Gyratoren en opamps

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Gyratoren en opamps

Bericht door Sandrowski »

Rene schreef hier dat het nodig was om bij de 'peaking' gyrator een weerstand op te nemen tussen de + en - ingangen van de opamp, op straffe van hoge vervorming. Het vermoeden is instabiliteit. Omdat dat me enigszins dwars zat, heb ik maar eens zitten meten met RMAA aan de peaking gyrator in mijn loopfiltertje:

gyrator.png

Het resultaat:

Opamps in peaking gyrator.png

De meting is in mono mode gedaan en ik ben vergeten niet relevante zaken uit te zetten (zoals overspraak e.d.), maar de vervorming- en ruisresultaten zijn wel interessant. De meetsetup is geen toonbeeld van professionaliteit, dus absoluute waarden zijn dit niet. De meetsetup is niet gewijzigd tussen de verschillende opamps.

Zoals is te zien geeft in deze configuratie geen enkele opamp issues als er geen weerstand wordt opgenomen tussen de + en -. De verschillen zijn nihil. Het lijkt er wel op dat de LM4562 die weerstand wat minder leuk vind als de andere opamps, maar dat zal verder niet merkbaar zijn. De verschillen tussen de opamps zijn sowieso erg klein - kleiner dan ik verwacht had. De OPA2134 doet niet onder voor de LM4562. en lijkt me voor deze toepassing dan ook een uitstekende keus

Ik heb ook eens gemeten aan de gyrator notch:

Opamps in notching gyrator.png

Het weerstand-issue speelt daar niet, maar ook hier weer zeer kleine verschillen tussen de opamps waarbij de NE5532 aanzienlijk meer vervormd als de rest. Common mode vervorming wellicht? Ook hier is de OPA2134 een goede keus die niet onder doet voor de LM4562.

De Filtrblocks maken het makkelijk om elk onderdeel van mijn loopfilterke los te meten en het blijkt dat de gyratoren het meeste ruis toevoegen, meer nog als de som/integrator. Hiervoor is de LM4562 een goede keuze, die levert het minste ruis op.

Dus, dan weten we dat ook weer: voor het loopfilter lijkt het type opamps (binnen grenzen) niet eens zo kritisch te zijn voor de ruisprestaties als ik dacht. Alleen de TL072 heeft wat meer ruis tot gevolg.

Anyway, de weerstand tussen + en - hoeft dus niet persé nodig te zijn. Als er oscillatie optreed kan het wellicht helpen, maar een condensator van een paar pF over de terugkoppelweerstand is dan denk een betere oplossing...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sandrowski op zo 14 mar, 2021 18:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Gyratoren en opamps

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef: zo 14 mar, 2021 16:02 pm Anyway, de weerstand tussen + en - hoeft dus niet persé nodig te zijn. Als er oscillatie optreed kan het wellicht helpen, maar een condensator van een paar pF over de terugkoppelweerstand is dan denk een betere oplossing...
Interessante metingen!

Bij mij hielp het om bij instabiliteit van dit type gyrator schakeling een LM4562 te gebruiken in plaats van een NE5532.

De OPA2134 is een prima opamp, maar de voorkeur boven de LM4562 kan ik niet zo goed plaatsen, tenzij je een FET opamp wilt hebben natuurlijk.
Bij JLCPCB is een OPA2134 dik 3x zo duur als een LM4562, als je geen zin hebt om zelf onnodig veel te monteren speelt dat soms ook een rol bij de keuze. ;)
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Gyratoren en opamps

Bericht door Sandrowski »

Je hebt gelijk... op het moment van schrijven wist ik zeker dat de OPA2134 veel goedkoper was als de LM4562... :crazy:
Um ja, dat is dus niet zo. Gewoon de 4562 pakken dus!
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Gyratoren en opamps

Bericht door Rene_N »

Mooi onderzoek :thumbup:

Begrijp ik het goed dat RMAA een soort Arta is maar dan in tabel de resultaten levert?

Blijkbaar is jouw testsetup altijd stabiel geweest, als dat de oorzaak was althans, ik had veel vervorming van tegen 1% dacht ik. Opamps wisselen maakte niet uit. Geen idee of een condensator over de tegenkoppelweerstand in mijn geval had geholpen.

BTW Voor degene die een gyrator maken met een hoge Q doen er goed aan de uitgangsspanning te meten van de gyrator opamp, dat die niet vastloopt. Dit kun je in VituixCad doen.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Gyratoren en opamps

Bericht door Sandrowski »

RMAA liep ik eigenlijk toevallig tegenaan bij het zoeken naar een tooltje wat eenvoudig signaal-ruisverhouding kon meten. Het is een relatief simpel ding, maar het lijkt goed te werken. Het ondersteund geen tweekanaals meting zoals ARTA, het gaat er van uit dat de geluidskaart perfect is.
Niettemin, ik heb de plot van de spectrum analyse vergeleken met die van ARTA en dat kwam vrijwel overeen. Voor een snelle meting lijkt het me een praktisch tooltje, vooral ook omdat je in stereo kunt meten (dus 2 kanalen tegelijkertijd).

Heb je misschien nog het schema/componentwaarden van de aangedane gyrator? dan kan ik 'm eens nabouwen op een filtrblock en eens zien of het te reproduceren is...
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Gyratoren en opamps

Bericht door Rene_N »

Ik denk zoiets:
boost.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie