murata smd piezo

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

murata smd piezo

Bericht door motoindo »

Laatst gewijzigd door motoindo op vr 30 okt, 2020 13:28 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: murate smd piezo

Bericht door ds23man »

MFB hoofdtelefoon? :lolno:
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: murata smd piezo

Bericht door Rene_N »

Grappig, 770pf is wel weinig :( . 2 parallel en je hebt de oude Philips MFB opnemer capaciteit...

Is dit iets, uit deze link?

BU-21771

Datasheet
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: murata smd piezo

Bericht door motoindo »

Nog niet aan toe gekomen deze te bestellen & testen, mijn reden om hem toch te vermelden is dat het een normaal SMD component is wat zich gewoon via een pick & place laat plaatsen in tegenstelling tot het pieper handwerk - belangrijk vanuit productie oogpunt. Zo op het eerste oog is de capaciteit met 770pf aan de lage kant maar dat valt later in de correctie wel weer recht te breien net zoals Hans deed met de originele opnemers. Als het werkt dan is het ding vanwege zijn primary axis ideaal om verticaal in een StarBass kruis te worden geplaatst. Dus als iemand zich geroepen voelt .... 8-)

In het verlengde van normale SMD componenten, zoals bekend zijn multilayer keramische condensatoren ook microfonisch. Ik heb hier een bakje 33uf 6.3V 0805 liggen die wanneer gemonteerd in een spanningsdeler ook het tikken tegen de pcb ten gehore brengen. Weet alleen niet of die dingen een beetje recht zijn qua FR.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: murata smd piezo

Bericht door RMSAcoustics »

Keramische condensatoren van het X5R/X7R type zijn heel hevig niet lineair en volstrekt onbetrouwbaar qua eigenschappen.
Ook die Murata dingen hebben daar in enige mate last van vandaar dat ze gebruik van een ladingsversterker voorschrijven.
Dan is ook de lage capaciteit geen issue meer. Het LF gedrag bij gebruik van een ladingsversterker wordt bepaald door de RC combi in de feedback.
Ik heb er iets op een andere draad over gepost http://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?f ... r&start=30

Ik ga ze eens proberen

Rob
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: murata smd piezo

Bericht door Sandrowski »

Voor de liefhebber en op eigen risico: de KiCad footprint voor de PKGS-00LDP1-R. Er zijn er twee, ééntje met het land pattern uit de datasheet en ééntje waarbij de pads een extra millimeter uitsteken, ten behoeve van handsoldering.

Er zit ook een 3D model bij, maar omdat ik niet zo veel snap van die open source 3D tools is het niet zo'n beste. Je moet in KiCad wel even het pad naar het 3D model goed zetten in de footprint editor. Let erop dat je de scaling parameters overneemt van wat er al in staat.

Groet,
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: murata smd piezo

Bericht door Sandrowski »

Het evaluatiebordje voor de PKGS-00LDP1-R is voor zover ik kan zien niet leverbaar, maar de beschrijving ervan staat nog wel op de site van Mouser:

http://www.mouser.com/ds/2/281/murata_s ... 587745.pdf

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: murata smd piezo

Bericht door RMSAcoustics »

De lay-out van het evaluatiebordje kan je evt. wel gebruiken maar de componenten waardes zijn niet geschikt voor MFB. De ladingsversterker moet dan veel laagfrequenter komen en dat betekent een veel grotere feedbackweerstand. Ik heb elders een grotere capaciteit genoemd maar dan kom je in de problemen met de ruis van de Op-Amp. Hoofdprobleem met deze sensor is dat zijn gevoeligheid van 0.84pC/g zo laag is dat het met de capaciteit van ca 770 pf maar 1.1 mV per G geeft, wat een factor 10 kleiner is dan bijv een ACH01. Die laatste heeft ca 10 uV ruis van 100Hz-10kHz. Bij de Murata chip moet dat dus maximaal 1 uV zijn wat bij een bandbreedte van 10 kHz een Op-amp ruis van 1/sqrt 10000=10 nV/sqrt Hz geeft en dat is nog goed te doen. Een OPA2134 bijv.
(@Ruisexperts, vergeef me de grove benadering waar ik geen rekening houdt met 1/f ruis etc.)

Een capaciteit van 1 nF met 100 Meg zou wel kunnen.

Verder is het nuttig te kijken of we de gevoeligheid kunnen opkrikken.
Hij kan wel 1500 g aan wat een factor 10 hoger is dan nodig dus misschien moet je hem maar aan een kant solderen en de andere kant vrij laten hangen.

Dat ga ik proberen..
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: murata smd piezo

Bericht door Sandrowski »

RMSAcoustics schreef:Bij de Murata chip moet dat dus maximaal 1 uV zijn wat bij een bandbreedte van 10 kHz een Op-amp ruis van 1/sqrt 10000=10 nV/sqrt Hz geeft en dat is nog goed te doen. Een OPA2134 bijv.
Ik ga het proberen met een OPA140 in SOT-32-5 behuizing, simpelweg omdat ik die nog heb liggen. Die ruist 5.1nV/sqrt Hz (8nV bij 10Hz) en is daarmee marginaal beter dan de OPA320 die David al eerder voorstelde (en het ding loopt op 15V). Als het echt moet kun je een LT1028 ofzo nemen... die ruist echt heel weinig.

Ik ben een opnemerprintje aan het tekenen in Kicad, wat een schaamteloze kopie gaat worden van de StarBass, met de piëzo op een paaltje waar bij Chris de piezodrager zit. Hopelijk ontkoppelt dat de piëzo van de stress op het printje.
RMSAcoustics schreef:Verder is het nuttig te kijken of we de gevoeligheid kunnen opkrikken.Hij kan wel 1500 g aan wat een factor 10 hoger is dan nodig dus misschien moet je hem maar aan een kant solderen en de andere kant vrij laten hangen.
Dan komt er wel een flinke belasting te staan op het ene soldeerpunt waarmee de piëzo aan de print zit, zeker ook omdat je aan het andere soldeerpunt een draadje moet solderen. Ik vrees voor problemen op langere termijn.

Kijkend naar de constructie van het ding vraag ik me ook af of het wel goed werkt als de kracht onder een hoek op de piëzo werkt. Het lijkt me dat het ding in 'shear mode' werkt waarbij de buitenste lagen een kracht op het kristal uitoefenen. Ik denk dat het meest effectief is als beide zijden van de piëzo 'vast' zitten. Ik ben benieuwd...

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: murata smd piezo

Bericht door RMSAcoustics »

Interessante doc over ruis in ladingsversterker:
http://www.ti.com/lit/an/slyt369/slyt369.pdf

Hierin staat duidelijk dat je een zo groot mogelijke feedback weerstand moet gebruiken om de SNR optimaal te krijgen.
Voor de Murata chip denk ik dan aan 500 Meg met 220pf feedback in differential mode (de plus ook via 500 Meg en 220pf aan Ground) en dan alles heel goed afschermen.
Plaats reactie