Moederbord ADAU1777 Piggyback

Diverse niet-mfb onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door RMSAcoustics »

Rene_N schreef:
RMSAcoustics schreef:Dan de opmerking van Rene om de sensor te corrigeren. Ik zou niet weten waarom. Indien de sensor binnen de bandbreedte een afwijking heeft, bijv iets meer gain op een bepaald frequentiegebied dan kan je dat compenseren in het prefilter. De resonantie van de sensor ligt altijd buiten de bandbreedte dus als je er qua stabiliteit last van hebt kan je dat notchen in het regelfilter.
Klopt uiteraard, edoch als je over een groot gebied tegenkoppeling toepast moet je wel heel veel corrigeren in het prefilter. Ik heb beide geprobeerd en vond sensor correctie beter gaan, ik had ook minder vervorming rond 200-300hz omdat daar meer werd tegengekoppeld (zou ik moeten opzoeken hoeveel). Je verliest wel flexibiliteit. Ik zou zeggen probeer het uit en oordeel dan ;).
Als je meer gain wilt hebben op 200-300 Hz omdat de sensor daar te weinig doet dan voeg je dat toe in het regelfilter.
Het gevolg daarvan op de closed-loop respons pas je dan weer aan in het prefilter. Geeft exact hetzelfde resultaat.
Om het met jouw methode uit te proberen moet je analoge filters gaan gebruiken of het sensorsignaal apart via AD/DA door de DSP te halen. Analoge filters probeer ik juist te vermijden met de DSP en twee keer door de DSP geeft twee keer de latency en wortel twee keer de ruis.
Verder is het de vraag of je een sensor moet gebruiken over een groter frequentiegebied dan waar hij nog betrouwbaar de geluidsafstraling weergeeft. Dit kan een filosofische discussie zijn. :)
Rob
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door Rene_N »

Ik snap je punt, maar wat is er tegen om op het moederbord de optie te hebben voor een sensor frequentie correctie, weerstandje - condensator? Als je het niet wil, laat je het weg. Je kunt dan wel experimenteren. Ik zie dat er wel een symmetrische ingang voor de sensor is, volgens mij kun je daar langer over discussiëren wat het nut daarvan is :mrgreen: . Dit was toch het doel: voor ons allen een universele testprint om te experimenteren met dsp gestuurde MFB.
Verder is het de vraag of je een sensor moet gebruiken over een groter frequentiegebied dan waar hij nog betrouwbaar de geluidsafstraling weergeeft
Interessant om te onderzoeken lijkt mij, je had toch ook iets verteld over het waterbed effect of haal ik dingen door elkaar :crazy: .
De verbetering in het 200-300Hz gebied krijg je door meer tegen te koppelen in het gebied daarboven tot 1kHz.


Groet,

Rene
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door ds23man »

Rene_N schreef:Het was al eens genoemd, voor 59 euro ben je klaar, of niet goed genoeg?:
Ali heeft het volgende: AD1938 ADAU1452

Gerhard
Zat even naar die ad1938 te kijken, maar zoals gewoonlijk is de datasheet weer totaal onduidelijk over de maximale aantal bewerkingen.
Sander:
Ik zat eens te kijken naar het evaluatiebordje van de 1452 en daar gebruikt men voor de analeauge i/o de AD1938. Best een leuk chippie voor een compacte oplossing. Het is geen superultratopmegahyperhighend DAC/ADC, maar de specs lijken goed genoeg voor een zeer respectabel geheel.
Als ik het goed zie kost dat 2x 59 euro David. Dat vindt ik behoorlijk aan de prijs voor een Chinees. Die ad1938 is geen dsp!
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door RMSAcoustics »

Rene_N schreef:Ik snap je punt, maar wat is er tegen om op het moederbord de optie te hebben voor een sensor frequentie correctie, weerstandje - condensator? Als je het niet wil, laat je het weg. Je kunt dan wel experimenteren. Ik zie dat er wel een symmetrische ingang voor de sensor is, volgens mij kun je daar langer over discussiëren wat het nut daarvan is :mrgreen: . Dit was toch het doel: voor ons allen een universele testprint om te experimenteren met dsp gestuurde MFB.
Verder is het de vraag of je een sensor moet gebruiken over een groter frequentiegebied dan waar hij nog betrouwbaar de geluidsafstraling weergeeft
Interessant om te onderzoeken lijkt mij, je had toch ook iets verteld over het waterbed effect of haal ik dingen door elkaar :crazy: .
De verbetering in het 200-300Hz gebied krijg je door meer tegen te koppelen in het gebied daarboven tot 1kHz.
Een weerstandje met condensator om RF uit te filteren moet je sowieso doen. Symmetrisch in is niet altijd nodig maar verstandig als je het effect van aardlussen wilt vermijden, bijv als je het frame van de driver apart aan aarde legt.
Dat waterbed effect gaat over de relatie tussen de maximale loopgain (vervormingsreductie) binnen de regelbandbreedte en de vergroting van vervorming daarbuiten. Dat staat hier inderdaad los van.
Ik heb het idee dat je denkt dat het plaatsen van een filter na de sensor een ander effect heeft op de loopgain dan als het filter in het pad zit na het verschilpunt tussen setpoint en de meting. De lusversterking is de vermenigvuldiging van alle filters in de lus. Dus voor de tegenkoppeling/vervormingsreductie maakt het geen bal uit waar die zit, zolang het niet tot gevolg heeft dat er ergens clipping optreedt of signaalniveaus zo laag worden dat er ruis optreedt. De plaats van het filter maakt wel verschil voor de gesloten lus respons.
Maar dat kan je allemaal oplossen in het prefilter.
En ja, ik ga wel experimenteren met het piggyback printje maar ik ga mijn eigen testprint ontwerpen. Dus be my guest om er je eigen toeters en bellen aan te hangen, dat doe ik ook.
Rob
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door David »

ds23man schreef:
Rene_N schreef:Het was al eens genoemd, voor 59 euro ben je klaar, of niet goed genoeg?:
Ali heeft het volgende: AD1938 ADAU1452

Gerhard
Zat even naar die ad1938 te kijken, maar zoals gewoonlijk is de datasheet weer totaal onduidelijk over de maximale aantal bewerkingen.
Sander:
Ik zat eens te kijken naar het evaluatiebordje van de 1452 en daar gebruikt men voor de analeauge i/o de AD1938. Best een leuk chippie voor een compacte oplossing. Het is geen superultratopmegahyperhighend DAC/ADC, maar de specs lijken goed genoeg voor een zeer respectabel geheel.
Als ik het goed zie kost dat 2x 59 euro David. Dat vindt ik behoorlijk aan de prijs voor een Chinees. Die ad1938 is geen dsp!
Eh, het was Rene die dit opmerkte.

De AD1938 is zo'n 6dB slechter dan met losse ADC/DAC.

THD+N op -94dB. Is dat erg? Lijkt mij persoonlijk van niet.

De ADAU1701 ADC doet -83dB op z'n ADC en -90 op de DAC. Is ook voldoende. Net aan, maar wel voldoende.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door Rene_N »

Het is inderdaad wat onduidelijk hoeveel het nu kost, de DAC los kost 31,46 euro en ik denk te lezen dat de combi DAC en ADAU1452 59 euro kost.
FreeDSP is ook bezig, PiDSP en INSANITY: http://www.freedsp.cc/#section-overview
RMSAcoustics schreef:Ik heb het idee dat je denkt dat het plaatsen van een filter na de sensor een ander effect heeft op de loopgain dan als het filter in het pad zit na het verschilpunt tussen setpoint en de meting.
Dat denk ik niet, alleen een simpele correctie van de sensor zodat pre filter minder hoeft te doen, ik snap het probleem niet, het hoeft niet.

Groet,

Rene
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door ds23man »

Ik zal de mogelijkheid erin kleien.
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door RMSAcoustics »

Rene_N schreef:Dat denk ik niet, alleen een simpele correctie van de sensor zodat pre filter minder hoeft te doen, ik snap het probleem niet, het hoeft niet.
Hi Rene,
Ik was in de professormode geschoten en ging veel te ver doordenken over wat je allemaal wil compenseren aan de sensor, zoals de resonanties etc. Een eerste orde RC filtertje was even niet op mijn netvlies. Dat kan je inderdaad handig analoog maken als je toch al opamps hebt. Scheelt weer een instructie in de DSP.
Dus inderdaad geen probleem :)
Rob
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door David »

Ben nog even op zoek geweest naar AKM ADC/DAC maar die hebben zo te zien geen normale verkoopkanalen.

Jammer.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door ds23man »

Hypex heeft er net 2000 binnen voor de Fusion plate amps ( persoonlijk door een delegatie van AKM afgeleverd in Groningen vorige week). Dus daar heb ik wel een kanaaltje voor. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De Sapman
Plaats reactie