SUB 2 dayton RSS210HO-8

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door motoindo »

Ik gok op de montage van de ACH01, daar hebben we in het verleden al volop mee kennis gemaakt. Zo te zien zit die met z'n keramische basis te wiebelen op de alu dop. Base strain enzo.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door ds23man »

En ik had al eens uitgevonden dat dat probleem weg is als je hem op de kop monteert...
De Sapman
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Hans schreef: di 15 sep, 2020 21:46 pm Ergens moet iets heel eenvoudigs zijn wat deze vreemde effecten veroorzaakt.
Roept bij mij gedachten op als Even Apeldoorn Bellen, of zit er soms een gat in de kast? ;) :?
Bij deze meting had ik de woofer maar met 2 schroeven vast zitten, zal hem eens helemaal vast zetten en ik heb er 2 kleine gaatjes in beboord voor de kabel maar die past er maar net doorheen.

Heeft iemand tips om de als dop er af te krijgen?

Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door motoindo »

RCDingen schreef: wo 16 sep, 2020 09:09 amHeeft iemand tips om de alu dop er af te krijgen?
Zelfde truc als eerder door Rob hier ergens beschreven : met een fohn verwarmen terwijl je van achteren met een sushi stokje door de poolkern heen drukt.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door Rene_N »

RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Stofkap er af gehaald en dicht gelijmd met een ronde schijf print materiaal.
Maar de sensor metingen zien er niet uit.
Schermafbeelding 2020-09-16 om 21.21.53.png
sensor unsmootend.png
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door Salvador »

motoindo schreef: wo 16 sep, 2020 14:13 pm
RCDingen schreef: wo 16 sep, 2020 09:09 amHeeft iemand tips om de alu dop er af te krijgen?
Zelfde truc als eerder door Rob hier ergens beschreven : met een fohn verwarmen terwijl je van achteren met een sushi stokje door de poolkern heen drukt.
Zou er ook een weg zijn de alu dop bij de RSS265H0-4 eraf te krijgen? De poolkern van deze woofer is binnenin afgeschermd met een metalen gaasje, om rommel in de luchtspleten tussen magneet en spreekspoel te kunnen vermijden.
DSC_5785.JPG
Volgens een bericht van Rob destijds, heeft hij het wel geprobeerd, maar moest de boel dusdanig heet worden gestookt, dat ook andere dingen reeds begonnen te smelten (rubber rand bijv.). Ik weet ook niet of het voor die woofer wel zin heeft om daar überhaupt nog onderzoek naar te doen. Enige voordeel is dat je ''op'' de spreekspoel wel véél meer ruimtemogelijkheden hebt, dan een sensor onderin tegen de conus aan, daarintegen verwacht ik door de grote diameter van de spreekspoel wel veel meer basestrain effecten. Afgezien van het feit dat de RSS conussen enorm stijf zijn, is het basisprincipe uiteindelijk toch bij onze toegepaste MFB vormen, een correctie middels een versnellingsopnemer op de spreekspoel en niet op de conus. Vanaf december zal ik ongeveer gaan starten met de RSS265HO-4 sub, waarmee ik verder zal gaan in een apart topic.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door Hans »

RCDingen schreef: wo 16 sep, 2020 19:25 pmMaar de sensor metingen zien er niet uit.
Terwijl je akoestische metingen er goed uit zien lijkt dit nergens op.
Zou het misschien kunnen dat er iets mis is met je meetopstelling als je geen microfoon gebruikt? B.v. Iets met een dsp programma in de computer wat bedoeld is om muziek op te leuken. Of een fft instelling die erg fout staat. Of .....
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door Rene_N »

Een goede methode om de ACH te monteren is zo:
https://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?p=5359#p5359
Dan heb je het minste last van base strain.

Hoe ziet de ACH versterker eruit?

Lukt het om de fase toe te voegen aan je sensor meting?

Zijn de metingen wel schoon als je in plaats van de sensor je de uitgang van je soundkaart aansluit (zonder te oversturen)?
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Heb de meetfout al gevonden de software is geüpdatet en de resolutie van de fft staat veel te laag staat nu ook onder de foto.
sensor unsmootend.png
Rene_N schreef: do 17 sep, 2020 06:31 am
Hoe ziet de ACH versterker eruit?

Lukt het om de fase toe te voegen aan je sensor meting?

Zijn de metingen wel schoon als je in plaats van de sensor je de uitgang van je soundkaart aansluit (zonder te oversturen)?
De versterker is de standaard schakeling van de ACH-01 opamp met 90k en 10k in tegenkoppel lus en 180k naar de -V.
Ja kan de fase meting er bij zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie