Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

ds23man schreef: wo 06 jan, 2021 18:50 pm Lenen staat gelijk aan slopen bij jou?
Haha, nee, gelukkig is er op het internet altijd iemand te vinden die het al heeft gedaan
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

Er zit in het laag ook en fikse portie vervorming en ik vraag me af of een deel van het 'stevige' geluid daar ook aan te danken is. De harmonischen zijn veel beter hoorbaar dan de lage grondtonen en geven toch de indruk dat die grondtonen aanwezig zijn, zelfs als dat niet zo is of wanneer ze verzwakt worden. Misschien zit er een Maxbass circuit in van Waves, veel van die kleine apparaten hebben dat. Philips had vroeger Ultrabass van Ronald Aarts, dat werkte op dezelfde manier: het laag wegfilteren en vervangen door gegenereerde harmonischen van het laag. Het zogenaamde 'missing fundamental' principe. Zo'n circuit kun je analoog maken, maar ook in een DSP.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: wo 06 jan, 2021 19:42 pm Nog even en MFB is obsolete... :silent:
Een massa product zal het nooit worden denk ik, beetje vergelijkbaar met dat niet iedereen haute cuisine waardeert, te duur en verfijnd van smaak voor de doorsnee consument. Maar als ik naar mijn inbox kijk is er binnen het cognac en sigaren segment wel degelijk sprake van een toenemende interesse voor deze techniek, vooral ook omdat men er langzaam van doordrongen lijkt dat de meeste winst aan het eind van de keten bij de drivers zit. De hype rond de PTT drivers is daar een mooi voorbeeld van, ben ook erg benieuwd naar wat mfb daar onder de 100hz nog aan kan toevoegen als actief alternatief voor LT of reflex.

SPL_2.83Vrms_DS_M-1.png
Steven schreef: wo 06 jan, 2021 23:08 pmHet zogenaamde 'missing fundamental' principe.
Mooie naam voor een politieke beweging :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Steven schreef: wo 06 jan, 2021 23:08 pm ..het laag wegfilteren en vervangen door gegenereerde harmonischen van het laag. Het zogenaamde 'missing fundamental' principe.
Kun je dat meten? Ik heb een poging gedaan met SPA maar zie geen sterke boventonen ontstaan bij 30, 40 of 50Hz. Daarboven neemt de grondtoon en de vervorming snel toe. Dit zie je trouwens ook in de sweep met vervorming meting.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door David »

dbx heeft wel zo'n filter maar dan andersom. Die reconstrueren sublaag aan de hand van harmonischen die wel een gevolg moeten zijn van sublaag dat er ooit was.....

Maar laag beleving faken door sublaag te vervangen door z'n harmonischen, die kende ik nog niet. Brrr...
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door ds23man »

srs.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

David schreef: vr 08 jan, 2021 08:21 am Maar laag beleving faken door sublaag te vervangen door z'n harmonischen, die kende ik nog niet. Brrr...
Waarschijnlijk luister je er toch regelmatig naar, want het wordt niet alleen in TV's, soundbars, bluetooth speakers en zo gebruikt om met kleine luidsprekers nog een illusie van laag te krijgen, maar het wordt soms ook bij opnames en mastering gebruikt zodat uitgegeven muziek ook op mindere installaties redelijk klinkt, bijvoorbeeld in de auto.
Zie hier voor een aantal van dit soort plugins voor DAWs: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... r-etc.html
Belangrijk is dat je een mooi aflopende reeks maakt van boventonen, zowel even als oneven harmonischen. Als je 50 Hz wegfiltert en vervangt door 100 Hz, 150 Hz, 200 Hz en 250 Hz, dan maak je in je hoofd zelf die 50 Hz er weer bij, want de omhullende van de de mix van 100, 150, 200, 250 Hz moduleert als een toon van 50 Hz en in het laag is het gehoor vooral gevoelig voor de omhullende. Het slakkenhuis is te kort om de frequenties van de lage tonen goed van elkaar te scheiden. Zou je alleen even harmonischen nemen, dus 100 Hz, 200 Hz, 300 Hz, dan moduleert de omhullende van die mix met 100 Hz en denk je dat dat de grondtoon is.
Het is een beetje het omgekeerde van wat we met MFB proberen te bereiken: echte lage tonen met lage vervorming. Psycho-acoustic bass enhancement creëert juist vervorming zodat de lage tonen niet weergegeven hoeven te worden. Ik denk dat er best luidsprekers zijn die net zo'n vervormingsgedrag hebben dat het lijkt of ze meer laag genereren dan dat ze werkelijk doen en daardoor voller klinken dan (betere) luidsprekers met minder vervorming.

Voor de liefhebber hierbij nog een paar artikeltjes over de werking van Ultrabass, Maxxbass en een DIY implementatie.

Steven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door David »

Ok, dan heb ik het vast gehoord en er vast over gehoord, maar heb het verdrongen :)

Er zijn ook van die draadloze speaker systemen waar ik gewoon echt niet naar kan luisteren (omdat ze zo slecht zijn). Sonos heeft er. Ik weet niet of ze allemaal slecht zijn, dat heb ik niet "onderzocht", maar ik spaar me ook de moeite.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Ik ontdek zojuist dat Mouser tegenwoordig ook iDeal als betaalmiddel accepteert. Handig, geen kredietkaart meer nodig!
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

iDeaal ;)
Plaats reactie