Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door RMSAcoustics »

Bizar dat informatie die ruim van verschillende bronnen beschikbaar is in zowel het Engels als Nederlands blijkbaar totaal genegeerd wordt.
Soms denk je dat iedereen zo langzamerhand alles weet met Google etc. maar blijkbaar liggen er ook best wel veel onder een steen...of zo.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Dit doet die dan wel weer netjes, eigenlijk zegt ie dat we voor dit soort zaken beter mfblabs en aanverwante fora kunnen bezoeken.


robrms.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Referentie oortjes voor weinig (50 euro Amazon).

Truthear Crinacle Zero IEM

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.37380/

Conclusions
What on earth are you doing reading the rest of this review? Go and buy one of these!
71HdvGqKA5L._AC_SL1500_.jpg
Geen blauwe tand dat wel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Heel verrassend waartoe zo'n planar toe instaat is in combi met mfb.
servostaat.1.jpg
servostaat.2.jpg
servostaat.0.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Leuk project Chris, ServoStaat.

Het lijkt mij een uitdaging om het afstraalgedrag van een dipool te matchen met de woofer tenzij je heel laag crossed of dipool woofer gebruikt.

Als je kijkt naar de grote Magnepan broer
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16068/
dan weet je dat het eigenlijk alleen heel specifiek in een ruimte met een bepaalde opstelling goed is te krijgen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: vr 23 dec, 2022 11:16 am Het lijkt mij een uitdaging om het afstraalgedrag van een dipool te matchen met de woofer tenzij je heel laag crossed of dipool woofer gebruikt.
Klopt, roep daar ook al iets over op zba. Heb al wat ideetjes die ik wil uitproberen zodra ik daar de tijd voor kan vinden.
Rene_N schreef: vr 23 dec, 2022 11:16 am Als je kijkt naar de grote Magnepan broer
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16068/
dan weet je dat het eigenlijk alleen heel specifiek in een ruimte met een bepaalde opstelling goed is te krijgen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Die is stukken groter dan de mid-hoog unit waar ik nu mee aan het expirementeren ben en heeft daarmee ook veel meer last van verticale bundeling. Speel met de gedachte om een compound opstelling te maken voor de planar, dus dicht van achter, maar heb geen idee of zoiets kan klinken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Salvador »

motoindo schreef: wo 21 dec, 2022 12:59 pm Heel verrassend waartoe zo'n planar toe instaat is in combi met mfb.
I know 8-)
DSC_0519.JPG
Ontwerp uit 2017-2018. Klinkt heel goed, maar als ik een goed en kritisch antwoord geef is het ook gewoon een luidspreker geweest waar ik veel van heb geleerd. Veel punten die ik mee kan nemen in volgende ontwerpen. De tweeters zijn van Dayton en waardeloos omdat ze veel te vroeg afvallen. De ruis van het MFB circuit is alsof je aan zee zit :oops:, eenmaal met muziek erop klinkt het behoorlijk lekker. Van hier is René de enige die ze tot nu toe heeft gehoord, nog in de tijd overigens dat ik de units nog niet geheel fasecorrect had aangesloten (toen wist ik pas net dat MFB een min teken creëert). Beter dan dat ze nu spelen worden ze niet.

Waar ga je tussen midden en laag filteren, en met welke slope? Heb zelf destijds het beste resultaat geboekt met een LR4 op 200Hz. Je kan ook wat hoger filteren, bij bijv. 300 Hz, dan klinken de attacks van drums bijvoorbeeld wat voller en zijn de middenpanelen wat veiliger. Rest heb ik LR2 gedaan, omdat ik destijds nog niet de moed had om met LR4 filters de boel analoog verder recht te trekken en de wil om me daar verder in te verdiepen (nu wel). Maar jij bent niet vies van DSP's.
motoindo schreef: vr 23 dec, 2022 13:20 pm Speel met de gedachte om een compound opstelling te maken voor de planar, dus dicht van achter, maar heb geen idee of zoiets kan klinken.
Met de ervaring die ik heb opgedaan, kan je uiteindelijk de achterkant beter dicht laten. Met de achterkant open luistert het allemaal heel kritisch en raak je vaak aan de onderkant van het bereik wat akoestische druk kwijt, d.w.z. het loopt aan de onderkant sneller af. Infinity heeft bij de IRS Beta ook de mid(laag) panelen aan de achterzijde gedempt. Waar ik met mijn speakers als dipool vooral tegenaan loop, is dat de ruimte te klein is. Met 1,5 á 2 meter ruimte aan de achterkant erbij zou het al veel beter klinken. Ook moet je met een grote speaker een grotere luisterafstand creëren. Dat ontwerp wat je nu hebt ziet er netjes uit. Probeer wel zoveel mogelijk een metalige klank tegen te gaan. Ik heb zelf geen verstand van paneelbouw en vind het knap wat ie maakt, zouden de banen in luisterpositie niet beter verticaal moeten liggen i.p.v. horizontaal zoals het nu is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

Salvador schreef: ma 26 dec, 2022 14:48 pm Van hier is René de enige die ze tot nu toe heeft gehoord
klopt, klonken verbluffend goed :thumbup:
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door Rene_N »

1000013518.jpg
Leuk cardioide ontwerp, mooi om na te bouwen met MFB. Waveguide vinden is nog wel een ding.

Van ASR en EAC:

Full details of the CDM65 are now available on our website: https://www.mesanovicmicrophones.com/cdm65

The response of the side woofers needs to be delayed and shaped to get good attenuation. These two variables can be tweaked and adjusted in endless ways as you can imagine, thus giving you control over how much attenuation and where you want it to happen. You also have to consider the physical design of the cabinet and driver placement. Our "cardioid" tuning has a 30dB null at around 200Hz at 180 degrees. It does not have as much attenuation as the Kii or 8C, but we may offer various "cardioid" or "supercardioid" tunings that have various levels of attenuation and the deep null at around 140-150 degrees rather than 180. This first "cardioid" tuning that we went with had a fairly smooth transition area (500Hz-1k). It's difficult to describe the effect vs our "standard" tuning, but it is certainly audible and I'm sure very room/placement dependent. Hope that helps!

That looks like a sb26adc tweeter in a custom waveguide and a sb15nbac midwoofer

https://www.daytonaudio.com/product/126 ... ofer-4-ohm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door motoindo »

Er zit vooruitgang in 8-)

Low-Freq Servo vs Bass-Reflex


Chris Camphuisen:
You are a professional sound engineer with extensive experience building low frequency loudspeaker enclosures. Explain in laymen terms why servo corrected low frequency transducers offer the best low note performance. Include an explanation why Bass reflex systems are inferior due to group delay issues.

ChatGPT:
As a professional sound engineer, I can explain why servo corrected low frequency transducers are better than traditional bass reflex systems when it comes to producing low note performance.

Firstly, let's define what low frequency transducers are. These are essentially speakers that are designed to produce low frequency sounds, commonly known as bass. However, producing low frequencies requires a lot of power, and traditional speakers often struggle to handle the power requirements. This is where servo corrected low frequency transducers come in.

A servo corrected low frequency transducer uses a feedback system to constantly monitor and adjust the speaker's movement. This ensures that the speaker is always moving in sync with the input signal, resulting in a more accurate and responsive sound output. In layman terms, it means that the speaker can handle the power requirements needed to produce low frequencies without distortion.

On the other hand, traditional bass reflex systems rely on a ported enclosure to enhance the low frequencies. While this can provide a boost in low frequencies, it also causes a delay in the sound output. This delay, known as group delay, results in an inaccurate and muddy sound output, especially in the lower frequency range. This can lead to a loss of detail and impact in the music.

In summary, servo corrected low frequency transducers offer better low note performance because they can handle the power requirements needed to produce accurate low frequencies without distortion. Bass reflex systems, on the other hand, suffer from group delay issues, resulting in an inaccurate and muddy sound output in the lower frequency range.

ChatGPT Mar 14 Version. Free Research Preview. Our goal is to make AI systems more natural and safe to interact with. Your feedback will help us improve.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie