MFBZooom

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
ds23man
MfbLabs Gebruiker

MFBZooom

Bericht door ds23man »

Omdat ik mijn Ultrazoooms ga ombouwen naar MFb, leek me dit forum de meest handige plaats om dit project te starten.

De huidige set: JBL 2235 laag, 2 weg AMT mid/hoog van Armonia aangestuurde 2 weg actief met Hypex Ncore en DLCP.
_DSC2150[1].JPG
De huidige laagkasten hebben een inhoud van 150 liter en -3db ligt op 30Hz.

Maar het mag wel wat compacter, litertje of 70.

Gelukkig heb ik nog twee 2235 frames liggen om te modificeren:
_DSC2151[1].JPG
_DSC2152[1].JPG
De dome eruit gesneden:
_DSC2155[1].JPG
Zwaar geventileerde poolkern en kenmerkende massaring van de 2235 ( de 2234 heeft die niet).

De uitdaging: de sensor.

Brand maar los met tips.

Oh ja, ze worden tot 450Hz ingezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Re: MFBZooom

Bericht door motoindo »

Heb je geprobeerd de dome er middels een heatgun uit te krijgen ? ik denk dat de beste plek voor de opnemer bovenop de ring is en dan lijkt het residue van de dustdome in de weg te zitten ...

Project achtergrond info : http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... =ultrazoom
Woofer specs : http://www.jblpro.com/pages/components/2235h.htm
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

De JBL lijm is niet thermoplastisch, alleen op te lossen met MEK ( en dan wordt het een plakkerige smurrie). Gezien de ruimte zal er een wat grotere stofkap op moeten.
De Sapman
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

Is de ruimte tussen de poolkern en de bovenkant van de spreekspoel niet wat klein? Als je voor een StarBass achtige constructie gaat dan zit de opnemer ín de spreekspoel, met kans dat bij een flinke impuls de handel tegen de poolkern klapt. Montage op een schijf die op de spreekspoel ligt is wellicht beter in dit geval.

Qua opnemers, als je 'snel' een goed resultaat wilt en de prijs niet zoveel uitmaakt: ACH-01, anders wellicht een verlengde variant van de StarBass van Chris? De grootste uitdaging zal zijn om een voldoende stijve constructie te maken voor de 10cm spreekspoel. :shock:

Zeer interessant project trouwens! :thumbup:
ds23man schreef:De huidige laagkasten hebben een inhoud van 150 liter en -3db ligt op 30Hz. Maar het mag wel wat compacter, litertje of 70.
Compacter... Met 2 x 70 liter kasten staat mijn appartementje vol. :lol:

Groet,
Sander
Groet,
Sander
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

De ruimte is inderdaad klein, maar vergis je niet toch een centimeter voordat die massaring op de poolkern klapt. Probleem is meer de ruimte onder de stofkap.
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

Even zitten rekenen. Een ronde schijf van 2mm dik in alu zou 167gram wegen. Dat wordt hem dus niet.
De Sapman
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:Zwaar geventileerde poolkern en kenmerkende massaring van de 2235 ( de 2234 heeft die niet).
Begrijp ik het nou goed dat die massaring aan de spreekspoel vastgelijmd zit ?
Sandrowski schreef:Qua opnemers, als je 'snel' een goed resultaat wilt en de prijs niet zoveel uitmaakt: ACH-01, anders wellicht een verlengde variant van de StarBass van Chris? De grootste uitdaging zal zijn om een voldoende stijve constructie te maken voor de 10cm spreekspoel. :shock:
Alhoewel de StarBass IV nog niet uitontwikkeld is - ben nog bezig om de bassball er op een simpele manier omheen te frutten, de eerste tests in de 8" rcf zijn bemoedigend maar ik wil naar een makkelijker te reproduceren geheel komen, een en ander heeft nu nog een te hoog knutsel gehalte - ben ik al wel bezig met een 4" variant voor gebruik in mijn L18P200 en Gerard zijn JBL's.

https://piratelogic.nl/data/images/prod ... .5.jbl.png

Ik zit er voor de JBL aan te denken om de StarBass er bovenop te monteren waarbij er aan de onderzijde hoekjes gemaakt zijn waar de massaring in valt, zie het plaatje boven van een 50mm StarBass. Ik vermoed dat een 4" Starbass tegen de 6 gram gaat wegen zodat verlijming met 2 compo lijm voldoende zou moeten zijn. Zie hier het voordeel van een lichte opnemer bij grotere konusmaten :mrgreen:

Qua stijfheid denk ik dat de boel star genoeg is, waar ik mij meer zorgen over maak zijn de poolkernboring rukwinden, een BassBall gaat daar denk ik niet passen wanneer een en ander richting Xmax gaat, vandaar dat ik een andere variant op het oog heb met een half balletje wat alleen over de pxe drager heen zit. Ik ga dat eerst in een 50mm StarBass III uitproberen en als dat werkt doorzetten naar de 100mm variant.
ds23man schreef:Even zitten rekenen. Een ronde schijf van 2mm dik in alu zou 167gram wegen. Dat wordt hem dus niet.
Dat plus het feit dat de ACH-01 nogal wat last heeft van base strain waardoor 2 mm echt wel een minimum dikte is.
Laatst gewijzigd door motoindo op wo 09 mei, 2018 19:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

Ziet er strak uit Chris! Maar ik ben bang dat er grote krachten op de sensor ontstaan die wel eens voor vervelende dingen kunnen zorgen.
De Sapman
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:Ziet er strak uit Chris! Maar ik ben bang dat er grote krachten op de sensor ontstaan die wel eens voor vervelende dingen kunnen zorgen.
We gaan het meemaken, mocht de elektronika vastlopen - de buffer fet - dan is er ook nog een symmetrische opnemer met een opamp buffer voorhanden. Qua mechanica maak ik mij vooralsnog minder zorgen, dat is puur een kwestie van constructie. Denk ik.
Chris Camphuisen
Plaats reactie