MFB experimenteer printen

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Rene_N »

Het is mosterd na de maaltijd, ik bedenk me net dat bij de gyrator block een weerstand moet tussen de + en - ingang van U1a. Dit alleen als je de gyrator laat boosten. Vraag niet waarom maar zonder krijg je heel veel vervorming, waarschijnlijk wordt het onstabiel.

Verder is het handig om optioneel een condensator naar aarde te hebben na R2. Een condensator met een serie weerstand is ook handig. Handig om de resonantie piek van de Murata weg te werken of voor doordraaien van de fase.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Salvador »

Mooi, bedankt René, ben nog bezig met het opzetten van mijn concept MFB loop schema voor de 10'' sub, kan dit direct mooi meenemen ;)
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef: vr 20 nov, 2020 08:21 am Het is mosterd na de maaltijd, ik bedenk me net dat bij de gyrator block een weerstand moet tussen de + en - ingang van U1a. Dit alleen als je de gyrator laat boosten. Vraag niet waarom maar zonder krijg je heel veel vervorming, waarschijnlijk wordt het onstabiel.
In de 'productie' versie is een plek aanwezig voor die weerstand. Apart dat nodig is. Zolang de opamp niet overstuurd is er in principe geen verschil tussen de + en - ingangen van de opamp... M.i. doet die weerstand alleen maar iets met de bias stroom en eventueel de noise gain van de opamp, maar ik kan 't mis hebben. Wat voor weerstandswaarde moet je hiervoor nemen? Of is dat 'iets er in prikken en hopen dat het werkt'...
Rene_N schreef: vr 20 nov, 2020 08:21 amVerder is het handig om optioneel een condensator naar aarde te hebben na R2. Een condensator met een serie weerstand is ook handig. Handig om de resonantie piek van de Murata weg te werken of voor doordraaien van de fase.
Ik wilde de blokken in principe functioneel zo schoon mogelijk houden. Dat gezegd hebbende heb wel een dergelijke R+C toegevoegd op de inverterende ingang, maar die na R2 ben ik dan weer vergeten. Oh well...
De resonantiepiek van de Murata moet naar mijn idee zo vroeg mogelijk onderdrukt worden, in elk geval voor er enige vorm van versterking plaats vind. Die piek is qua niveau zodanig hoger dat die piek voor oversturing gaat zorgen met vervorming tot gevolg. Daarom zit op het sensorblock ook een 1e orde laagdoorlaat (R13/C13) om alsvast wat onderdrukking te geven (en omdat dat ook op Hans z'n MFB testprint zit en ik dat schaamteloos gekopieerd heb).

Onderstaand het 'productie' schema van het gyratorblok:
gyratorblock.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

Ben reclame aan het maken voor je bij de buren, verder een inkoppertje wellicht maar zijn er ook plannen voor een smd variant ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Rene_N »

https://sound-au.com/project28.htm

Ik had in eerste instantie bovenstaand schema gebouwd, later die 4x 10k pots weggelaten. Toen ging het mis met verschillende opamps. Ik gebruik nu een 2k7 tussen + en -.

Uiteraard moet je die resonantie piek zo snel mogelijk onderdrukken, bij de gyrator blok kun je de finishing touch doen, nog wat meer onderdrukken of doordraaien.
Ook handig is de shelving optie met een gyrator.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door David »

Goed bezig!

Die extra R's & C's zijn handig om het volledige gyratorschema na te kunnen bouwen, omdat de simulatie files icm de gyrator helper tool daar voor zijn ingericht (al kun je dan natuurlijk ook een gyratorpint gebruiken). Maar zonder wat extra R/C's kan dat natuurlijk ook. De belangrijkste R, tussen de opamp ingangen, is voorzien, dus da's prima.

Ik zie het voordeel niet zo van SMD voor deze blocks, het is bedoeld als experimenteer concept, en dan zijn draad componenten voor de meeste mensen makkelijker. En de meeste componenten hebben bovendien geen vooraf bekende waarde (behalve die op de voeding).

De prijs van al dat moois valt me erg mee. Mocht je van JLCPCB zowaar verschillende printjes in 1 ontwerp laten maken?
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

David schreef: za 21 nov, 2020 10:52 amIk zie het voordeel niet zo van SMD voor deze blocks, het is bedoeld als experimenteer concept, en dan zijn draad componenten voor de meeste mensen makkelijker. En de meeste componenten hebben bovendien geen vooraf bekende waarde (behalve die op de voeding).
Zat meer te denken aan kant en klare LPF en HPF LR2 blokjes voor veel gebruikte xover frequenties.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

motoindo schreef: vr 20 nov, 2020 15:59 pm...zijn er ook plannen voor een smd variant?
Niet bij mij in elk geval. Dit is vooral bedoeld om te kijken of het gesimuleerde schema het ook in de praktijk doet en zo niet, om dan wat te experimenteren met waarden. Die moet je dan wel makkelijk kunnen inprikken uiteraard...

Kant en klare blokken voor bijvoorbeeld een scheidingsfilter zou kunnen, maar omdat je op die plek geen last hebt van latency is een DSP makkelijker. Als je dan klaar bent met tunen omzetten in een analoog ontwerp en klaar.

Ik moet nog wat dingetjes opschonen, dan zal ik de KiCad projecten voor de blokken delen (als 'open hardware'), dan kan er naar hartelust mee 'geklooid' worden.
David schreef: za 21 nov, 2020 10:52 am De prijs van al dat moois valt me erg mee. Mocht je van JLCPCB zowaar verschillende printjes in 1 ontwerp laten maken
't zijn gewoon 10 losse printjes (van elk 5 stuks, 20 van de gyrator en 10 van de sallen-key) in één bestelling. De verzendkosten + importheffing (europaket) zijn de helft van de prijs...

Ik had in eerste instantie een paneeltje gemaakt voor het gyratorblok met daarin 4 printjes. 5 paneeltjes kostten echter iets meer dan €6, 20 losse printjes iets meer dan €5. Zelfde situatie voor het sallen-key blok.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

motoindo schreef: wo 04 nov, 2020 10:15 amIk mis nog een ampblock
AmpBlock... some assembly required :mrgreen:

AmpBlock.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door David »

Een erg goed amp blockje, kan ik ook bevestigen!
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie