Webwinkels

Diverse niet-mfb onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

Thanks heren!

Het werkt ook nog allemaal in 1 keer.

Ja, het is dan wel een 5.1 maar die heeft echt de nodige delta's tov de vorige versie (die ik helemaal met de hand bestuukte).

Zo heb ik de elko's vervangen door tantalen (ruim 50% onder de Vmax gebruikt), een writeback circuit toegevoegd (geen ic maar rond een tor) en zit er een Chinese voedingshakker in, die het echt gewoon erg goed doet (en als basic component bij JLC te koop is, voor 30 cent). Het lijkt een beetje een simple switcher kloon.

De zekeringhouder is nog de verkeerde (maar deze had ik liggen) en past niet helemaal, ik moest een stukkie plastic weghakken tbv de belendende diode. Ook de spoeltjes zijn nog niet helemaal de juiste versies... maar dat komt goed. JLC was sneller dan Ali :)
Smurfig.jpg
Oeps, wel erg off topic. Ik hou er verder wel over op. Sorry!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Webwinkels

Bericht door ds23man »

Ratel lekker door, is eens wat anders dan het mfbgesmurf hier op dit forum! :lol:
De Sapman
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

Nou okee dan :)

De volgende set printen zijn ook al klaar (bij JLCPCB dan), en dat wordt een ontvanger voor die breedband FM ATV ontvangst. Zodra dat vorm krijgt zal ik er een apart topicje over openen.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Webwinkels

Bericht door ds23man »

Leuk!
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Webwinkels

Bericht door Rene_N »

Interessant :)

Waarom gebruik je eigenlijk writeback? Je hebt toch potmeters die de stand onthouden?

In de eval hebben ze ook een transistor gebruikt samen met 220uf
Screenshot_20190929-084913.png
Screenshot_20190929-084654.png
Doe jij het ook zo?

Groet René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

Rene_N schreef:Interessant :)

Waarom gebruik je eigenlijk writeback?....
Doe jij het ook zo?
Het zal aan het vroege uur liggen, maar waar is dit een reactie op?
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Webwinkels

Bericht door Rene_N »

Hierop:
David schreef: Zo heb ik de elko's vervangen door tantalen (ruim 50% onder de Vmax gebruikt), een writeback circuit toegevoegd (geen ic maar rond een tor) en
Aangezien er niet van writeback bij de nanodsp gebruik wordt gemaakt was ik getriggerd.

Groet René
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Webwinkels

Bericht door Hans »

Rene_N schreef:Hierop:
David schreef: Zo heb ik de elko's vervangen door tantalen (ruim 50% onder de Vmax gebruikt), een writeback circuit toegevoegd (geen ic maar rond een tor) en
Aangezien er niet van writeback bij de nanodsp gebruik wordt gemaakt was ik getriggerd.

Groet René
Duidelijk. :)
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

Ik gebruik de beide uiterste standen van 1 van de potmeters, om een integrator aan te sturen en daarmee het regelbereik te vergroten. Dit maakt een groot bereik MET een nauwkeurige regeling mogelijk. De stand van de integrator wil ik wel 'onthouden'.

Er zit natuurlijk ook een PLL over het geheel, maar die moet traag zijn en om met ontvangen storingen stabiel te blijven moet het PLL bereik klein blijven. Anders blijft het beeld schudden en trekken. Met traag en groot bereik komt het nooit in lock...

Punt is dan dat ik geen fysieke afregeling nodig heb die anders wel nodig is door spreiding in componenten (varicap, resonator, etc).

Daar is dus die writeback voor nodig.

Ik doe bijna dat schema'tje met tor dat jij postte, maar heb een zener toegevoegd om "eerder" te ontdekken dat de voedingsspanning aan het verdwijnen is. Scheelt een dikke elko :)

Dat gezegd hebbende; ik had een frequentie discriminator gemaakt, met een hilbert transform, twee rijtjes delays met taps, vermenigvuldigers en nog wat spul, maar dat vrat teveel resources. Werkt wel maar past niet (op 96kHz...).

Vandaag bedacht ik dat een frequentie discriminator ook kan met twee identieke hogere orde lowpass filters, twee level detectors, een verschillversterker en wat gain. Dat lijkt wel te passen, dus misschien kan ik die integrator alsnog automatisch zijn instelpunt laten vinden :) :)

Wordt vervolgd, nu de F1...
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Webwinkels

Bericht door David »

Het DSP SyncSmurf bordje dat ik volledig opgebouwd heb om te testen, was niet helemaal betrouwbaar.... programmeren lukte vaker niet dan wel.

Na wat zoekwerk bleek de 1,8V niet stabiel. Had ik ipv een BC807 een BSS84 FETje er in gesoldeerd.... argh :) en natuurlijk alleen in dat ene bordje, in de rest zit wel de juiste. Gelukkig duurde dat foutzoeken niet heel lang, maar ik kan me ook voorstellen dat het met wat pech langer zou hebben geduurd.

De frequentie discriminator doet het, nu nog aan de integrator binden en wat randvoorwaarden en controles erop, en dan kan het synchroniseren met een beetje geluk helemaal zonder potmeter werken. Dan blijft 1 potmeter voor de fijnregeling van de horizontale positie (Fase schuiven met een Hilbert transform, multipliers, instelbaar stukkie DC met een potmeter, en een mixert).

Heerlijk de programmeerbaarheid van zo'n DSP!
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie