Webwinkels

Diverse niet-mfb onderwerpen
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

David schreef:Ja ik zit met smart te wachten op die SMT service.
Al iets geprobeerd?

Bij mij beginnen eindelijk weer wat voorbereiding voor MFB dingen op gang te komen. Als testje ben ik met een klein smd printje begonnen.

Vandaag heb ik Gerber, BOM en POS files naar JLCPCB gestuurd voor een printje van 50x70 mm met 31 stuks smd, er moeten zelf nog wat grote draadcomponenten bij worden gezet om het af te maken.
Na gisteravond een valse start te hebben gemaakt met een BOM file waar wat foutjes in zaten, was er vanmorgen feedback en kwam eind van de middag de mail wisseling op gang. Daarna wat naamgeving in zowel BOM als POS files aangepast en opnieuw verstuurd, inmiddels is het zonder verdere foutmeldingen in productie.
Hun service lijkt vlot te lopen. Erg prettig is dat je in de bestelfase op de website meteen het resultaat van hun gerber viewer te zien krijgt, dat je onmiddellijk de geselecteerde componenten kunt verifiëren en dat je de een afbeelding van de placement kunt zien. Door dat laatste kon ik nog de rotatie van een IC corrigeren.

De prijs is schandalig laag. PCB €3,64; onderdelen €4,60; SMT €7,77; e-packet verzending €6,76 en dat allemaal voor 10 printjes. Aan het eind ging daar nog weer korting af omdat het mijn eerste bestelling was.
Bij de kosten hoort nog een kanttekening. In dit geval heb ik alleen onderdelen gebruikt die standaard op hun machine zitten. Per niet-standaard component komt er $3,00 aan kosten bij. Lijkt niet veel maar het kan hard gaan, 10 verschillende weerstandswaarden van een merk/type/waarde wat niet standaard op de machine aanwezig is betekent $30 extra kosten.

Wordt vervolgt.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

Hans schreef:
David schreef:Ja ik zit met smart te wachten op die SMT service.
Al iets geprobeerd?
Echt wel :) Mijn eerste JLC-bestuukte printen worden denk ik vandaag verstuurd (DHL). Edit: krijg net een email dat het onderweg is.

5 printen van 55x100mm, incl Analog Devices ADAU1701 (en een pak andere extended devices zoals de EEPROM), plus een heleboel gruis. Belachelijk lage totaalprijs; ik kan er de onderdelen bij Farnell/Mouser/etc niet voor kopen, en dan is dit incl printen, bestuken en DHL! De BC847's en 857's heb ik niet laten bestuken, die $3 extra he....

Zodra ik de printen heb plaats ik wel wat foto's en wat 'mini review' style commentaar.

Printen 2 en 3, incl bestuken, heb ik gisteravond besteld, ze zijn net in productie genomen. Een print van 74x120mm met SMD aan twee kanten, daarvan laat ik de 'drukste kant' bestuken (veel gruis) en van de andere print (74x80mm) worden alle SMD's bestuukt (ook wat extended stuff). En wederom voor een prijs dat ik niet zelf ga pielen.

Veel extended parts zijn van "mij onbekende" fabrikanten, maar de bekende fabrikanten staan er ook tussen (ietsje duurder). Voor de extended parts ben ik wel voor de bekende merken gegaan.

Die online viewer is handig, ook voor de rotaties, minder handig is dat JLC nog een bug heeft en bij veel SMD's niet de volledige lijst zelf in vult, voor zover mogelijk, maar na ca 25 verschillende componenten gewoon stopt. Daarna is alles handwerk :(

Wat ook niet zo handig is, is dat ze diodes markeren met een + en een - ipv een C en een A. Want je kan debatteren over wat nou de + is, is dat de uitgang van een gelijkrichter, ofwel de cathode, of... etc...

Wordt ook vervolgd....


PS omdat ik voor het werk (bijbaantje voor de lol eigenlijk) bij Eagle ben blijven hangen (incl officiele versie) heb ik voor eagle een script geschreven om de BOM en CPL bestanden te maken, incl mogelijkheden rotaties te corrigeren, bestelnummers toe te voegen en ook in het schema sommige componenten te markeren om NIET te monteren. Scheelt JLC import-gedoe.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

De printen zijn er. Binnen 1 week na bestellen!!!!!

En ze zijn gewoon uitstekend. Soldeerwerk is mooi (loodvrij, dus wat dof maar niet brokkelig).

Te zien is dat ik niet alles heb laten bestuken, BC847/857 vond ik die $3 surcharge niet de moeite, en er zitten wat NOS parts op die obsolete zijn....
DSPSyncSMURF.jpeg
DSPSmurf.jpeg
DSPSmurf-Detail1.jpeg
DSPSmurf-Detail2.jpeg
De meeste R's en C's zijn overigens 0603.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Webwinkels

Bericht door Rene_N »

Ongelofelijk :shock:

:clap: :clap:
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Webwinkels

Bericht door ds23man »

Inderdaad!
De Sapman
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

En wat voor soort dingen kan dit printje?
Groeten,
Hans
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Webwinkels

Bericht door ds23man »

Staat er op: dsp syncsmurf
De Sapman
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

Hans schreef:En wat voor soort dingen kan dit printje?
Zendamateurs gebruiken voor amateur televisie (ATV) FM modulatie, zoals die vroeger op de ASTRA gebruikelijk was.

Bij ontvangst van heel zwakke signalen, is de kwaliteit van de syncpulsen ook ver te zoeken, en TV's synchroniseren dan niet. Modernere TV's geven zelfs het ruisende beeld niet weer. Capture sticks, om het beeld de PC in te takelen, doen het ook niet goed...

Een amateur (Hans, PA0JBB) heeft daar een tijd geleden een schakelingetje voor ontworpen, om op de ontvangen slechte signalen toch te synchroniseren en de sync pulsen te vernieuwen. Je hebt dan wel sync pulsen en dan kun je in de ruis toch iets zien. Het is ook opmerkelijk hoeveel je dan nog kunt zien.

Die schakeling was echter verre van ideaal, en ik heb daar een aantal varianten op gemaakt ter verbetering.

Deze nieuwste variant lost een aantal problemen op; het synchroniseren ging niet al te best. De DSP lost dat probleem op: syncpulsen worden al herkend voor je er beeld van kunt maken, Op zich een leuke bijkomstigheid want je kunt dus de aanwezigheid van een ATV signaal 'zien' voor je goed en wel beeld hebt. Handig bij uitrichten en afstemmen. Maar vooral; het synchroniseert veel stabieler en robuuster dan met de originele simpele PLL schakeling.

Verder is het vangbereik vergroot; dit was veel te klein. Veel ATV signalen voldoen niet aan de PAL norm qua timing, en dan werkte de oude schakeling niet goed. Deze wel :)

Ook de postitie van het beeld (horizontaal) was met de oude schakeling slecht, dat is met de DSP oplossing traploos instelbaar. In het DSP ontwerp zitten drie PLL's:

-Lock aan binnenkomende ontvangen sync
-Lock aan de afgeleide externe frequentie, afkomstig van een keramische resonator met varicaps
-Lock tussen de twee bovenstaande PLLS's

En dan de nodige timing truuks, om de fase van de PLL's te regelen, zodat de horizontale sync op de goeie plek te zetten is.

De verticale sync is met 50Hz altijd zo veel harder dat die probleemloos lockt.

Een plaatje zegt misschien meer:

Links het origineel; geen chocola van te maken
Midden: met nieuwe syncpulsen
Rechts: na een temporal filter (dat ik geschreven het als plugin voor virtualdub) op basis van een idee van Tjalling PE1RQM
Video-Verbetering.jpg
En het leuke is dat het met signalen die NOG zachter zijn, nu dus ook wonderwel werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

Leuk en interessant :!:
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Webwinkels

Bericht door Salvador »

David schreef:De printen zijn er. Binnen 1 week na bestellen!!!!!

En ze zijn gewoon uitstekend. Soldeerwerk is mooi (loodvrij, dus wat dof maar niet brokkelig).
Ziet er goed uit David! 8-) :thumbup:
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie