Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Achterkantje van de nieuwe Little/One MK2, omdat de printjes tegenwoordig zo mooi zijn kan je ze eigenlijk ook gewoon als faceplate gebruiken. Hier ingefreesd in 18mm zwart MDF.

frontpanel.cnc.0.jpg

Net echt 8-)

frontpanel.cnc.1.jpg

Van achteren

frontpanel.cnc.2.jpg

En van opzij, komt nog een afsluitend plaatje MDF tegenaan om de boel luchtdicht te maken.

frontpanel.cnc.3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

Mooi Chris! Heb je die ventilatiespleten rondom het aansluitpaneel echt nodig?
Als je alles in enkelzijdig SMD zou uitvoeren zou de achterkant van je PCB de buitenzijde kunnen zijn van je aansluitpaneel, inclusief bedrukking voor de gebruiker. De potmeters zouden dan met een centrale schroefmontage moeten worden uitgevoerd rond de as om luchtdicht gemonteerd te kunnen worden. Ook de connectoren moeten luchtdicht zijn.
Of het kan, weet ik niet. Het is wel een uitdaging en maakt het geheel goedkoper. Het printje moet wel star genoeg zijn om niet mee te buigen en akoestisch te lekken.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Mooi Chris! 8-)

Hoe doe je dat met de koeling van de TPA? FR-4 staat niet bekend om z'n goede warmtegeleidbaarheid...
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Steven en Sandrowski schreef: di 15 jun, 2021 17:47 pmMooi Chris!
Dank mannen, tis erg leuk om te zien hoever een en ander gekomen is sinds de eerste bouwsels uit 2015. Hoop gevallen en weer opgestaan 8-)

little.one.2015.jpg
Steven schreef: di 15 jun, 2021 17:47 pmHeb je die ventilatiespleten rondom het aansluitpaneel echt nodig?
Ja, zie mijn antwoord aan Sander beneden, oorspronkelijk zat een en ander in een dichte diecast behuizing met een stuk thermofiller tussen de TPA3116 en de deksel. Nadeel van het doosje was dat het bedrukken en frezen van het dekseltje een nogal kostbare aangelegenheid is - pas lonend bij orders vanaf 100 stuks - de tijdelijke sticker oplossing zoals hieronder getoond werkte aardig maar is arbeidsintensief om netjes te krijgen, de PCB oplossing werkt veel sneller en ziet er ook beter - professioneler - uit.

little.one.18.jpg
Steven schreef: di 15 jun, 2021 17:47 pm Als je alles in enkelzijdig SMD zou uitvoeren zou de achterkant van je PCB de buitenzijde kunnen zijn van je aansluitpaneel, inclusief bedrukking voor de gebruiker. De potmeters zouden dan met een centrale schroefmontage moeten worden uitgevoerd rond de as om luchtdicht gemonteerd te kunnen worden. Ook de connectoren moeten luchtdicht zijn. Of het kan, weet ik niet. Het is wel een uitdaging en maakt het geheel goedkoper. Het printje moet wel star genoeg zijn om niet mee te buigen en akoestisch te lekken.
Ik heb dat overwogen maar laten varen om een aantal redenen zoals de prijs/kwaliteits verhouding van smd elco's welke veel lager ligt dan bij draad radialen, het zelfde geld voor polypropylene. Ook vormen de Chinch en DC aansluitingen een uitdaging om netjes/luchtdicht te krijgen. En ik ben qua service geen voorstander van dichte constructies, denk 54x vs 58x en heb als laatste bedenkingen over het effect op de levensduur van de constante (de)compressie op de elco sealing door de woofer. Maar misschien veranderd dat nog, dit is voor nu een goede kostprijs effectieve oplossing.
Sandrowski schreef: di 15 jun, 2021 19:07 pm Hoe doe je dat met de koeling van de TPA? FR-4 staat niet bekend om z'n goede warmte geleidbaarheid...
Door het hoge rendement van de TPA biedt de bottom copper layer van het frontje die via een Filler tegen de tpa aangedrukt zit voldoende koeling, zelfs op standje feest. De ventilatie spleten zorgen ervoor dat het koper, elco's en de spoeltjes hun warmte kwijt kunnen wat de levensduur weer ten goede komt, lijkt ook nog een beetje op Hans zijn deurtjes en is dus ook een klein beetje een vintage knipoog 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Mooie ontwikkelingen Chris, ik mis nog de foto met de LBB1143 als test versterker ;)

Leuk testje of je MP3 128 eruit kan vissen:
https://www.npr.org/sections/therecord/ ... io-quality

Interessante discussie over masking van distortie:
https://www.youtube.com/watch?v=jnEGWFEGpmw&t=47s

Erin is trouwens goed bezig met Klippel en analyses, leuke site en kanaal.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: zo 20 jun, 2021 16:56 pm Mooie ontwikkelingen Chris, ik mis nog de foto met de LBB1143 als test versterker ;)
Teveel foto's 8-) dan had de test met het labgruppen rackje er ook tussen gemoeten :shock: Interessante filmpjes overigens, ga ik zeker kijken op een rustig momentje.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Steven »

Goh, een LBB1143, dat is een oudje. Dat is nog een SQ4 uit Oslo, dacht ik. Met gegoten koellichamen. Daar was Wil Smallenberg nog bij betrokken. Jaren ‘70. Toen ik in 1986 naar Breda ging, bij IPG Audio, waren de opvolgers daar in productie, de SQ6, de SQ22 (productie verhuisd vanuit Frankrijk) en in Oslo maakten ze op dat moment de SQ40 power versterkers, voor het SM40 PA systeem dat in Breda werd gemaakt. Eind jaren ‘80 kwamen daar de SQ45 power versterkers voor in de plaats, met SM30 als modulaire systeem versterker. De Oslo vestiging was inmiddels gestopt met versterkers en maakte toen nurse call systemen en intercom.
Goeie oude tijd.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

https://youtu.be/fUV8QQwCrh4

Piezo activators in harddisk heads, doet mij denken aan de V2000 kop waar de heads ook op activators zaten.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

https://youtu.be/EABrd8i13BY

Leuk woofertje, alleen ligt Cms met 1.5M/N aan de hoge kant, hij bedoelt vast millimeters :-)

https://reckhorn.com/lautsprecher/lauts ... utsprecher
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Sandrowski »

Jaja, Das Reckhorn macht eines guten job! :P

Wel een beetje klein, maar voor de little ones wellicht een preiswerte woofer. Die tent is behoorlijk aan de weg aan het timmeren heb ik het idee. Fatsoenlijke kwaliteit voor een goede prijs, wordt een beetje de Dayton van Europa zo. :thumbup:
Groet,
Sander
Plaats reactie