Moederbord ADAU1777 Piggyback

Diverse niet-mfb onderwerpen
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door ds23man »

Rene_N schreef:De aansturing van de eindversterker zou ik symmetrisch maken.

Die wordt uiteindelijk symmetrisch.
De output van de ADAU lus optimalisatie deel kan a-symmetrisch naar de som versterker
Probleem is een beetje dat we 1 uitgangskanaal te kort om twee maal symmetrisch uit te gaan. Dan heb ik ruistechnisch liever de uitgang van het pre-filter symmetrisch

De ingang van de sensor kan a-symmetrisch, ik zie het voordeel niet om na de OPA140 het signaal symmetrisch te maken en dan weer asymmetrisch de som versterker in. Wat is het argument?

Dit is de ingangsbuffer voor een ach buffer met symmetrische uitgang ( a la Grimm)

Misschien een blok diagram maken met signaal niveaus en versterking?

Heeft niet zoveel zin, de max ingangsniveau van de dsp is bekend en daar mag je gewoon niet boven komen. Daarom zal je elk systeem moeten afregelen op max s/n

Groet
Rene
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door ds23man »

Even wat onderdeeltje genummerd, discussieert wat makkelijker:
mb1.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door ds23man »

Weer een stukje verder:
1mb.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door David »

De DAC specs voor balanced out, zijn 5dB beter dan van unbalanced out.

Ik kan me voorstellen dat je die winst in de lus wilt hebben.

Het lijkt me om idem reden ook wenselijk om in te sturen op Ain1 en Ain2/3 aan elkaar geknoopt, ipv alleen op Ain1.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door ds23man »

Klopt en daarom is het ook de bedoeling de lus naar 3 ingangen te koppelen.
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door RMSAcoustics »

ds23man schreef:Niet het letterlijke schema, maar wel iets uit het hoofd van de ontwikkelaar...... :lol:
Het basisprincipe is inderdaad simpel en een goed startpunt. De essentie van een definitief ontwerp zit vaak in de troep eromheen, beveiligingen, ruisoptimalisatie, EMC, afscherming, inschakel en uitschakelgedrag, afstemming met de andere componenten in een totaalsysteem etc. Dat is dus maatwerk en daarom kan ik daar niet de details van geven, maar als jullie iets posten wat fout gaat of er niet uitkomen (wat ik betwijfel, gezien het niveau op dit forum) dan zal ik wel wat helpen.
Rob
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door RMSAcoustics »

Toch even een paar tips en prikkelende gedachten voor diegenen onder jullie die niet, zoals ik, aparte subwoofers maken maar een meerwegsysteem willen maken.
De ADAU 1772/7 is niet geschikt om ook nog de crossovers etc te maken. Te weinig ruimte aan instructies en FIRs voor fasecompensatie zijn helemaal onmogelijk. Dus moet er een tweede DSP bij die dat doet.
Ik zou dan meteen de ADAU1452 nemen. Die kan werkelijk alles. Uiteraard gecombineerd met een goede AD converter, zoals de PCM4201 en de nodige goede DACs.
Ik zou dan van de ADAU1772/7 alle ingangen middelen, gewoon hetzelfde signaal, en alleen het regelfilter erin zetten met de gebalanceerde uitgang. Het prefilter met limiters doe je gewoon in de 1452 en het subsignaal gaat dan naar het verschilpunt voor de 1772/7.
De limiters etc van de 1452 zijn veel beter en latency is in het prefilter geen issue als je dat maar netjes in de crossover corrigeert.

Dan de opmerking van Rene om de sensor te corrigeren. Ik zou niet weten waarom. Indien de sensor binnen de bandbreedte een afwijking heeft, bijv iets meer gain op een bepaald frequentiegebied dan kan je dat compenseren in het prefilter. De resonantie van de sensor ligt altijd buiten de bandbreedte dus als je er qua stabiliteit last van hebt kan je dat notchen in het regelfilter.
Rob
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door David »

Goeie tips Rob, thanks!

Ik kan beamen dat de 1701 marginaal is voor een 3-weg.

Met inschakelvertraging, variabel subsoon filter, 4e orde X-overs, fasecorrectie, een overload detectie (Led sturing), peak-limiter, wat eenvoudige overdracht-correcties en 3 schakelbare 'plaatsings-filters' (a la Philips MFB) zit zo'n 1701 helemaal tot de nok toe vol.

Wat er in past is top, en het werkt uitstekend. Maar, eigenlijk wil ik er nog meer in proppen, en dat gaat al niet meer.

En tot slot; de signaal ruisverhouding laat te wensen over. Het gaat, maar ook maar net.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door Rene_N »

RMSAcoustics schreef:Dan de opmerking van Rene om de sensor te corrigeren. Ik zou niet weten waarom. Indien de sensor binnen de bandbreedte een afwijking heeft, bijv iets meer gain op een bepaald frequentiegebied dan kan je dat compenseren in het prefilter. De resonantie van de sensor ligt altijd buiten de bandbreedte dus als je er qua stabiliteit last van hebt kan je dat notchen in het regelfilter.
Klopt uiteraard, edoch als je over een groot gebied tegenkoppeling toepast moet je wel heel veel corrigeren in het prefilter. Ik heb beide geprobeerd en vond sensor correctie beter gaan, ik had ook minder vervorming rond 200-300hz omdat daar meer werd tegengekoppeld (zou ik moeten opzoeken hoeveel). Je verliest wel flexibiliteit. Ik zou zeggen probeer het uit en oordeel dan ;).

Groet René
Laatst gewijzigd door Rene_N op vr 06 apr, 2018 06:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Moederbord ADAU1777 Piggyback

Bericht door David »

De PCM4104 lijkt me een heel geschikte 4 kanaals DAC.

Heeft iemand een betere/andere in gedachten?

Met een woofer die hoger doorloopt dan een sub, is de ADAU1772 eigenlijk ook niet geschikt en zit je aan de ADAU1777.
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie