Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Als ik dat stereophile interview zo lees kan ik me wel vinden in de filosofie die ze hanteren: niet de DSP gebruiken om een matig ontwerp 'goed' proberen te maken, maar alleen voor het verbeteren van een in de basis al goed ontwerp.

Ook de geschetste streaming-toekomst waar je alleen maar een setje actieve speakers hebt kan ik me wel in vinden, mits ik voor het nostalgische er ook zo nu en dan eens een grammofoonplaatje op kan draaien... Nadeel is wel, en dat zie je mooi bij 'smart' tv's, dat vandaag gangbare technologie morgen verouderd is en niet meer wordt ondersteund. Leuk als je setje speakers van €12.500,- na 3 jaar bij het vuil kunnen omdat ze niet meer ondersteund worden.

Het is jammer dat dit soort goede en innovatieve speakers per definitie onbetaalbaar zijn voor de 'gewone' mensch. Kijkend naar de relatief bepekte prijs van de Hypex versterkerplaatjes zou het toch niet onmogelijk moeten zijn om een vergelijkbaar resultaat te krijgen/maken voor minder dan de prijs van een nieuwe auto.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

motoindo schreef: wo 10 mar, 2021 18:48 pm Ik heb twee 8C's naast elkaar gehoord, een in de originele setup en een waarvan de DSP correctie op het laag vervangen was door een servo loop op 1 woofer en kan bevestigen dat de hoeveelheid en kwaliteit van het laag elkaar gehoorsmatig niet veel ontliepen, een akoestische meting liet wel een daling van D2,3 zien tov het dsp exemplaar maar niet van dien aard dat het als overtuigend sales argument gebruikt zou kunnen worden.
Als je de vervorming bekijkt kan de cardioide Low-mid wel eens een behoorlijke bijdrage geven aan de vervorming, deze werkt immers vanaf 100hz.
Screenshot_20210310-204344_Chrome.jpg
Je zou daar MFB op moeten toepassen wat weer lastig is om dat het ver doorloopt, boven de 1kHz.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: wo 10 mar, 2021 20:00 pmAls je de vervorming bekijkt kan de cardioide Low-mid wel eens een behoorlijke bijdrage geven aan de vervorming, deze werkt immers vanaf 100hz. Screenshot_20210310-204344_Chrome.jpg
Je zou daar MFB op moeten toepassen wat weer lastig is om dat het ver doorloopt, boven de 1kHz.
Denk eerder richting current drive 😎
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door RCDingen »

Het is inderdaad de mid die een hoge vervorming heeft door het cardioide systeem en ik verwacht de correctie door dsp.
Tot aan de dip op 50Hz zijn het de woofers daarna is de cardioide woofer die de vervorming veroorzaakt, die overigens vrij ver doorloopt.
Dus ik geloof dat mfb op de subs gehoormatig niet heel veel doet.
De ontwerper maakt een compromis tussen vervorming en afstraling waardoor de reflecties een stuk minder zijn.
Denk dat in een normale huiskamer die keuze ook wel werkt, maar als je acoustisch een goede ruimte hebt is het zonde.
Ze zouden inderdaad current drive en mfb kunnen proberen om dat naar beneden te krijgen.

Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: wo 10 mar, 2021 19:16 pm Kijkend naar de relatief beperkte prijs van de Hypex versterkerplaatjes zou het toch niet onmogelijk moeten zijn om een vergelijkbaar resultaat te krijgen/maken voor minder dan de prijs van een nieuwe auto.
Zekers, heb nog vier XLS10 twee L8S800 en twee SA8535 liggen, alleen nog even verder sparen voor twee hypex 503 deuren...
RCDingen schreef: di 16 mar, 2021 10:15 am Ze zouden inderdaad current drive en mfb kunnen proberen om dat naar beneden te krijgen.
In een minimaal 10cm minder diep kastje 8-)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Nog een voorbeeldje van een vergelijkbaar cardoïde systeem: Krypton3. Daar dit een passief systeem is denk ik dat de D&D een stapje voor heeft (naast het formaat),

Ik vraag me af of er een wetenschap achter zit, of dat men gewoon een mid in een open kastje plaatst en hoopt op het beste... Misschien wel leuk om eens mee te experimenteren. Ik ben niet van de 6moons, maar ze schroeven meestal wel de handel uit elkaar. Zo ook voor dit ding: https://6moons.com/audioreviews/amphion6/3.html. Lijkt op een soort aperiodiek gebeuren.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Er zijn meerdere ontwerpen gemaakt op dezelfde manier, net zoals hier moet je wel even graven.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... ion+cdx%2A

Hier het patent en de oer D&D ZBA link:
viewtopic.php?p=10570#p10570
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Zou het betreuren wanneer het hypex mfb project hier onder lijdt, toch een aardig stukje doelgroep wat je op deze manier van jezelf vervreemd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Had gelukkig een voorraadje aangelegd

:evil: :evil: :evil: :evil:
tpa3116.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Sja... tekorten aan chips, behalve in de supermarkt. Digikey heeft het over 35 weken levertijd, dan heb je ze wat eerder. :mrgreen:
Groet,
Sander
Plaats reactie