DSP hoek

Diverse niet-mfb onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

DSP hoek

Bericht door David »

Allen,

Naar aanleiding van een opmerking van Rob, over een EVAL-ADAU1772 evaluatiebord, ben ik daar eens naar gaan kijken.

Ik heb de tooling ervoor, SigmaStudio, gedownload, en ben eens wild gaan klikken. Ik weet vast nog niets van wat het allemaal kan en doet, maar het ziet er simpel en doeltreffend uit voor iets dat vrij complex is. Er zijn tabjes die helemaal wild zijn, die heb ik snel weggeklikt :)

Maar, met wat drag-drop acties en het ingeven van wat waarden, maak je snel iets dat nog compileert ook. Het werkt tamelijk intuïtief. Al zou je ook een Nth order filter kunnen maken, dat heb ik nog niet gevonden, dus de hogere ordes gewoon gemaakt uit meerdere 2e orde filters.

Als proefje een 6e orde subsonic filter, een 4 orde lowpass en highpass (voor de Mid/Hoog kant). Een correctiefilter met een 2 orde lowpass waaruit 1 deel shelving, en een pre-correctie na een mixer....

Geen idee of het zou werken, maar dat ziet er na compileren zo uit:
Capture.GIF
@Rob, is dit nou echt zo simpel, of verkijk ik me ergens gruwelijk op?

Als het echt zo simpel is ga ik er eens een testbordje mee ontwerpen. De digitale audio in/uit boeien mij niet zo, analoog is prima, paar GPIO's erbij, wat voeding, USB, en dan ga ik eens spelen.

Mirakels zeg!

Groet,
David
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: DSP hoek

Bericht door ds23man »

Rob gebruikt de dsp alleen in de feedbackloop, de integrator is gewoon analoog.
De Sapman
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: DSP hoek

Bericht door David »

Die had ik even gemist....

Een evaluatie bordje kopen is toch wel de snelste weg om wat te spelen. Het layouten van een bordje als je nog niet precies weet wat je wilt is gewoon niet zo slim.

En tegen de tijd dat een 4-laags proto bestuukt is, kost het ook een boel (ook tijd).

Als er idd een 4-laags bordje nodig is a la eval kit...
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: DSP hoek

Bericht door motoindo »

Laatst gewijzigd door motoindo op za 21 okt, 2017 22:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: DSP hoek

Bericht door David »

Ook een leuke, maar wel een andere DSP....
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: DSP hoek

Bericht door ds23man »

Het is dat dat eval bordje zo duur is, anders had ik hem allang gekocht.
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: DSP hoek

Bericht door Rene_N »

motoindo schreef: Maar was Hans ook niet met iets bezig ?
Je bedoelt dit (even verder scrollen)


Groeten,

René
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: DSP hoek

Bericht door ds23man »

Nog even naar de ADAU1772 gekeken. Eigenlijk stelt het geen bal voor wat er qua elektronica omheen moet: voeding, oscillator, eeprom en wat weerstanden en condensatoren. Het lastige is het solderen van de LFCSP 40 package, heeft ook een thermalpad aan de onderzijde. Voor het programmeren kun je een Arduino gebruiken, hoe staat in de Freedsp guide.

1 kanaal van de dsp kun je als prefiltering en xover gebruiken, de andere voor de mfb loop. Paar opampjes voor buffering en integrator en klaar is klara.

Je kunt tegenwoordig bij bepaalde printboeren goedkoop een smt stencil mee bestellen, icm met een goedkoop mini oventje van de Blokker is het soldeerprobleem ook weer opgelost.
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: DSP hoek

Bericht door ds23man »

Volgens mij is het Eval bordje maar 2 laags als ik het zo bekijk.
De Sapman
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: DSP hoek

Bericht door David »

In de beschrijving van de evaluatie kit staat;
Product Details schreef:The PC board is a 4-layer design, with a single ground plane and a single power plane on the inner layers.
Bij de A/D en D/A Audio/Video boards die ik heb ontwikkeld (werk) gebruikte ik ook 4-laags, met ground en power planes op de binnenlagen. Dat is toch wel makkelijker stil te krijgen dan op een 2-laags bord. 8-laags had ik alleen nodig bij grote BGA's, anders krijg je gewoonweg je sporen niet weg.

De ADAU1772 Datasheet schrijft er ook over op pagina 50:
DSP-LayoutGuidelines.GIF
Nou wil ik best een 2-laags print proberen maar de kans dat het niet stil wil zijn is dan wel aanwezig. Heel misschien dat het in combinatie met draad componenten (je 'springt' dan toch een stukje weg) wel lukt, maar het is een gok.

Stencils bestel ik bij OSHStencils en ik heb een SMD oven. Voor de hier aanwezigen zou ik met alle plezier zo'n ADAU op een bordje bakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie