SUB 2 dayton RSS210HO-8

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
RCDingen
MfbLabs Gebruiker

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Ben vandaag bezig geweest de loop te optimaliseren met gyrators.
Ik gebruik er nu 3 een op 15Hz een op 1150Hz en een op 5000Hz.
Toen ik alles aanzetten klopte het mooi met de simulatie in vituixcad.
Heb hem nu afgeregeld met 25dB tegen koppeling 30dB gaat ook nog net maar dan komt een piek op 3kHz net boven de 0 lijn uit.
Heb nu 2 printen in gebruik een met 5532 voor de 15Hz gyrator en een buffer erachter en een print met TL074 met de andere 2 gyrators en een buffer er achter.
Nadeel bij mij met de gyrators is enorm veel ruis.
Dacht eerst dat het de sensor was maar ook zonder de sensor is het er.
Heb hieronder 3 metingen met ook nog 50Hz brom wat ik nog op moet lossen maar dat is voor later.
De rode is gemeten na de filters en de mixer.
De grijze is met de 15Hz gyrator een de uitgang gemeten.
De groene is met alle drie de gyratoren en aan de uitgang gemeten.
gyrator ruis.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Goed dat je het hebt gemeten.

Hier staan nog tips om ruis te beperken:
https://sound-au.com/articles/gyrator-filters.htm#s21

Alles wat je na de integrator plaatst zal extra ruis toevoegen. Je kunt die 5kHz gyrator eventueel daarvoor plaatsen, scheelt weer.

Wellicht helpt een LM4562 ook.

Ik heb zelf in de test opstelling de gyrators schakelaar gemaakt en geen extra ruis gehoord bij het inschakelen. De zwakste schakel was de sensor.

Hoeveel ruis geeft jouw sensor? Hoeveel winst krijg je bij het toepassen van 4 ipv 1 murata?
RCDingen
MfbLabs Gebruiker

Bericht door RCDingen »

In bovenstaand verhaal met ruis voegt de sensor nagenoeg niets toe.
Ben wat aan het simuleren geweest in LTspice.
Als ik de weerstand aan de opamp uitgang verhoog scheelt dat enorm veel in ruis en naarmate de frequentie zakt voor de gyratoren kun je de weerstand steeds makkelijker verhogen.
Had er eerst 100 Ohm in zitten en dat is nu 470 voor de 1kHz en 220 Ohm voor de 5kHz Notch.
Met de LT heb ik de Notch op 15Hz niet nodig.
Afhankelijk van de frequentie van de gyrator is de OPA1611 erg goed behalve voor de laag frequent Gyrators.
Zal de LM4562 ook eens simuleren.
Het ruis armste was een LT met 2 Gyratoren met OPA1611.
Dat was beter als een gewone mixer met correctie en 3 Gyratoren.
Het verschil in muratas 1 of 2 parallel of 4 serie parallel heb ik nog niet geprobeerd.

Rob
RCDingen
MfbLabs Gebruiker

Bericht door RCDingen »

Ben de afgelopen dagen ook weer flink bezig geweest.
Heb nu een LT netwerk met 2 gyrators en een gyrator voor de sensor op de resonantie frequentie van de murata.
Met simuleren aan de onderkant van de frequentie ga je in de fout zowel de fase als frequentie karakteristiek klopt niet in Vituixcad.
Je moet echt meten en de Notch shelving of LT netwerk daar op aanpassen en niet met simulatie.

Hieronder de simulatie in Vituixcad met geel de gemeten waarde verder spreken de plaatjes voor zich.
Vituixcad Duosub Ver2c.png
Vituixcad Duosub Ver2c Phase.png
Verder ben ik nu stabiel op 30db uitgekomen met zo'n 5dB marge.
Als ik hoger als 35dB ga dan gaat hij weer fluiten.
Hoeveel marge gebruiken Julie en is 5dB genoeg?
Ook was het bij mij belangrijk om de resonantie piek van de murata te onderdrukken, die piek hoor je niet maar heel het systeem kan er instabiel van worden.

Hier nog de openloop meting van het huidige filter.
DuoSub Ver2c LT.gif
Nu alleen nog de current feedback schakeling toevoegen.
En de vervorming meten op 30dB 25dB en 20dB om er achter te komen hoeveel meerwaarde 30dB ten opzichte van 20dB en 25dB.

Rob
Laatst gewijzigd door RCDingen op vr 01 jan, 2021 18:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RCDingen
MfbLabs Gebruiker

Bericht door RCDingen »

Hier een foto van de huidige setup.
Links vooraan de sallen key filters.
Achteraan van links naar rechts 2 Gyratoren met een 6dB filter aan de uitgang, dan de Linkwitz Transform en de gyrator voor de sensor.
De Linkwitz Transform en de 2 gyratoren verzorgen de loop verder niets.

Rob
Schermafbeelding 2021-01-01 om 18.41.47.png
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

RCDingen schreef: vr 01 jan, 2021 17:26 pmHoeveel marge gebruiken Julie en is 5dB genoeg?
Er is in het draadje van Rene's project wat discussie geweest over de te hanteren amplitudemarge (vanaf hier) waarbij Hans 6dB wat krap vond en (rms)Rob aangaf 4dB te hanteren. Ikzelf hou het op zo'n 6dB, met als redenering het gebruik van een moderne woofer en wellicht de mindere spreiding en mindere temperatuurgevoeligheid van de Murata piepers. Daarnaast hoeft wat ik maak niet in massa geproduceerd te worden, dat scheelt ook natuurlijk.
RCDingen schreef: vr 01 jan, 2021 17:26 pm Met simuleren aan de onderkant van de frequentie ga je in de fout zowel de fase als frequentie karakteristiek klopt niet in Vituixcad.
Apart... bij mij kwamen de simulatie en meting zo goed als overeen.

Als ik de meting goed lees is de fasemarge bij de nuldoorgangen wel wat krap met 22 graden aan de lage kant en 36 aan de hoge. Zonder te pretenderen te weten precies waarom wordt daarvoor doorgaan 45 graden of meer aangehouden.
RCDingen schreef: vr 01 jan, 2021 17:26 pm Nu alleen nog de current feedback schakeling toevoegen
De versterker is een integraal onderdeel van de feedback loop... als je daar nu nog een current feedback versterker in hangt is de rest van je loop weer overhoop door de piek bij de resonantie van de driver lijkt me.

Mooie setup zo trouwens, dat werkt denk ik wat betrouwbaarder als mijn filtrblocks oplossing, die de neiging heeft uit elkaar te schuiven als je er een wat stugge kabel aan hangt. 'T is nog compacter ook. :thumbup:
Groet,
Sander
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Ik heb voor twee verschillende woofers simulaties gedaan met VituixCad aan de hand van de gyratorschakeling, en beide waren spot-on. Voor de RSS210HO-8 en voor de Reckhorn D-165.

Ik vermoed dat er iets anders is waardoor de simulatie en de praktijk niet overeenkomen bij je.
Yeah party on with MFB DSP!
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Kon het bij het doorlezen niet zo snel vinden maar waarom heb je een gyrator op 15hz zitten ? Heb je je versterking voldoende dik gekoppeld aan de onderkant, wat is je F3 daar ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Vroeg me ook af of de metingingen met idem opstelling zijn gedaan, ofwel zoals jij zegt in het laag voldoende dik gekoppeld.

Daar zouden de simulatieverschillen vandaan kunnen komen.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

Denk eerder dat er een probleem ontstaat omdat er met Clio12 gemeten wordt. Heb even snel door de handleiding gekeken en kan daar niets vinden over het meten van de absolute fase. Deze kan je alleen doen met een 2 kanaals meting.
Daarbij voer je het uitgangssignaal van de generator ook het tweede kanaal in waardoor de latency van de geluidskaart wordt weggewerkt. Verder vraag ik me af of meten met een logchirp wel zo handig is in deze situatie, zelf gebruik ik altijd pink noise of stepped sine als ik een echt nauwkeurige meting wil doen in Steps ipv Arta. Ook kan het exporteren van je meetfile ook nog de nodige fouten opleveren.
De Sapman
Plaats reactie