Webwinkels

Diverse niet-mfb onderwerpen
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

David schreef:Na wat zoekwerk bleek de 1,8V niet stabiel. Had ik ipv een BC807 een BSS84 FETje er in gesoldeerd....
Dat soort problemen herken ik, iets er zelf ook nog even op zetten blijft een niet te verwaarlozen risico ;)
Op die plek kan probleemloos een SS8550 (basic).

Leuk project trouwens.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

Dank je, ook voor het uitzoeken van dat basic torretje. Toch echt handiger dan zelf solderen :)


Bordjes nummer 2 en 3 zijn binnen van JLCPCB. En ook die printen zijn echt uitstekend...
ATV-RX-onderkant.jpg
IMG-20191001-WA0073.jpeg
MSP-print.jpg
Totaaltje.jpg
Nu ben ik door de onderdelen heen die ik zo in bakjes heb, en ga ik maar eens Farnell verblijden met een bestelling :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

Hans schreef:(Staat hier) Vandaag heb ik Gerber, BOM en POS files naar JLCPCB gestuurd voor een printje van 50x70 mm met 31 stuks smd, er moeten zelf nog wat grote draadcomponenten bij worden gezet om het af te maken.
De printjes zijn binnen. Het duurde wel lang, ongeveer 3 weken. De printen waren de dag voor de Chinese golden week klaar, gingen pas na die week de uit en werden daarna waarschijnlijk verder vertraagd door het gedoe in Hong-Kong. De totale doorlooptijd zal normaal < 2 weken zijn met de goedkope e-packet verzending.

De print kwaliteit is goed, alles staat op de goede plek, orientatie van IC en de diodes klopt ook.
IMG_20191016_144427089-2.png
Nu nog even afmaken en testen. Details komen in een apart topic, versie 2.0 van de al weer ruim 5 jaar oude aan/uit automaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Hans
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Webwinkels

Bericht door ds23man »

Ziet er mooi uit Hans! Solid state relais?
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Webwinkels

Bericht door Rene_N »

ds23man schreef:Ziet er mooi uit Hans! Solid state relais?
Gelukkig zit er een NTC in ;)

Nadeel van de inschakelvertraging is dat het even duurt voordat je geluid hebt, logisch natuurlijk maar soms lastig. Bij de oude MFB boxen zet je er signaal op en klik, je hebt geluid. Bij deze inschakel vertraging moet je wachten op de klik en dan ook nog wachten op het geluid, zit altijd te kjken of de voorversterker wel goed staat. Wat zou helpen is een extra ledje die signaal detecteerd en gelijk gaat branden bij signaal. Iemand nog meer Ideeën?

Groet,

René
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: Webwinkels

Bericht door rob040 »

Ik ben er eens op gewezen geen solid state relais te nemen die schakelt op de nuldoorgangen als je een trafo schakelt.
Hans heeft er (althans op de print) voor gekozen de AQG22112 te nemen, maar dan is de AQG22212 (die random schakelt) een beter keus.
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

rob040 schreef:Ik ben er eens op gewezen geen solid state relais te nemen die schakelt op de nuldoorgangen als je een trafo schakelt.
Hans heeft er (althans op de print) voor gekozen de AQG22112 te nemen, maar dan is de AQG22212 (die random schakelt) een beter keus.
Wat is de reden?

Bij inschakelen op de nuldoorgang is, met een belasting door trafo plus gelijkrichter en buffer elco's, de inschakelpiekstroom duidelijk lager als bij schakelen op 90° uit fase.
Bij een puur inductieve belasting zou het gunstiger zijn om altijd 90° of 270° uit fase te schakelen, maar een random schakelende SSR kan dat niet.
Groeten,
Hans
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: Webwinkels

Bericht door rob040 »

De reden is die je onderaan noemt: inductieve belasting schakelen.
Wat nieuw voor mij is dat als er belasting aan hangt het inschakelgedrag anders is (gunstiger).
Wat is de reden om toch een random variant van dat relais te maken? Want die kan bij toeval ook op een nuldoorgang schakelen...
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

rob040 schreef:Wat is de reden om toch een random variant van dat relais te maken? Want die kan bij toeval ook op een nuldoorgang schakelen...
Je kunt dan met wat extra elektronica fase aansnijding doen, b.v. om verlichting te dimmen of een inductieve last op +/- 90° te schakelen.
Groeten,
Hans
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Webwinkels

Bericht door ds23man »

Dit zegt Sharp:
ssr.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
Plaats reactie