Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Corona veilig je boxen delen met anderen?

https://www.youtube.com/watch?v=90iFDPhdkxg

Geeft een aardige indruk van de verschillen. Netjes niveau gelijk zo te horen en telkens weer het origineel. Opvallend hoe wisselend de verschillen zijn afhankelijk muziektrack. Digital Stereophony heeft een aardig wat boxjes met elkaar zitten te vergelijken.

Zit zoals verwacht geen ideale luidspreker tussen...
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: di 16 feb, 2021 19:09 pm Corona veilig je boxen delen met anderen?
Hoor bijzonder weinig verschillen tussen de twee en als die er zijn dan zitten die voornamelijk in het hoog.

Ben lekker aan het vergelijken hier, boven op met de kevlar conussen de originele little/one, daar onder de mk2 met ScanSpeak en SB drivers en daarnaast de Grown/Up's. Kan switchen met een afstandsbediening tussen de 3 sets wat erg verhelderend werkt. Qua laag lijkt het op de extra druk van de Grown/Up na allemaal erg veel op elkaar maar de verschillen in afbeelding vind ik schokkend. Ik vermoed dat vooral de LO Mk2 voor verrassingen gaat zorgen zodra de ZBA dagen weer doorgang kunnen vinden.

piratelogic.test.setup.jpg

Verder gaat mijn tijd momenteel vooral op aan de ontwikkeling van dit 3 weg bordje op basis van een tpa3255. Echt verrassend hoe goed die dingen het doen aan mijn Grown/Up's.


bmh3d.2020.0.photo.6.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Hans »

Ziet er goed uit Chris. :thumbup:
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Dankje Hans 8-)

Zag op zba een leuk topic voorbij komen over het opvreten van roommodes middels extra subs die in tegenfase & met delay in de luisterruimte geplaatst worden. Moest daarbij meteen denken aan het gebruik van een active bass trap die een soortgelijk effect beoogt. De stap naar waar wij hier mee bezig zijn is klein en reeds besproken, een servo sub waarvan het ingangs - dus niet het correctie - signaal afkomstig is van een microfoon. Had iemand daar hier al eens mee gestoeid ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Voor zo'n actieve bass-trap lijkt me een servo-sub niet echt nodig. Feitelijk is dat actieve noise cancelling en bij die lage frequenzen is latency misschien ook niet zo'n issue. Met de microfoon en een DSP moet je wellicht wel iets kunnen bakken. Lijkt me wel een nogal dure oplossing voor een beperkt probleem, maar daarvoor is het een hobby! ;)

In ander nieuws:
motoindo schreef: za 30 jan, 2021 11:03 am Siliconen oorbel stoppertjes...
Steven schreef: za 30 jan, 2021 16:20 pm ...Gaatje met de juiste diameter voor goede klemming?
Ze zijn binnen:

silicone.jpg

Het gaatje is zodanig dat de draad nog wel enige weerstand ondervind, maar echt zuigend passen doet het niet. Of het zoden aan den dijk zet is ook nog maar de vraag. De stoppertjes zijn niet extreem zacht en zeker ten opzichte van de kabel eigenlijk nog wat te dik. Aan de andere kant, ze zijn zachter als een spreekspoelkoker... Het is wellicht wel een aardige oplossing als je de draad door een alu conus moet uitvoeren...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: do 04 mar, 2021 19:47 pm Het gaatje is zodanig dat de draad nog wel enige weerstand ondervind, maar echt zuigend passen doet het niet. Of het zoden aan den dijk zet is ook nog maar de vraag. De stoppertjes zijn niet extreem zacht en zeker ten opzichte van de kabel eigenlijk nog wat te dik. Aan de andere kant, ze zijn zachter als een spreekspoelkoker... Het is wellicht wel een aardige oplossing als je de draad door een alu conus moet uitvoeren...
Dank 👌

Voor door de conus wel een kandidaat dus maar minder geschikt vanaf de kant van het aansluit bordje. Nog even verder op doorbroeden..
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... _dutch_8c/

Uitgebreide review incl YouTube waar je even versneld doorheen moet.

Indrukwekkend off axis.

Ondanks hoge gemeten vervorming in het laag kan hij dat niet horen.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

motoindo schreef: di 09 mar, 2021 13:54 pmNog even verder op doorbroeden..
Misschien is het mogelijk een soort mal te maken waar je met zacht gietrubber iets kunt maken. Aan de andere kant, als je de draad aan bijvoorbeeld de conus plakt en er voor zorgt dat de buiging alleen in het 'midden' plaats vind zal het met de breekbaarheid wel loslopen. In elk geval als de woofer geen 2 cm xmax heeft...
Rene_N schreef: di 09 mar, 2021 20:40 pm Indrukwekkend off axis.
Ondanks hoge gemeten vervorming in het laag kan hij dat niet horen.
Zeker indrukwekkend. Mag ook wel voor die prijs natuurlijk, maar ze leveren dus wat ze beloven. Zie de voordelen van DSP...
Dat de vervorming niet hoorbaar is geloof ik wel, het oor is daar helemaal niet zo gevoelig voor. Je zult het wel horen bij zuivere sinussen denk ik, maar daar bestaat muziek niet uit. Ik denk zo dat je het verschil pas hoort als je er iets naast hebt staan wat veel minder vervormd (i.e. MFB).
Groet,
Sander
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door ds23man »

Het is een gewenning aan vervorming in het laag omdat je niet anders gewend bent. Alle Grimm klanten ruilen hun gewone subs in nadat ze de mfb versie van Rob hebben gehoord.
De Sapman
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Ik heb twee 8C's naast elkaar gehoord, een in de originele setup en een waarvan de DSP correctie op het laag vervangen was door een servo loop op 1 woofer en kan bevestigen dat de hoeveelheid en kwaliteit van het laag elkaar gehoorsmatig niet veel ontliepen, een akoestische meting liet wel een daling van D2,3 zien tov het dsp exemplaar maar niet van dien aard dat het als overtuigend sales argument gebruikt zou kunnen worden.

De 8" lange slag alu woofers hebben een krachtige xbl motor met een relatief stugge ophanging en zijn daardoor reeds bijzonder vervormingsarm en plaatsing in een lage Qbox en op maximum SPL afgestemde DSP haalt voor de beoogde doelgroep reeds het onderste uit de kan. Samen met de cardiode truc is het echt een bijzonder goed klinkend ontwerp.

De 8C heeft standaard een F3 van 35hz (30hz?) welke met een 12dB loop naar 15hz zou kunnen maar betwijfel of dat gezien de spl verslaafde doelgroep commercieel interessant is. Met h485 x b270 x d380 mm blijft de 8C een redelijk groot kastje, en daar Martijn Mensink hier zelf heeft kunnen horen waartoe een 5C/servo instaat zou kunnen zijn lijkt mij die route veel spraakmakender :mrgreen:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie