MFB P1 Pre amplifier

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door rob040 »

Sandrowski schreef: ma 01 nov, 2021 19:16 pm Het is niet mijn ontwerp. Ik heb geen idee waar het vandaan komt (elektuur misschien...) en ik weet niet of het werkt / fouten in zitten. De schakeling is antiek, het ultiboard bestandje stamt uit 1996. Let wel, dit is steady state logica er is geen kloksignaal o.i.d.
Dat is inderdaad Elektuur, "The preamp" van december 1986.
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

rob040 schreef: ma 01 nov, 2021 14:13 pm De versterking kun je volgens mij eenvoudig regelen door de tegenkoppelingsweerstand aan te passen. Nu heb je 1M staan, maar die rare Japanners hebben daar de toonregeling aangebracht (dus frequentieafhankelijke tegenkoppeling). Die heb je weggelaten, dan is 1M veel te hoog.
Hmm, er begint hier wat te borrelen.. De feedbackloop van een versterker werkt qua gain eigenlijk (een beetje) hetzelfde als feedbackloop van onze Motional Feedback loops? :) Want dan zou ik inderdaad met de feedbackloop de versterking aan kunnen passen. Wat dan, om van 6VRMS out, naar 2VRMS out, de juiste R waarde is, weet ik nog even niet. Ik heb de opmerking van Sander wel eerder gezien, maar daar niet meer aan gedacht. 1M, leek mij, gezien de bestaande ontwerpen die ik ken, al behoorlijk veel. Meestal zie ik waarden tussen de 2k2 en 10k.

De waarde van de feedback weerstand zou met het originele ontwerp dus 29,1k zijn. Als ik van 6VRMS out, naar 2VRMS out wil, is mijn gedachtegang dan correct om de weerstandswaarde een factor 3 hoger te maken? Theoretisch 87,3k, en om in de normale reeksen te blijven, zou dit dan 82k worden.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef: ma 01 nov, 2021 19:16 pm
input_selector.pdf
Met het vervallen van de DC servo zou ik de rest alsnog vrij willen laten van IC's. Hetgeen wat je deelt is wel interessant. Volgens mij lijkt dit zelfs een beetje op het mute systeem uit de Denon PRA-1500 (dat overigens zeer goed functioneerd).
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Van de week zijn er weer wat onderdelen binnengekomen.

Hoewel in dit ontwerp niet in de signaalweg, is het gaaf om te zien dat de Mundorf EVO aluminium MKP condensatoren een bijna onmeetbaar lage dissipatiefactor hebben (Wima MKP10 ligt ietsjes hoger).
DSC_0328.JPG
DSC_0329.JPG
DSC_0205.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door rob040 »

Salvador schreef: ma 08 nov, 2021 01:27 am De waarde van de feedback weerstand zou met het originele ontwerp dus 29,1k zijn. Als ik van 6VRMS out, naar 2VRMS out wil, is mijn gedachtegang dan correct om de weerstandswaarde een factor 3 hoger te maken? Theoretisch 87,3k, en om in de normale reeksen te blijven, zou dit dan 82k worden.
Als je de uitgangsspanning omlaag wilt brengen (= minder versterking), dan moet je meer tegenkoppelen en dat doe je door de weerstand te verkleinen.
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Rene_N »

Grappig project, ben benieuwd hoe het straks klinkt.

Wat een apparaat die 280, vol met schakelaars en elco's in het signaal pad.

Voor de terugkoppeling ging je de elco en 1k weerstand toevoegen aan het schema?
Screenshot_20211108-225141_Drive.jpg
De versterking wordt bepaald door de 1k en 29,1k = 30x
Volgens de service doc is de versterking echter 15x, 240mV in en 3,6V uit.
Ik zie niet zo snel waar dat verschil vandaan komt, wie heeft een idee?

Die 470 uf elco zit zonder gelijkspanning, schijnt de levensduur niet ten goede te komen. Zelfde problematiek als in de 587 schijnt.

Aan de uitgang zou ik de 600 Ohm toevoegen
Screenshot_20211108-232016_Drive.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door David »

Mja, de levensduur is wel wat minder dan wanneer de spanning altijd boven nul blijft.

Ik heb zelf een keer een fout gemaakt door te roepen dat het een ontwerpfout is, maar zo erg is dat natuurlijk niet.

Als je je al zorgen maakt om de marginale verlieshoek in een condensator is een elko zonder DC waar audio overheen staat in een feedback loop al helemaal not done :)

Keuzes.

Denk dat er heel veel moderne schakelingen zijn die dit ontwerp meettechnisch met gemak verslaan. Maar, deze sound kun je willen maken. Er zijn ook nog steeds mensen die helemaal weg zijn van buizenversterkers. Elk wat wils, niks mis mee.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Rene_N »

Hoe gaat het met de voorversterker Salvador?

Kwam deze nog tegen bij de ZBA buren:

https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... 15808.html
Screenshot_20211223-084129_Chrome.jpg
4 ingangen en blauwe tand met vol op ab.
Volledig relais en passief. Hier kun je dus jouw voorversterker achter hangen (die ik niet op 30x versterken zou zetten trouwens)

Is ook in goedkopere varianten te krijgen en tevens te vinden op Ali.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: do 23 dec, 2021 07:49 amIs ook in goedkopere varianten te krijgen en tevens te vinden op Ali.
Klopt, das deze:
Screenshot_2021-12-25-14-02-35-532_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
Heb zelf deze, met een pga2310 & afstandsbediening.
Screenshot_2021-12-25-14-08-05-098_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
Errug moeilijk om voor dat geld iets te maken wat beter klinkt, focus zelf daarom liever op de boksen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Rene_N schreef: do 23 dec, 2021 07:49 am Hoe gaat het met de voorversterker Salvador?
Sinds begin november helaas nog helemaal niets verder aan kunnen doen. Druk bezig (geweest) met reparaties, revisies en het hoofd boven water te houden als ZZP'er met alle huidige maatregelen en gevolgen daarvan. Afhankelijk van hoe januari/februari verlopen, kan ik dan misschien wel de RCA's bestellen. De printen en relais vallen wel mee qua kosten. Trafo's, e.d. heb ik al.

Nu met kerst en aankomende week dan eindelijk wat tijd om echt wat aan de schema's te kunnen doen. In de tussentijd heb ik ook al wat materiaal voor een nieuwe sensor voor het 10'' subproject laten maken. Hierover zal ik zeer binnenkort (aankomende week) een apart draadje starten. Heb ontzettend zin om ook daarmee te beginnen.

Het idee is wel mooi natuurlijk. Zelf heb ik nog aan CMOS FET's en flip-flop IC's zitten denken (zoals in bijv. de Philips 22AH572). Echter heb ik dan weer +15V en -15V regelaars nodig. Ik ben zelf volledig allergisch voor digitaal spul en alles wat ik digitaal heb (Oppo DAC) moet modulair zijn (eigen kastje), zodat het altijd te vervangen is voor iets anders, zonder teveel gedoe. Ik moet er niet aan denken dat over 10-15 jaar zo'n chipje niet meer verkrijgbaar is. Op-amps of versterker IC's heb ik overigens niets tegen. Alleen bluetooth en al die digitale chips en modules, is niets voor mij (en omdat ik mij daar ook niet erg in interesseer, weet ik daar ook weinig vanaf, digitale techniek).


Rene_N schreef: di 09 nov, 2021 08:35 am

Voor de terugkoppeling ging je de elco en 1k weerstand toevoegen aan het schema?
Jep! :)

De versterking wordt bepaald door de 1k en 29,1k = 30x
Volgens de service doc is de versterking echter 15x, 240mV in en 3,6V uit.
Ik zie niet zo snel waar dat verschil vandaan komt, wie heeft een idee?
Waarom kijk je naar output 3 in het schema (+10dB)? output 1 en 2 zijn ''normaal'' en 2VRMS. Met de opmerking van Rob over de spanningsdeler aan de uitgang, zou de output 6VRMS/3 moeten zijn. Input is inderdaad 240mVRMS @ 1kHz.

Iets anders. Weet jij welke R waarde ik bij de terugkoppeling moet nemen om i.p.v. een uitgangsspanning van 6VRMS, tot een uitgangspanning van 2VRMS te komen? Ik gebruik geen spanningsdeler aan de uitgang van de voorversterker.
Die 470 uf elco zit zonder gelijkspanning, schijnt de levensduur niet ten goede te komen. Zelfde problematiek als in de 587 schijnt.
Je bedoeld bij de 587 waarschijnlijk C2204 en C2205. Vaak worden daar alleen de goedkopere lichtblauwe radiale Philips elco's erg slecht. Heeft mijn inziens meer te doen met de levensduur van de elco (waarvan de specs na 40-43 best slecht mogen zijn, het is geen militaire kwaliteit...)
Aan de uitgang zou ik de 600 Ohm toevoegen
Die volg ik even niet. In het schema gaan ze er toch vanuit dat er een bron met een ingangsimpedantie van 600 Ohm op de uitgang van de voorversterker wordt aangesloten?
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie