The world beyond 20khz

Diverse niet-mfb onderwerpen
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: The world beyond 20khz

Bericht door RMSAcoustics »

AlbertMFB schreef: Galaxy in Mol?
Ik ben niet weg van sommige opnames daar. Ze kunnen daar de ruimte (box in a box) wel erg akoestisch "dood" maken en dan alleen elektronische galm gebruiken. Niet altijd mijn smaak.
Ja, die was het. Ik doelde alleen op het verhaal dat ze vertelden waarbij uit het onderzoek kwam dat bij luisteren van muziek in DXD de minste hersenactiviteit kwam.
Wel erg interessant allemaal, dit +20 kHz. Maar volgens mij is het met de werking van het oor nog steeds geen exacte wetenschap.
Klopt, en dat wordt het ook nooit.
Zelfde input en gelijk rendement? Als er geluid op 28 kHz uit komt kost dat hoe dan ook energie. Als je er bij beide dezelfde hoeveelheid energie instopt zal dat ergens vandaan moeten komen. En omdat je 1 dB harder (bleek bij de boxenvergelijking) b.v. al als "beter" ervaart kunnen kleine verschillen die door zo'n resonantiepiek, door minder beschikbare energie, in lagere frequenties ontstaan een hoorbaar verschil opleveren.
Een verschilwaraneming, zoals scherpte, is altijd te horen, op verschillende sterktes. Maar sowieso is objectieve duiding van subjectieve waarnemingen onmogelijk.
Om naar MFB terug te gaan.
Waarom klinkt dat eigenlijk zo goed?
Bij Grimm waren we voor de introductie van de dmf sub bang dat het laag minder indrukwekkend zou klinken, want minder luid door afwezige vervorming. Het tegendeel is waar. Men is onder de indruk anN de detaillering, het gebrek aan maskering door het laag terwijl het laag staat als een rots, om maar weer erns wat subjectieve termen te gebruiken.
En dat terwijl het alleen het geluid onder 70 Hz weergeeft.
Het blijft gaaf, die audio.
Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: The world beyond 20khz

Bericht door motoindo »

RMSAcoustics schreef:
AlbertMFB schreef: Galaxy in Mol?
Ik ben niet weg van sommige opnames daar. Ze kunnen daar de ruimte (box in a box) wel erg akoestisch "dood" maken en dan alleen elektronische galm gebruiken. Niet altijd mijn smaak.
Ja, die was het. Ik doelde alleen op het verhaal dat ze vertelden waarbij uit het onderzoek kwam dat bij luisteren van muziek in DXD de minste hersenactiviteit kwam.
Je bedoelt DSD denk ik ? is die testmethode ergens beschreven ? Ben wel benieuwd naar de details zoals de gebruikte muziek, weergave volumes etc.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: The world beyond 20khz

Bericht door RMSAcoustics »

DXD van Merging Technologies ( https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital ... Definition) is de hoogste samplerate PCM coding (352.8kHz / 24bit)
Qua datarate en inhoud vergelijkbaar met DSD256fs. Het wordt vaak gebruikt voor editing, ook van opnamen die als DSD worden uitgebracht (en zijn opgenomen) omdat DSD zelf niet goed te editen is
Het was alleen een uitspraak tijdens die AES lezing in ik heb niet onthouden welk onderzoek het was.
Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: The world beyond 20khz

Bericht door motoindo »

verder van hier

Hier maar even door om Salvador zijn preamp topic niet te veel te kapen 8-)
rob040 schreef: do 30 dec, 2021 12:40 pm
motoindo schreef: do 30 dec, 2021 05:56 am Maar ook de 572 ligt met 1 hz weer redelijk laag, is daar een reden voor die ik mis ?
Waarschijnlijk omdat het kan, niet omdat het moet. Het is een filosofie, je kunt zeggen zorg er voor dat alle schakels in een keten optimaal presteren en laat de beperkingen daar waar het niet anders kan.
Ik zou, om de reden die jij noemt (mogelijke rumble), een schakelbaar filter maken. Een voorversterker is de regelkast en daar kun je wat toegeven indien nodig.
Ah, is er eigenlijk iets op tegen om die nog een stukje lager te leggen, zeg 48khz ?
Vind ik wel. Mijn ondergrens ligt op 100kHz.
Dat heeft te maken met harmonischen en klankkleur. We horen natuurlijk geen grondtonen boven (theoretisch) 20kHz, maar je wil een instrument weergeven zoals het klinkt. Een triangel is een mooi voorbeeld. Die moet mooi helder klinken en als je te vroeg afkapt hoor je verschil.
Vroeger noemde men dat de sprongkarakteristiek. Je kunt het vergelijken met en blokgolf, om die weer te geven heb je ook harmonischen nodig en een blokgolf klinkt anders dan een grondtoon. Om die reden.
Maar uitgaande van een goede versterker met lage THD cijfers worden die harmonischen toch pas helemaal op het eind in de driver gegenereerd ? Er vanuit gaande dat de amp lage THD cijfers heeft en de bron met 44khz sampling ook bij 22khz ophoud zie ik het nut er niet van in om tot 100K door te gaan ????
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: The world beyond 20khz

