SUB 2 dayton RSS210HO-8

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

motoindo schreef: za 02 jan, 2021 10:11 am Kon het bij het doorlezen niet zo snel vinden maar waarom heb je een gyrator op 15hz zitten ? Heb je je versterking voldoende dik gekoppeld aan de onderkant, wat is je F3 daar ?
Ik heb geen 15Hz gyrator meer alleen een Linkwitz Transform aan de onderkant.
Wat bedoel je met dik gekoppeld?
ds23man schreef: za 02 jan, 2021 10:44 am Denk eerder dat er een probleem ontstaat omdat er met Clio12 gemeten wordt. Heb even snel door de handleiding gekeken en kan daar niets vinden over het meten van de absolute fase. Deze kan je alleen doen met een 2 kanaals meting.
Daarbij voer je het uitgangssignaal van de generator ook het tweede kanaal in waardoor de latency van de geluidskaart wordt weggewerkt. Verder vraag ik me af of meten met een logchirp wel zo handig is in deze situatie, zelf gebruik ik altijd pink noise of stepped sine als ik een echt nauwkeurige meting wil doen in Steps ipv Arta. Ook kan het exporteren van je meetfile ook nog de nodige fouten opleveren.
Clio meet de fase bij een sinus meting over 2 kanalen die is spot on en als ik een logchip meting doe controleer ik die.
Ook als ik het vergelijk met de meting in Arta is de fase spot on.
Maar goed dat heeft niets te maken met mijn probleem die is met dezelfde meetset gedaan onder dezelfde omstandigheden.

Ik ga vanmiddag nog eens meten en kijken wat ik over het hoofd zien ik heb in LSPCad dezelfde afwijking dus moet het ergens mijn fout zijn.

Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door motoindo »

RCDingen schreef: za 02 jan, 2021 11:46 amWat bedoel je met dik gekoppeld?
Zijn de condensatoren / elco's binnen het signaalpad van je loop voldoende dik om geen fase verschuiving te veroorzaken in het gebied waar je loop actief is ? Als dat niet het geval is krijg je fase sprongen zoals beneden in het rood is aangegeven:

fase.lf.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

motoindo schreef: za 02 jan, 2021 13:14 pm
RCDingen schreef: za 02 jan, 2021 11:46 amWat bedoel je met dik gekoppeld?
Zijn de condensatoren / elco's binnen het signaalpad van je loop voldoende dik om geen fase verschuiving te veroorzaken in het gebied waar je loop actief is ? Als dat niet het geval is krijg je fase sprongen zoals beneden in het rood is aangegeven:

fase.lf.jpg
Nee dat is in orde bij de sensor is dat 100k en 1uF dus 1,6Hz
Zal straks de meting van de sensor posten.

Ik heb het niet gevonden maar heb net al mijn files weggegooid en alles opnieuw gemeten en nu klopt het.
Misschien een verkeerde meeting in mijn sensor file bewaard
Had nog kleine afwijkingen toen heb ik de condensators gemeten en daar zaten wat afwijkingen in van de LT.

Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door motoindo »

RCDingen schreef: za 02 jan, 2021 13:54 pmNee dat is in orde bij de sensor is dat 100k en 1uF dus 1,6Hz
:thumbup:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Update van de huidige stand van zaken en problemen of misschien ook niet.

Hieronder de laatste sensor zonder keramisch plaatje nog met een Notch op 20kHz voor de murata resonantie.
Sensor 20kHz notch no filter.png
Hier het huidige schema waarbij in de LT nog verbeteringen kunnen door naar de uitsterf tijd te kijken.
Duosub LT Gyrators ver 3vxp XO-schema-1.png
Hieronder de open loop meting van de sensor.
LT Gyrator Ver3 openloop.png
En de open en closed loop van de sensor.
LT gyrators ver3 open closed loop.png
Bij de closed loop meting zie je dat er opslingering zit onder de 20Hz.
Als ik de LT vervang door een Gyrator die nagenoeg dezelfde fase marge maakt dan is dat nog veel erger dus tot nu gaat mijn voorkeur naar de LT.
Plaats ik mijn Rumble filter 24dB op 30Hz zie je daar niets van terug.
Dus is het een groot probleem en hoor je dat terug als een minder strak laag?
Luister al lang naar muziek en speakers maar alleen dit stuk beluisteren heb ik nog niet zoveel ervaring.
Voor de rest ben ik eigenlijk wel tevreden ik hen nu een marge van meer dan 6dB in de loop.
Tenminste ik kan hem nu tot 36dB regelen zonder problemen maar verder kan het nu niet moet ik de weerstanden aanpassen wat ik eigenlijk niet nodig vind mijn doel was 25/30dB en dat is ruim gelukt.

Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Uiteindelijk is hier het schema met de laatste versie zoals ik hem gebouwd heb.
De meting die ik hieronder post is met het rumble filter van het schema en een laag doorlaat bij U2D R3 27k4 R13 8k25 C6 22n C7 10n.
Met opengedraaide trimpot R41 heb ik 32dB openloop die iets terug gedraaid moet worden naar 30dB ik heb een headroom van 6dB dus 36dB openloop voordat het fout gaat en instabiel word.
Schema MFB Duosub.PNG
IMG_7834.jpeg
IMG_7843.jpeg
DuoSub LT 2 Gyr open & closed loop.png
En de meting van de sensor loop.
Loop filter curve.gif
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door Rene_N »

Leuk om te zien hoe je het hebt opgelost.

Is er nog een speciale reden dat je het res filter van de murata voor de som hebt gezet?

Zie ik een 4e orde rumble filter? Dat geeft toch geen winst in maximale uitsturing?

Heb je de schakeling nog getest op vervorming? Ik was benieuwd of alle gyratoren geen rare dingen doen, sommige moeten hard werken lijkt het.

Hoeveel murata's heb je nu toegepast, hoe is de ruis?
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Rene_N schreef: zo 09 jan, 2022 11:02 am Leuk om te zien hoe je het hebt opgelost.

Is er nog een speciale reden dat je het res filter van de murata voor de som hebt gezet?

Zie ik een 4e orde rumble filter? Dat geeft toch geen winst in maximale uitsturing?

Heb je de schakeling nog getest op vervorming? Ik was benieuwd of alle gyratoren geen rare dingen doen, sommige moeten hard werken lijkt het.

Hoeveel murata's heb je nu toegepast, hoe is de ruis?
Nee daar heb ik geen reden voor, had het zo ook bij het Proto type er tussen geprikt en dat werkte goed.
Moet nog eens meten wat er uit de sensor komt en hoe groot het signaal is maar naar 2 versterkers is het signaal in ieder geval 200x groter.
Ja een 4e orde omdat de curve iets opliep heb ik hem 4e orde gemaakt voor een iets scherpere knik maar dat moet uiteraard niet.
Op welke manier wil je zien of er vervorming is, of wat wil je dat ik meet?
Ik heb een Murata PKGS-00LDP1-R toegepast en heb weinig ruis je moet echt bij de speaker gaan luisteren om het te horen.

Rob
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door RCDingen »

Heb even gemeten wat er uit de sensor komt.
Als ik de Gyrator uitschakel komt er van de sensor een sinus van 335mv 21kHz uit en na de mixer staat een sinus van 29,6v te klippen tegen de voeding.
Dat was dus de rede om hem vooraan te zetten.
Ik heb de vervorming gemeten aan de uitgang van de sensor versterker aan de 10K naar de mixer op 5V 10V 15V 20V en 25V RMS bij 30Hz aan de woofer gemeten.
Alles blijft onder de 1% rond de 200Hz zit een staande golf die ik er nog steeds niet uitgehaald heb.
Als ik het laag doorlaat filter er uithaal zie ik rond de 1kHz bij grotere signalen vervorming ontstaan ongeveer op de frequentie van de eerste gyrator.
Weet niet of je daar uiteindelijk last van hebt maar ik kan eens proberen om de weerstanden en daarmee de impedantie te verhogen.
Rene wat is jou gedachte daar over?

Rob
Vervorming 5V 10V 15V 20V 25V.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: SUB 2 dayton RSS210HO-8

Bericht door Rene_N »

Mooie vervormings resultaten :clap:

Als je de eerste gyrator uitzet staat het dan niet te oscilleren op 21khz?

Mijn idee was een sanity check of gyratoren geen rare dingen doen. Ipv sensor sluit je Steps/Arta/Clio aan en dan vervorming meten over de audio band. Bij mij deden bepaalde opamp types vreemd. Je zult waarschijnlijk wel de filtering van de mix moeten bypassen.

Je kunt ook meten aan de uitgang van de gyrator opamp en kijken hoeveel spanning er moet worden geleverd. Afhankelijk van de Q.
Plaats reactie