Filters

Diverse niet-mfb onderwerpen
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Filters

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:ik heb nog nooit een drum uit twee delen gehoord.......
Andere doelgroep, audiofiel geneuzel en public adress gaan zelden samen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Filters

Bericht door RMSAcoustics »

ds23man schreef:Nou heb ik jaren achter de knoppen gestaan met heel veel soorten PA systemen waarvan er een hoop extreme group delay hebben ( zeker de oude 4 weg systemen, ik heb nog nooit een drum uit twee delen gehoord.......
Base drum, snare drum.........etc. :mrgreen:
RobbinM
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 127
Lid geworden op: za 26 jul, 2014 15:24 pm

Re: Filters

Bericht door RobbinM »

:lol:

ds32man, als je het niet hoort hoef je er ook niets aan te doen.
Ik hoorde het in ieder geval ook niet voordat ik ervoor ging proberen te corrigeren met RePhase.
Het is nog steeds verre van optimaal, maar de impact van het slagwerk is wel een stuk lekkerder zo.
Huidige setup:
Sub: 12x Peerless XXLS P835037 (0-80Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (80-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-1780Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (1780Hz-20kHz)
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Filters

Bericht door Rene_N »

Bedankt voor de uitleg, interessant tooltje.

Groet René
piet2401
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 13:54 pm

Re: Filters

Bericht door piet2401 »

Kun je ook heel mooi meten met de frequentie respons meting in ARTA of ATB.
Met een fase correcte overgang van je filter kun je dat zien aan het netjes optellen van de beide filter curves in je meting.
Ik pas altijd delay toe zodat op de overname frequentie de filter responsen het best (Max.) optellen.
Dat hoor je idd. vooral in het drumwerk, overgang laag naar mid.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Filters

Bericht door Salvador »

Mijn bevindingen tussen 12dB per octaaf en 24dB per octaaf filters hoor ik vooral terug in attacks in het laag. Midhoog vind ik naar mijn mening beter klinken met LR2 filters, al moet je dan wel snelle drivers hebben (folie en niet bundelend!), heel soms klinkt het hoog wat meer ingetogen dan bij LR4 filters. Het verschil in overgang tussen laag en midhoog met LR2 en LR4 filters neem ik vooral waar als zijnde ''meer een geheel'' bij LR2 filters, maar de woofer(s) zijn wel vele malen trager in impulseresponse. Echt zéér moeilijk laag, wat echt los moet komen (klappen uitdelen, echt afvuren en niet alleen weergeven...) komt er met een 12dB filter gewoon niet uit, ook niet met het veranderen van de Q factor. Testnummers die ik daarvoor gebruik zijn deze en deze waarbij het verschil tussen een LR2 of LR4 filter tussen laag en midhoog direct hoorbaar is. Bij LR2 geeft het voor mij soms het gevoel alsof de woofer accelereert, maar er één groot elastiek achter de spreekspoel zit die de echte attack belemmerd. Kunst met LR2 filters is de overnamepunten zo te kiezen dat de drivers (en dan vooral de tweeters) niet te hard in een gebied hoeven te werken waar veel vervorming plaatsvind of te hard moeten werken in een frequentiegebied waar de drivers helemaal niet voor gemaakt zijn (Xmax...), bij LR4 filters is het juist een grotere opgave een vlakke frequentieresponse te krijgen als de driver dat van nature al weinig tot niet heeft. Zelf heb ik uiteindelijk de conclusie getrokken dat ik LR4 tussen laag en midhoog, en LR2 tussen midden en hoog ga toepassen in het demomodel waar ik mee bezig ben.
Er is altijd een compromis die getrokken moet worden bij luidsprekers ;)
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Filters

Bericht door Sandrowski »

RobbinM schreef:Rechts in de bovenhoek kunnen we al een beetje schrikken van wat de laagophaal aan de groupdelay heeft gedaan...
... en dat is dan ook de reden waarom je, als je de onderste grensfrequentie wat op wilt rekken, beter een Linkwitz transform kunt gebruiken in plaats van een simpele laagophaal (of gewoon lekker MFB!). De group delay is dan gelijk aan wat een driver in een gesloten kast met dezelfde frequentierespons zou hebben. Gesloten kast is dan wel vereist, maar dat is voor een beetje basshead een vanzelfsprekendheid natuurlijk. :mrgreen:

Dank voor het onder de aandacht brengen van VituixCAD! ziet er als een bijzonder handige tool uit! :thumbup:
Groet,
Sander
RobbinM
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 127
Lid geworden op: za 26 jul, 2014 15:24 pm

Re: Filters

Bericht door RobbinM »

Linkwitz transform is een goede tip. Momenteel gebruik ik het niet aangezien de DCX2496 aangezien die geen presets hiervoor heeft (maar misschien kan ik die wel nabootsen met een aantal Q filters)
Heb in VituixCAD het blok met Linkwitz transform gevonden.
Daarbij heb ik ingevuld waarvan ik denk dat klopt, maar zal het misschien niet goed doen:
Als Fo de box resonantiefrequentie en bij Qo de Qtc van het systeem
Bij Fp de gewenste resonantiefrequentie van 20Hz en bij Qp de gewenste Q van 0.707
Zonder transform:
https://www.dropbox.com/s/jl1tb2q4yyb3e ... .png?raw=1
En met transform:
https://www.dropbox.com/s/12md7le6bqdqv ... .png?raw=1

Met transform veranderd de fase op een positieve manier, maar de group delay neemt toe, met zo'n 4ms bij 20Hz.
Doe ik iets verkeerd?

Of wacht, ik begrijp je misschien niet. Het zal zoals je zegt wel gelijk zijn aan een driver in een fysiek grotere kast met Fs van 20Hz.
Huidige setup:
Sub: 12x Peerless XXLS P835037 (0-80Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (80-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-1780Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (1780Hz-20kHz)
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Filters

Bericht door Sandrowski »

RobbinM schreef:Het zal zoals je zegt wel gelijk zijn aan een driver in een fysiek grotere kast met Fs van 20Hz.
Het raakt wel een beetje off-topic zo, maar dat is inderdaad het idee. Je forceert er feitelijk een Fs en Q naar keuze mee (met de bijhorende group delay). Dit alles beperkt door wat de driver aan vermogen en Xmax kan hebben. Rod Elliot heeft er ook een project mee gedaan, daar staat ook wat nuttige info in.

Het nadeel is natuurlijk dat - omdat je de driver pusht - er meer vervorming op gaat treden. Ook daar is een elektronische oplossing voor... ;)
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Filters

Bericht door Rene_N »

Hans schreef:Als je in het frequentiedomein naar verschillen in vertraging wilt kijken kun je een groupdelay meting doen. Groupdelay is de eerste afgeleide van de fase in radialen tegen ω, dφ/dω.
RobbinM schreef:Met transform veranderd de fase op een positieve manier, maar de group delay neemt toe, met zo'n 4ms bij 20Hz.
Doe ik iets verkeerd?
Als groupdelay de eerste afgeleide is van de fase waarom zie je dat dan niet in de grafieken van VituixCAD?

Groet,

Rene
Plaats reactie