MFB experimenteer printen

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

Super idee ! Ik mis nog een ampblock :!:

Heb tijdens de lockdown afgelopen maart als geintje dit anti/dote ding in elkaar gezet:

anti.dote.0.jpg
anti.dote.4.jpg
piratelogic.nl.anti.dote.amplifier.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door David »

David schreef: di 03 nov, 2020 20:15 pm Zeker gaaf! Morgen kijk ik inhoudelijk....
Zomaar wat dingen die me opvallen als ik door de schema's loer:

-Een aantal blocks: ik mis een klein serieweerstandje aan de uitgang van de uitgangs-opamp
-Powerblock: waarom zitten er schottky diodes in serie met de voedingslijnen, aan de uitgangen?
-Outputblock: bufferbypass lijkt me link zo, ik zou de jumper uitgang niet aan de opamp knopen maar na R3
-Gyratorblock: ik mis een weerstandje tussen de opamp ingangen, en in het gyratorschema van René staan nog RC netwerkjes die nu geen plek kunnen vinden
-Experimentationblock: zou mooi zijn om daar ook de elko's en wat keramiekjes op de voedingslijnen te zetten. Kans dat er wat actiefs op komt is groot....

Algemeen; echt mega gaaf idee die blocks zo!`

En ja ik heb opmerkingen maar op die jumper na denk ik dat het helemaal geen probleem is, meer muggenzifterij van mij :)

Rene_N schreef: wo 04 nov, 2020 07:03 am Sigmastudio in hardware uitvoering ;)
Haha mooi gezegd :)
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

David schreef: wo 04 nov, 2020 18:59 pm -Een aantal blocks: ik mis een klein serieweerstandje aan de uitgang van de uitgangs-opamp
-Outputblock: bufferbypass lijkt me link zo, ik zou de jumper uitgang niet aan de opamp knopen maar na R3
bewust niet gedaan. Het idee is om altijd het outputblock te gebruiken, daar zit die weerstand op. Die jumper zit er voor 't geval je de buffer niet wilt gebruiken (i.e. geen opamp plaatsen). Dan hoef je niet te wriemelen met kortsluitdraadjes. De 100 ohm uitgangsweerstand wil je (ik) dan weer wel, vandaar dat-ie direct de opamp overbrugd.
David schreef: wo 04 nov, 2020 18:59 pm -Powerblock: waarom zitten er schottky diodes in serie met de voedingslijnen, aan de uitgangen?
Ik had het idee om, als je even geen trafootje tot je beschikking hebt de 'dc aansluiting' kunt gebruiken met je labvoeding o.i.d. Die spanning wordt dan direct op de output gezet. De schottky's zouden dan moeten voorkomen dat die spanning terug de regelaars in vloeit, zonder voor een al te grote spanningsval in voorwaartsrichting te zorgen.
David schreef: wo 04 nov, 2020 18:59 pm -Gyratorblock: ik mis een weerstandje tussen de opamp ingangen, en in het gyratorschema van René staan nog RC netwerkjes die nu geen plek kunnen vinden
Ik heb die weggelaten omdat ik eigenlijk niet kon bedenken wat het nut er van was... Ik zal ze in de defintieve versie er bij plakken, dan is 't weer wat flexibeler.
David schreef: wo 04 nov, 2020 18:59 pm -Experimentationblock: zou mooi zijn om daar ook de elko's en wat keramiekjes op de voedingslijnen te zetten. Kans dat er wat actiefs op komt is groot....
Elkootjes kan nog wel, de keramiekjes moet je toch zo dicht mogelijk bij de opamp hebben, dus die laat ik achterwege...
motoindo schreef: wo 04 nov, 2020 10:15 am Ik mis nog een ampblock
Die zal voor iedereen verschillend zijn... Dit is de mijne... (eigenlijk die van David, maar die van mij is hetzelfde ;) ) Leuk ontwerpje trouwens van die anti.dote! Geen stroomsturing?
David schreef: wo 04 nov, 2020 18:59 pm En ja ik heb opmerkingen maar op die jumper na denk ik dat het helemaal geen probleem is, meer muggenzifterij van mij :)
Opmerkingen zijn goed! ik ben maar een hobbyist en heb dit ook maar in elkaar geflanst. Zo wordt er alleen maar beter van! :thumbup:
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

Hans schreef: di 03 nov, 2020 20:22 pm :clap: Interessant. :thumbup: Nu nog even een bijpassend backplane... ;)
Hmm, in plaats van de connectors horizontaal dan misschien een verticale variant die je op een backplane kan drukken. Scheelt weer snoertjes en zet alles meteen mooi vast.... beetje zoals die spulletjes van sparkos:

https://sparkoslabs.com/wp-content/uplo ... 24x473.jpg
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

't is bedoeld als een experimenteersysteem natuurlijk, niet als iets wat je in kassie bouwt... Kan wel natuurlijk, maar neemt dan nogal wat ruimte in...

