Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

In navolging op het inmiddels 2.6 miljoen keer bekeken mfbfreaks en wat heb jij vandaag gedaan topic heb ik de vrijheid genomen om hier een soortgelijk proza te starten onder de noemer Waar zijn we mee bezig ? Niet zozeer met het doel om allerlei niet feedback gerelateerde zaken voor het daglicht te brengen maar meer om mijzelf de kans te geven random servobass ontwikkelingen een plaatsje te geven zonder daarvoor iedere keer een nieuw topic te moeten starten danwel een bestaande te vervuilen met mijn spinsels.

Zoals reeds bij een aantal van jullie bekend ben ik een faeceboek dier pur sang en is dat tevens de plaats waar ik onder mijn artiesten naam Sonny Soerabaja ontzettend veel lawaai maak over servobass, wat een goed idee dat is, hoe spannend het design ervan is en hoe verukkelijk de resultaten zijn. Dat was trouwens opzich al een eyeopener, dat internationaal slechts enkelen bekend zijn met de term MFB maar de kijkcijfers door het dak gaan zodra je overschakelt naar de term ServoBass. Komt vooral ook door lui zoals Paul McGowan van PSaudio die aan de overkant druk bezig zijn om een en ander nieuw leven in te blazen.

Nu wil het geval dat ik binnen 24 uur op zowel zba als hier gevraagd werd om een update, de zba update heb ik gisteren al geplaatst maar aan een labs variant was ik simpelweg nog niet toegekomen, om jullie een ritje zba uit te sparen hierbij een kopietje waarmee ook jullie weer helemaal op de hoogte zijn:
Motoindo op ZBA schreef:
Martin66 schreef: Hoi Chris,
Begin een beetje nieuwsgierig te worden naar je planning en evt. voortgang voor de 4" opnemer voor mijn subjes.
Groet, Martin
Even een update, had al wel het een en ander geplaatst op FB maar blijkbaar leest niet iedereen dat hier. De ontwikkeling van StarBass modellen voor diameters groter dan 3 inch is gestopt omdat hiervoor een nieuwe opnemer in ontwikkeling is, de ClingOn. De eerste meetresultaten zijn zeer bemoedigend, de eerste praktijk tests staan voor volgende week op mijn programma, Zodra ik er zeker van ben dat de kinderziektes eruit zijn zal ik dat hier melden. Vast wat plaatjes want daar houden we hier van :relax:

De ClingOn wordt in eerste instantie ontwikkeld voor drivers waar plaatsing van een StarBass sensor niet mogelijk is doordat er sprake is van een BL over Xmax linearising extended polepiece zoals het geval is bij deze Wavecor en onder andere de Peerless XLS drivers:

https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... .zba.0.jpg

De opnemer bevat dezelfde componenten als de StarBass V 2P alleen is een en ander nog kleiner gemaakt en zijn de Murata's onder een hoek op de pcb geplaatst.

https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... .zba.1.jpg

Het idee is om de opnemer zo dicht mogelijk tegen de plek te plakken waar de konus en voicecoil elkaar ontmoeten, vandaar het onder een hoek plaatsen van de Murata's.

https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... .zba.2.jpg

In de praktijk ziet dat er zo uit :

https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... .zba.4.jpg

Het doel is om getoonde driver tot pakweg 200hz in te zetten en er met een ClingOn een 24dB servoloop omheen te bouwen, iets wat gezien deze free air meting door René @ mfblabs hoogstwaarschijnlijk wel gaat lukken 8)

https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... .zba.3.jpg

Als laatste kan ik melden dat er gewerkt wordt aan een EVE uitbreiding speciaal voor deze door HenkJan beschikbaar gestelde miniDSP plateamp. Straks dus simpel een ClingOn plakken in je driver, een EVE inprikken in je MiniDSP en gaan .... druk druk druk u begrijpt 8)

https://piratelogic.nl/data/docs/produc ... 2019.0.jpg
Die laatste MiniDSP plaat was voor mij ook een beetje een verrassing toen ZBA/HenkJan - bekend van het CSS SDX12 kanon - er afgelopen zondagmiddag ineens mee voor de deur stond. Hij importeert die dingen en ziet met Rob en Gerhard hun gefuzeer natuurlijk een bui hangen waar hij op probeert in te spelen. Omdat DSP voor mij een redelijk nieuw territorium is waar ik nog met behoorlijke kinderschoenen insta ga ik met de beschikbaar gestelde plateamp en 2in4uit kit voorzichtig wat eerste stapjes maken. Het is de reden waarom ik hier binnen de diverse DSP gerelateerde posts mijn neus druk, heb niet zoveel zinnigs toe te voegen.

Oja, mijn 24dB @ D3:600hz opmerking op zba is inderdaad wellicht ietwat aangedikt waarvoor excuses Rob, zal het anders verwoorden. Ik kwam erop na mijn laatste Little/One update op Youtube.

Als laatste kan ik melden dat een fabrikant van een succesvolle pro monitor mij gevraagd heeft zijn drivers onder handen te nemen, zou dat als rechtgeaarde piraat het liefst van de daken schreeuwen maar men heeft mij verzocht dat nog niet te doen dus dan houden we ons daaraan. Wel wel ontzettend moeilijk want het is echt een bijzonder ding met allemaal moderne zaken aan boord waar we hier ook mee bezig zijn.

Dusssss, heb je wat te melden maar is het niet stuitend genoeg voor een nieuwe post :thumbup:

/* edit 24dB uitspraak genuanceerd 8-) */
Laatst gewijzigd door motoindo op do 17 jan, 2019 13:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door ds23man »

Duidelijk Chris, maar wat me niet helemaal duidelijk is wat je met die losse 2 in 4 uit minidsp wil doen?
De Sapman
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:Duidelijk Chris, maar wat me niet helemaal duidelijk is wat je met die losse 2 in 4 uit minidsp wil doen?
In eerste instantie wil ik het ding gebruiken om mijn abominabele achterstand op dit gebied in te lopen, de software is kant en klaar maar laat tevens toe om zelf allerlei bikwats in te voeren zodat het een fijn leermiddel is voor mij. Jullie ADAU inspanningen volg ik met veel interesse en respect maar is mij als rookie nog even te hoog gegrepen. Zodra ik een en ander in de vingers heb staat mij een klein 4-weg opprik hoedje met een hoog, mid en een analoog dual channel servo loopje voor ogen, vergelijkbaar met dit alleen dan anders :ugeek:

https://www.minidsp.com/images/stories/ ... MP%20s.jpg
Laatst gewijzigd door motoindo op do 17 jan, 2019 13:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door RMSAcoustics »

Hi Chris,
Hou je er wel rekening mee dat die DSP van minidsp niet in de feedbacklus gebruikt kan worden door de ca 1 ms latency.
je kan er wel prima allerlei pre-filters mee maken natuurlijk.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

RMSAcoustics schreef:Hi Chris,
Hou je er wel rekening mee dat die DSP van minidsp niet in de feedbacklus gebruikt kan worden door de ca 1 ms latency.
je kan er wel prima allerlei pre-filters mee maken natuurlijk.
Was dat niet van plan, de servoloop blijft analoog en tussen dsp-out en amp-in, jullie oplossing is natuurlijk beter maar mij nog even te ingewikkeld. Het is mij er vooral om te doen DSP te gebruiken om even snel kantels en hellingen aan te kunnen passen, de servoloop afstemming blijft vooralsnog een soldeerrijke aangelegenheid.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door RMSAcoustics »

OK. Dan zijn die DSP,s ook heel handig.
Ik heb er trouwens een over uit de grote boxen. In een kastje met voeding
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Ik ben gisteren naar de AES lezing project 260: Concept van de dipool luidspreker geweest. Deze luidspreker werd gedemonstreerd:
Temporal Coherence.png
Het was een bijzondere locatie; Studio Moskou in Zuilen Utrecht. Lopend door een druk café en daarna een lange gang waar allerlei rockende bandjes achter gesloten deuren aan spelen waren, kwam je dan bij de (verder stille) ruimte waar de lezing werd gegeven.

Hans vertelde enthousiast over alle problemen die er met audio zijn en had daar een speciale visie over, mn over loopback en impedantiecompensatie.
Op de website van Hans van Maanen (Temporal Coherence) is meer info te vinden.

Lees dit artikel maar eens, dat is een aardige samenvatting van wat er werd gepresenteerd.
Er waren dan ook wat leuke discussies na de tijd.

Je zou dan verwachten, met alle verbeteringen in het luidspreker en versterker systeem, dat dat de "proof of de pudding" is. Het geluid kon mij echter niet overtuigen maar het drukke zaaltje, muziekkeuze en het zachte volume waarmee werd gedemonstreerd zullen niet hebben geholpen.

Al met al een leuke avond :thumbup:

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door David »

Leuk zo'n topic!

Ben met een aantal andere hobbies bezig geweest. Proxxon kruistafeltje (KT70) voorzien van stappenmotoren, en er een mini CNC freesbankje mee gemaakt.
CNCMini.jpg
CNCMini2.jpg
Er zijn meer mensen die de KT70 hebben omgebouwd tot CNC, maar vrijwel iedereen past de kant met de hand slingers aan waardoor je niet meer met de hand kunt slingeren. Ik heb de andere kant juist aangepast zodat een snel klusje ook gewoon uit t handje kan.

Alu heb ik besteld bij Aluminiumopmaat.nl, en de motoren en lineaire rails en lagerblokjes komen uit China. De "adapters" voor de stappenmotoren heb ik gemaakt met de 3D printer.

De Y-verstelling van de KT70 is standaard 46mm, en dat is kt. Dat heb ik aangepast zodat ik nu 70mm Y-verstelling heb.

Kan nu eenvodige (kleine) (CNC) freesklusjes zelf doen. Errug prettig.

Verder met een Amateur televisie ontvanger bezig, daartoe een FM ontvanger blik van Sharp voorzien van een PLL (printje) en een AFC uitgang, en er hardware en software voor gemaakt om dat (touch screen) eenvoudig te bedienen. Ook een print gemaakt voor audio (Nicam en Stereo FM). Naast makkelijke snelle bediening zorgt de AFC uitgang ervoor dat ik middels een truuk een spectrum monitor heb kunnen maken die ook nog eens erg gevoelig blijkt. Dat kan eigenlijk niet met de RSSI uitgang, omdat het IF filter ca. 27MHz breed is. Met de AFC methode is het op de MHz nauweurig, en door te kijken hoe ver vooraf ik de AFC spanning al zie "gaan" kan ik bij benadering "meten" hoe sterk een carrier is.

MFB komt weer, maar ik moet nu even geen zware dingen tillen (rug al 3 maanden in de prak, de fysiotherapeute heeft eindelijk 'gevonden' wat de oorzaak is....)
ATV RX bediening.jpg
ATV print.jpg
PLL Printje.jpg
PLL in Sharp tuner.jpeg
PLL-Sharp-tuner.jpeg
Spectrum monitor.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:Ik ben gisteren naar de AES lezing project 260: Concept van de dipool luidspreker geweest. Deze luidspreker werd gedemonstreerd
Grappig... een rondstraler gebruiken bij een lezing over dipolen. Da's toch echt wat anders... Not my cup of tea, al moet ik daarbij natuurlijk wel aantekenen dat ik er ook niet zo veel gehoord heb. Mijn ervaring is voornamelijk met de Visaton Fontana. Misschien dat het modelletje van MBL mij van mening kan doen veranderen. ;)

Ik ben intussen niet erg aan het opschieten met mijn projectje. Nog los van de tijd (sleutelen aan de auto is ook leuk) probeer ik nu eerst alle electronica (zonder MFB) af te hebben, zodat dat me niet meer bezig houdt. Daarbij word ik wat geplaagd door besluiteloosheid. Print voor de microcontroller is nu eindelijk eens af, na 8 redesigns. :roll:

Ik ben nu bezig met een DSP printje obv. de ADAU1701 en ik moet nog kijken hoe de KEF driver reageert op strohmsteuerung. Verder is de sensor nog een issue. Ik dacht 'm af te hebben, toen kwam Hans aan met de 4-aderige mogami, waarmee symmetrisch voeden mogelijk wordt. Zucht... te veel keuzes!
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door David »

Ohja, ook het blokje tussen de lineaire rails en de freesmotor heb ik met de 3D printer gemaakt. Dat 3D printen bevalt prima. Er zit bijzonder weinig speling in de machine, wat goed is voor zeer nauwkeurig freeswerk. Het geeft wel een behoorlijke bende.
Bende.jpg
Het geribbelde effect langs het freesrandje is om dat de zwalustaartjes nog te los stonden, en het met de hand slingeren er in het werk zichtbaar door werd. Da's inmiddels opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie