DSP hoek

Diverse niet-mfb onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: DSP hoek

Bericht door David »

Als je R8 aan pen 7 legt regelt U1B de bijdrage van U1A weer weg. Of, probeert dat. Niet doen dus.

Als je op de uitgangen ruis wilt reduceren kun je makkelijker gebalanceerd uit (de 1701 heeft vier outputs, jij hebt tweeweg) en gebalanceerd in op je eindversterker.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: DSP hoek

Bericht door Rene_N »

Hi David,

Ik bedoelde in dit schema:
https://mfblabs.nl/forum/download/file. ... &mode=view
Hoe kun je hier de uitgangen het beste koppelen? Er zit al een 47 ohm weerstandje, dus gewoon samenknopen? Ik heb geen symetrische ingang op mijn TA2022.

Groet,

Rene
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: DSP hoek

Bericht door David »

Hi Rene,

Oh, ok, op die fiets. Ja, gewoon de uitgangen aan elkaar binden zou wel moeten werken.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: DSP hoek

Bericht door ds23man »

De 1701 heeft twee stereo dac's aan boord, als je max specificatie wil halen moet je een symmetrische buffer per dac gebruiken.
De Sapman
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: DSP hoek

Bericht door motoindo »

Vandaag mijn eerste schrede op DSP gebied gemaakt :o en al meteen wat vraagjes, op ZBA schrijft Gerhard het volgende :
ds23man schreef:.... geluk bij een ongeluk was dat Hypex een extra I2S uitgang van de dsp naar de connector tussen de 2 printen loopt .... Dan komen we op het wezenlijke verschil met de Grimm sub: het ingangssignaal gaat digitaal de mfb dsp in en de integrator van het ingangs en sensorsignaal ( feedback) gebeurt niet meer analoog maar in de dsp.
Zit die integrator van het ingangs en sensorsignaal in de adau1777 of in de hypex dsp ? Ik vermoed in de adau1777 maar hoor dat graag bevestigd.

Op bladzijde 40 van de minidsp 2x4 usermanual lees ik dat ook deze I2S headers naar buiten voert :
minidsp.2x4.i2s.jpg
Betekent dit dat dezelfde truc - digitaal vanuit de 2x4 de ADAU1777 in ook hier toegepast kan worden ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: DSP hoek

Bericht door motoindo »

De antwoorden zijn inmiddels telefonisch door Gerhard gegeven : de integrator zit in de 1777 en dezelfde I2S truc werkt ook bij toepassing van een minidsp 2x4 module.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: DSP hoek

Bericht door ds23man »

Klopt, dat had je al kunnen zien in Rob zijn draadjes. Het stuurkanaal in de dsp van de Fusion doet pre filtering en de low pass.

De beschrijving staat hier:

https://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php? ... 5&start=30
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: DSP hoek

Bericht door RMSAcoustics »

Rene_N schreef: Hoe kun je hier de uitgangen het beste koppelen? Er zit al een 47 ohm weerstandje, dus gewoon samenknopen? Ik heb geen symetrische ingang op mijn
Als je uitgangen met weerstanden combineert en ze hebben het zelfde signaal dan wordt de ruis alleen maar groter. je SNR wordt dan 3dB slechter.
Edit: zie onder. Dit is onjuist! De weerstandsdeler door de twee weerstanden halveert het gesommeerde signaal waarbij de ruis 3dB verbetert...
Om te middelen moet je de signalen echt optellen en door twee delen via een inverterende opamp met bijv voor elk signaal 2k2 in naar de - ingang en dan een 1k1 terugkoppelweerstand.
Je hebt dan het zelfde signaal op de uitgang maar wel -3dB ruis.
Laatst gewijzigd door RMSAcoustics op za 19 jan, 2019 20:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: DSP hoek

Bericht door Hans »

RMSAcoustics schreef:
Rene_N schreef: Hoe kun je hier de uitgangen het beste koppelen? Er zit al een 47 ohm weerstandje, dus gewoon samenknopen? Ik heb geen symetrische ingang op mijn
Als je uitgangen met weerstanden combineert en ze hebben het zelfde signaal dan wordt de ruis alleen maar groter.
Als die 47 Ohm weerstanden vergroot worden tot b.v. 1k kun je ze gewoon aan elkaar knopen en tel je netjes op, of daar nog een opamp achter zit maakt voor het optellen niets uit. Het hangt een beetje van het type opamp af, maar de 47 Ohm is waarschijnlijk een wat erg laagohmige belasting om signalen netjes op te tellen.
Of zie ik hier iets subtiels over het hoofd?
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: DSP hoek

Bericht door RMSAcoustics »

Hans schreef:
RMSAcoustics schreef:
Rene_N schreef: Hoe kun je hier de uitgangen het beste koppelen? Er zit al een 47 ohm weerstandje, dus gewoon samenknopen? Ik heb geen symetrische ingang op mijn
Als je uitgangen met weerstanden combineert en ze hebben het zelfde signaal dan wordt de ruis alleen maar groter.
Als die 47 Ohm weerstanden vergroot worden tot b.v. 1k kun je ze gewoon aan elkaar knopen en tel je netjes op, of daar nog een opamp achter zit maakt voor het optellen niets uit. Het hangt een beetje van het type opamp af, maar de 47 Ohm is waarschijnlijk een wat erg laagohmige belasting om signalen netjes op te tellen.
Of zie ik hier iets subtiels over het hoofd?
Je hebt gelijk dat dat toch ook middelt mits je het geheel belast met een veel grotere impedantie dan die 1 k weerstanden.
Bij twee gelijke weerstanden tellen de signalen inderdaad op en worden door twee gedeeld vanwege de weerstandsdeler.
Echt optellen vind ik wel eleganter omdat je ook bij de twee weerstanden nog moet bufferen.
Overigens is dan 100 Ohm ook acceptabel omdat de signalen op de ruis na gelijk zijn.
Plaats reactie