Backplane constructie zou kunnen, ik heb ooit een Armstrong 521 gehad die zo opgebouwd was:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... ucJL5pG33k

Insteekprintjes in edge connectors, beetje zoals de aloude ISA sloten op een moederbord. Best een aardig versterkertje trouwens.
motoindo schreef: di 10 nov, 2020 13:03 pm beetje zoals die spulletjes van sparkos:
Ah ja, die... Cognac+Sigaren in overdrive. De onderdelen van een opamp als losse plastic doosjes op een print plakken is ineens veel beter dan ze allemaal op dezelfde chip te hebben (want discreet!). In vergelijk met een 8-poter heb ik wel een idee welke beter is. Maar never let facts ruin a good story zullen we maar zeggen.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: di 10 nov, 2020 13:39 pm 't is bedoeld als een experimenteel systeem natuurlijk, niet als iets wat je in kassie bouwt... Kan wel natuurlijk, maar neemt dan nogal wat ruimte in...
Absoluut, kant en klare inbouw modules zijn er voldoende maar het is juist het plug & play karakter van zo'n backplane die tot de verbeelding spreekt. Ander blokje erin en hupla een LR4 ipv een LR2, of toch maar een subtractieve variant. Of even de lus eruit trekken om te laten horen hoe een en ander zonder klinkt. Beetje vergelijkbaar als wat je met een DSP kan doen alleen dan lekker oldskool. Als je er zo'n shield van Steven overheen zet kan de boel nog mooi stil ook.
Sandrowski schreef: di 10 nov, 2020 13:39 pm Ah ja, die... Cognac+Sigaren in overdrive. De onderdelen van een opamp als losse plastic doosjes op een print plakken is ineens veel beter dan ze allemaal op dezelfde chip te hebben (want discreet!). In vergelijk met een 8-poter heb ik wel een idee welke beter is. Maar never let facts ruin a good story zullen we maar zeggen.
Ja, was ook meer als formfactor voorbeeld bedoeld. Voor een beginnende mfbjer zou zo'n FiltrBlocks geweldig educatief kunnen werken, lekker trekken en prikken en meteen de effecten horen. DSP is ook mooi maar een stuk minder sexy. Ja sorry Hans, ik draaf weer door :cool-gr:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Hans »

motoindo schreef: di 10 nov, 2020 14:30 pm... sorry Hans, ik draaf weer door :cool-gr:
Vind ik best meevallen. :wink:
Mijn gedachten zaten in de hoek van een mfb experimenteer opstelling. Met als idee, even iets anders inprikken en opnieuw luisteren.
Als je uiteindelijk gekozen hebt hoe je het wilt hebben maak je even een nieuw ontwerp waar alles in zit zoals je het (op dat moment :D ) wilt hebben. Er moet tenslotte ook wat te ontwerpen/bouwen overblijven.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Nog enkele aanpassingen aan de blokken, met name door de opmerkingen van David.
  • alle blokken die een directe opamp output hebben, hebben nu een plek voor een uitgangsweerstand. Voor 't geval er instabiliteit ontstaat door capacitieve belastingen
  • Het gyratorblock is uitgebreid met de eerder in dit topic genoemde componenten
  • de uitgangsweerstand van het OutputBlock zijn gesplitst. De bypass jumper gaat nu van de ingang naar het 'splitspunt' van de weerstanden ipv direct op de uitgangspin van de opamp.
  • De NE5534's zijn vervangen door dual-opamps, zodat bijvoorbeeld de LM4562 gebruikt kan worden.
Oorspronkelijk had ik de keus gemaakt voor een NE5534 waar mogelijk, vanwege de lagere ruis t.o.v. de NE5532. Er zijn echter steeds minder single opamps te krijgen en de LM4562 is vrijwel net zo ruisarm en heeft als voordeel een veel lagere biasstroom... Dus dan maar overal een dual opamp.

Nieuw is het GainBlock:
GainBlock.png
Bruikbaar als inverterend, niet inverterend, regelbaar en eventueel ook te misbruiken als integrator.

Dat maakt in totaal 10 blokken, lijkt met wel genoeg. Het idee is om van het gyratorblok een paneeltje te maken met 4 stuks en van het sallen-key block 2 stuks. Dan moet je een aardig eind kunnen komen met een set.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

Gaaf logo 8-)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Bestelling is geplaatst bij JLCPCB. Mocht iemand interesse hebben, een set (14 printjes) bestaande uit...

- Biquadblock (linkwitz transform)
- Experimentblock
- Gainblock
- Gyratorblock (4 stuks)
- Loopgainblock
- OutputBlock
- Powerblock
- Sallen-Keyblock (2 stuks)
- Sensorblock
- Summingblock

...gaat straks voor €13,- + postnl kosten over de toonbank. Er zijn 4 setjes beschikbaar, PM bij interesse, op=op

Ik zal de KiCad projecten/gerber files een dezer dagen ook nog ergens beschikbaar stellen, dan kun je naar eigen inzicht sleutelen/bestellen.
Groet,
Sander
Plaats reactie