Bericht door Hans »

motoindo schreef: do 30 dec, 2021 13:29 pm verder van hier

Hier maar even door om Salvador zijn preamp topic niet te veel te kapen 8-)
....
Maar uitgaande van een goede versterker met lage THD cijfers worden die harmonischen toch pas helemaal op het eind in de driver gegenereerd ? Er vanuit gaande dat de amp lage THD cijfers heeft en de bron met 44khz sampling ook bij 22khz ophoud zie ik het nut er niet van in om tot 100K door te gaan ????
In technische termen gaat het er om dat je tot 15 à 25 kHz een vlakke groepslooptijd (= lineaire fase) karakteristiek hebt.
Groeten,
Hans
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: The world beyond 20khz

Bericht door rob040 »

motoindo schreef: do 30 dec, 2021 13:29 pm Maar uitgaande van een goede versterker met lage THD cijfers worden die harmonischen toch pas helemaal op het eind in de driver gegenereerd ?
De lage THD cijfers slaan op de apparaten in de keten, niet op wat er aan signaal aangeboden wordt (behalve bij de THD meting :lol: ).
Een instrument produceert harmonischen en die bepalen de klankkleur. En je wilt die harmonischen zonder verzwakking doorgeven in de gehele keten (meen ik aan, we gaan voor natuurgetrouw geluid...).
Ga je in die keten al afkappen dan komt het er zwakker uit dan het oorspronkelijk de bedoeling was. Helemaal erg wordt het als je dat afzwakken doet in elke schakel, dan klinkt het dof door de optelling van verzwakking.
Dus recht tot 20kHz is prima, zolang de hoeken van een eventueel signaal (de sprong) niet afgerond wordt.
Met elektronische muziek zal het allemaal niet opvallen, dan maakt zelf de slechtste installatie vaak nog herrie genoeg. ;)
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: The world beyond 20khz

Bericht door Salvador »

Ik heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die transistoren die tot 50 MHz gaan, beter vinden klinken dan transistoren die bijv. tot 40 MHz gaan, omdat die ''hogere'' frequenties aan kunnen en dan ook sneller binnen het audiogebied zouden reageren. Naar mijn gevoel is dat totale onzin. Al helemaal als dat niet in hetzelfde ontwerp wordt vergeleken. Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen diverse materialen en verschillende transistorbehuizingen (TO220, TO3, etc), ik weet zeker dat verschillen als polyester condensatoren (goedkoop, wollig/korrelig) vs. polypropylene condensatoren (duurder, stabieler, véél meer zuiver) en koolfilm weerstanden vs. metaalfilm weerstanden véél grotere verschillen opleveren.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The world beyond 20khz

Bericht door RCDingen »

Uit mijn DAC komt gewoon 80kHz of zo met hoge resolutie opnames.
Vroeger vaak gespeeld met ingang filters die variëren van 50kHz tot 200kHz.
Als je van 50kHz naar 100kHz ging kon je dat horen, weet niet of ik dat nu nog kan ben een stuk ouder en de oren worden wat minder :D
Dus ook bij mij alles wat ik bouw moet minsent de 100kHz halen behalve bij mijn buizen versterkers is dat niet een must.

Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: The world beyond 20khz

Bericht door motoindo »

RCDingen schreef: do 30 dec, 2021 21:55 pm behalve bij mijn buizen versterkers
Olala, foto's ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: The world beyond 20khz

Bericht door Rene_N »

Dit al geprobeerd?

Leuk testje of je MP3 128 eruit kan vissen:
https://www.npr.org/sections/therecord/ ... io-quality

Met 128k wordt de bandbreedte verder beperkt.
Plaats reactie