies

Bericht door Salvador »

Eagle werkt in sommige dingen (zoals schema's) wel velen malen sneller, maar ik zal het zo te zien toch bij KiCAD moeten houden.

Ik krijg dus deze foutmelding:
Foutmelding KiCad.jpg
Dat C:/Jenkins en verder, is er helemaal niet... blijf het vreemd vinden. Al op internet gekeken naar github van KiCad, hier stond (voor zover ik kon begrijpen) dat je in de ''Footprint Libraries Wizard'' de desbetreffende library waarin je iets wilt plaatsen kunt veranderen van ''Github'' naar ''KiCad'', dat gedaan... kreeg ik weer een foutmelding

Ik neem aan dat ik bij Footprint Wizard onder de Tab ''Preferences'' moet zijn en dan ''Footprint Libraries Wizard''?...De ''Footprint Libraries Manager'' heb ik ook al erg veel in geprobeerd, daar lukte (ik weet niet meer hoe) het op een gegeven moment wél om een nieuwe library aan te maken, ging echter het opslaan van de footprint zelf hierin compleet fout (werd i.p.v. een PAD van 13 mm, iets van 2 mm)...

Ik blijf proberen...

Ps. evt. kan Hans dit KiCad gerelateerde gedeelte afsplitsen in een PCB ontwerp topic...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie